رستورانی در استکهلم سوئد از کارکنان خود خواسته تا پیشبندهایی بپوشند که دی‌اکسیدکربن را از هوا جذب می‌کنند.

جذب دی اکسیدکربن با پیشبند رستوران!/ افزایش فشار بر غول های مد
کلانشهر:رستورانی در استکهلم سوئد از کارکنان خود خواسته تا پیشبندهایی بپوشند که دی‌اکسیدکربن را از هوا جذب می‌کنند. این پیشبندها در یک طرح آزمایشی توسط محققان تحت حمایت شرکت H&M توسعه داده شده است.

آنطور که یورونیوز گزارش داده، موسسه تحقیقاتی منسوجات و پوشاک هنگ کنگ (HKRITA) فرآیند شیمیایی تولید این نوع الیاف را توسعه داده است. این ماده شیمیایی به شکل یک محلول حاوی آمین است که برای تولید پنبه – الیاف، نخ یا پارچه استفاده شده و باعث می‌شود این ماده دی‌اکسیدکربن را به سمت خود بکشد و آن را جذب کند. سپس دی‌اکسیدکربن را تثبیت می‌کند و روی سطح پارچه ذخیره می‌کند.

الهام از دودکش نیروگاه‌ها

این تیم از تکنیک‌های مورد استفاده در دودکش نیروگاه‌های ذغال سنگ برای محدود کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای الهام گرفته است.

ادوین که، مدیرعامل HKRITA، می‌گوید: «بسیاری از نیروگاه‌ها باید تا آنجا که می‌توانند دی‌اکسید کربن را قبل از اینکه آزاد شود، جذب کنند. حال ما فکر کردیم که این فرآیند شیمیایی را روی یک الیاف پنبه تکرار کنیم.»

ادوین در این باره، توضیح می‌دهد: «تولیدات ما بسیار ارزان‌قیمت هستند و ما فکر می‌کنیم که کاربردهای بالقوه زیادی برای آنها وجود دارد.»

بر اساس این گزارش، پس از استفاده از پیشبندها در رستوران آنها را تا دمای ۴۰-۳۰ درجه سانتیگراد گرم می‌کنند. در این دمای بالا، دی‌اکسید کربن ذخیره‌شده آزاد می‌شود، سپس در گلخانه رستوران برای تغذیه گیاهان استفاده خواهد شد.

در واقع از این دی‌اکسید به‌عنوان غذا برای گیاهان استفاده می‌شود، بنابراین چرخه فتوسنتز را کامل می‌کند و سپس یک‌بار دیگر به ماده غذایی برای گیاهان تبدیل می‌شود.

تغییر بازی در کاهش انتشار جهانی کربن

غول‌های مد تحت فشار فزاینده‌ای برای رسیدگی به انتشار کربن عظیم خود هستند، زیرا خریداران از تاثیر محیطی لباس‌ها و افزایش دمای جهانی آگاه شده‌اند.

برند H&M به دلیل تاثیر منفی بسیار زیادش بر محیط زیست به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. اما بنیاد H&M ادعا می‌کند که این نوآوری به طور بالقوه می‌تواند یک تغییر بازی در کاهش انتشار جهانی کربن باشد.

پروژه‌های توسعه منسوجات جاذب دی‌اکسیدکربن در مراحل اولیه هستند و سهم بالقوه آنها در کاهش اثرات زیست محیطی صنعت نساجی قابل مشاهده است.

نظر شما:

security code