رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی:

با تعطیلی ۳۱۰ مرکز علمی کاربردی، ۱۴۰ هزار شغل را از دست دادیم


۱۴۰۱/۰۵/۰۴ - ۱۸:۱۷ | کد خبر: ۲۴۰۵۶ چاپ

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: دانشگاه علمی کاربردی، از دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و از همان اعتباری برخوردار است که سایر دانشگاه‌های دولتی برخوردارند.

با تعطیلی ۳۱۰ مرکز علمی کاربردی، ۱۴۰ هزار شغل را از دست دادیم
کلانشهر: «حسین بلندی» رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به تعطیلی ۳۱۰ مرکز علمی کاربردی و علت این اتفاق توضیح داد: متاسفانه در سال ۱۳۹۶ شورای عالی اداری مصوبه‌ای را مورد توجه قرار داد که در آن مصوبه موضوع تعطیلی برخی مراکز علمی کاربردی مطرح شده بود و گفتند باید فعالیت این مراکز متوقف شود. 

او تصریح کرد: در آن مصوبه تصویب شده بود که دستگاه‌های اجرایی که در نظام علمی کاربردی و مطابق مصوبات سال ۹۰ شورای عالی اداری به اشاعه مهارت و تخصص و آموزش می‌پردازند، باید این فعالیت را متوقف کنند و این درحالی است که این مراکز از امکانات بسیار ویژه‌ای برخوردار بودند که بخش خصوصی هیچ وقت نمی‌تواند چنین تجهیزات و امکاناتی داشته باشد و همه این امکانات آموزشی را طبق دستوری، متوقف کردند.

بلندی با بیان اینکه برای این توقف مراکز علمی کاربردی دلیل خاصی هم مطرح نشده است، اظهار کرد: می‌گفتند این واحدها مدرک می‌دهند در حالی که اصلا به این صورت نبوده است. اگر ۷۰ درصد دانشجویانی که در دانشگاه‌های علمی کاربردی درس می‌خوانند و تخصص پیدا می‌کنند وارد بازار کار می‌شوند، باید گفت در چهارسالی که این ۳۱۰ مرکز علمی کاربردی تعطیل شده‌است، در واقع حدود ۲۰۰ هزار نفر این آموزش‌ها را دریافت نکرده اند ضمن اینکه همین حالا هم در زمینه های کشاورزی و  صنعت آب و برق و... به شدت دنبال این آموزش‌های تخصصی هستند و در واقع براساس همان آمار ۷۰ درصد ورود فارغ التحصیلان علمی کاربردی به بازار کار، با این مصوبه ۱۴۰ هزار شغل را از دست داده ایم. 

رئیس دانشگاه علمی کاربردی در مورد رشته‌های جدیدی که در دانشگاه علمی کاربردی ایجاد می‌شوند که برآمده از نیاز جامعه است و نحوه تحقیق و سنجش نیاز بازار کار در طراحی رشته‌های نو توضیح داد: این رشته‌ها هم نیاز امروز جامعه است هم نیاز بازار در آینده. ما با استفاده از شناسایی نیازهایی که در بازار کار و اشتغال وجود دارد و دستگاه‌هایی که در این راستا فعالیت می‌کنند و اطلاعاتی که در این مسیر جمع آوری می‌کنیم، رشته‌هایی را متناسب با نتیجه این تحقیقات طراحی می‌کنیم.

او با بیان مثالی توضیح داد: یکی از نیازهای کشور ما امروز موضوع IT است که به شدت نیاز به متخصص در این زمینه احساس می‌شود. همچنین بخش تربیت بدنی و رشته‌های آن نیز اصلا بحثی جهانی است که روی آن کار می‌کنند و رشته تجهیزات پزشکی و… نیز از دیگر مباحث مورد نظر ماست. ما افراد کارآمد در این زمینه‌ها را در کشور نداریم و کم هستند. ما طبق تحقیقات کمیته‌ها و دستگاه‌هایی که با آن‌ها تبادل داریم نیازسنجی‌ها را به دقت انجام می‌دهیم و تلاش می‌کنیم ۱۲۵ مورد از این برنامه‌ها را به صورت جدی در پاییز امسال مورد توجه قرار دهیم.

بلندی در مورد اعتبار مدرک دانشگاه علمی کاربردی و استفاده از آن در بحث استخدام در مراکز مختلف توضیح داد: دانشگاه جامع علمی کاربردی از دانشگاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و از همان اعتباری برخوردار است که سایر دانشگاه‌های دولتی برخوردارند منتها  آموزش‌هایی که دانشجویان ما می‌بینند، نشان می‌دهد هر دانشجویی که این مدرک و تخصص را دارد در بازار کار می‌تواند بهتر عمل کند.

نظرات شما:

رضا 5 مرداد 1401 ساعت 08:05

ضزبه ای که علمی کاربردی وغیر انتفایی ونصف دانشگاه آزاد به کیفیت علمی کشور زدند ومی زنند ،بالاتر از فاجعه هست .از دور ونزدیک صدا میزنند«فقط بیا ثبت نام کن بقیه اش با ما!»

نظر دهید - پسندیدم 0

نظر شما:

security code