رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به موضوع لایروبی رودخانه‌ها گفت: انجام لایروبی در شهرها به عهده شهرداری و در مناطق دیگر به عهده وزارت نیرو است.

ضرورت نصب هشداردهنده های سیل در رودخانه ها/ کدام نهاد مسئول لایروبی رودهاست؟
کلانشهر:محمد حسن نامی با اشاره به اهمیت توجه به لایروبی رودخانه‌ها در کشور اظهارکرد: ما در کشورمان ۱۶۴ هزار کیلومتر رودخانه داریم که ۶۲ هزار کیلومتر آن از مناطق مسکونی، شهری، بخش‌ها و روستاها می‌گذرد. لایروبی این مسیرهای عبور آب، قطعا کار سنگینی است.

وی درباره تقسیم‌ مسئولیت‌ها برای اجرای این طرح گفت: اجرای عملیات لایروبی در شهرها به عهده شهرداری‌هاست. رودخانه‌هایی که از شهرها می‌گذرند باید به وسیله شهرداری‌ها لایروبی شوند و لایروبی رودخانه‌هایی که خارج از شهر هستند وظیفه وزارت نیرو است.    

سرتیپ محمدحسن نامی

ضرورت نصب هشداردهنده‌های سیل در رودخانه‌ها
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: نکته مهم این است که باید در رودخانه‌ها ساحل‌سازی و گریدبندی لازم انجام شود. گریدبندی رودخانه‌ها می‌تواند از فرونشست‌ رودخانه و انتقال رسوبات آن به سدها، دریاچه‌ها و ... هم جلوگیری کند و در واقع با جلوگیری از نابودی خاک موجب نگهداری از این ثروت ملی شود.

نامی درباره تاثیرات اجرای این عملیات روی کنترل سیل اظهارکرد: مهمترین موضوع درباره کنترل سیل، دیواره‌سازی، ساحل‌سازی و گریدبندی رودخانه‌هاست. همچنین باید در مناطق حساس نیز سنسورها یا به عبارتی همان سیستم‌های هشداردهنده مناسبی نصب شود تا هنگامی که آب زیادی به رودخانه رسید به مردم اطلاع‌رسانی شود و بتوان قبل از وقوع سیل یکسری تمهیدات را اجرا کرد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها و تجاوز به حریم آنها نیز گفت: حریم رودخانه‌ها از آکس رودخانه تا حدود ۱۵۰ متر به اطراف را شامل می‌شود. اما در مواردی می‌بینیم که قبلا ساخت و سازی انجام شده است. در این دوره شاهد فعالیت خوب قوه قضاییه در این خصوص هستیم و با این موارد برخورد خواهد شد.

نظر شما:

security code