جلوگیری از برداشتهای بی رویه شن و ماسه در رودخانه های گیلان

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان گفت: با سودجویان و سوداگران شن و ماسه استان برخورد قانونی می شود.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از ایسنا، ساسان اکبری پور با اشاره به اینکه یگان حفاظت محیط زیست ۹۸ رودخانه گیلان را بطور مستمر پایش می‌کند، گفت: هر گونه برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها منجر به تخریب محیط زیست آن رودخانه می شود، مگر اینکه مجوز قانونی برای میزان مناسب برداشت شن و ماسه از بستر این اکوسیستم صادر شده باشد.

وی افزود: ما با پبمانکارن قانونمند مشکلی نداریم، اما با سودجویان و سوداگران شن و ماسه استان برخورد قانونی خواهیم داشت.

اکبری‌پور با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از دارندگان مجوز برداشت شن و ماسه نیز بیش از میزان تعیین شده اقدام به برداشت شن و ماسه از کف رودخانه‌ها می‌کنند، خاطرنشان‌کرد: به علت تخلفات زیاد در برداشت شن و ماسه، تخریب محیط زیست و تخطی از مفاد مندرج در مجوز‌های صادر شده از ادامه کار ۵۷ واحد جلوگیری شده است.

وی با اشاره به اینکه برخورد با متخلفان برداشت شن و ماسه در گیلان تشدید می‌شود، افزود: بر اساس سابقه، نوع و حجم تخلف، پرونده متخلفان به مراجع قضائی فرستاده و متخلفان به جرایم نقدی و در صورت تکرار جرم به حبس محکوم می‌شوند. .

وی گفت: شرایط برداشت مجاز شن و ماسه و مناطق مجاز برداشت در مجوز‌های اخذ شده از سازمان حفاظت محیط زیست مشخص می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان افزود: همه پیمانکاران و ارگان‌های دولتی و خصوصی که پس از طی مراحل قانونی امکان برداشت مقطعی شن و ماسه را اخذ می‌کنند، باید قوانین زیست محیطی را رعایت کنند.

اکبری پور با بیان اینکه رودخانه‌ها زایشگاه اصلی ماهیان استان هستند و تخریب این اکوسیستم‌های ارزشمند جمعیت ماهیان گیلان را تهدید می کند،تصریح کرد: برداشت بیش از اندازه شن و ماسه از رودخانه‌های گیلان در گذشته باعث شده است که امروز شاهد حضور کمتر ماهی‌ها بر سر سفره مردم باشیم.