مدیر گروه بیماری های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

۳۱ درصد جمعیت 30 سال و بالاتر گیلان فشار خون بالا دارند


۱۳۹۸/۰۳/۱۹ - ۱۵:۲۰ | کد خبر: ۲۴۲۲ چاپ
۳۱ درصد جمعیت 30 سال و بالاتر گیلان فشار خون بالا دارند

مدیر گروه بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت:  شیوع فشار خون بالا در استان گیلان در جمعیت 30 سال و بالاتر،31 درصد است.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از ایسنا، حسن رخشاد در همایش استانی نقش سازمان های مردم نهاد در توسعه سلامت بیماری فشار خون بالا را، اصلی ترین عامل خطر قابل پیشگیری برای ناتوانی و مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری های قلبی، بیماری های مزمن کلیه و سکته‌ مغزی در جهان و ایران دانست.

وی تصریح کرد: شیوع فشار خون بالا در استان گیلان در جمعیت 30 سال و بالاتر، 31 درصد است.

مدیر گروه بیماری های غیر واگیر دانشگاه  علوم پزشکی گیلان افزایش نسبت شناسایی و شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به پرفشاری خون در کشور و افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل فشارخون بالا را از اهداف کلی برنامه ملی بسیج کنترل فشار خون بالا، ذکر کرد.

رخشاد با اشاره به اهمیت کنترل فشار خون، اندازه گیری فشارخون افراد 30 سال و بالاتر به میزان 50 درصد، شناسایی افراد با احتمال ابتلا به فشارخون بالا (تقریبا 2 میلیون نفر)، شروع مراقبت فشارخون در افراد با فشارخون بالا به میزان 50 درصد، افزایش نسبی آگاهی جامعه از عوامل خطر اصلی فشارخون بالا (مصرف نمک، کم تحرکی، چاقی، اختلال چربی، مصرف سیگار و الکل)، افزایش نسبی آگاهی جامعه از پیامدهای اصلی فشارخون بالا (سکته های قلبی، سکته های مغزی، مرگ زودرس) و افزایش نسبی آگاهی جامعه از اهمیت تشخیص و کنترل فشارخون بالا را از اهداف اختصاصی برنامه ملی بسیج کنترل فشار خون بالا در کشور خواند.

میزان مصرف نمک مردم گیلان 12 تا 15 گرم است

داودی مسئول دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی گیلان با اشاره به این که فاز اجرایی بسیج ملی کنترل فشار خون، از 18 خرداد ماه سال جاری رسما" در تمامی پایگاه های بهداشتی و بیمارستان های گیلان شروع شده است، یادآور شد: طرح  مذکور تا 15 تیر ماه سال جاری ادامه خواهد داشت و  هدف از اجرای این طرح ملی، غربالگری فشارخون حداقل ۵۰ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال است. پیش بینی می شود با اجرای این طرح، 750 هزار نفر تحت پوشش غربالگری فشار خون قرار گیرند.

وی تصریح کرد: طبق تحقیقات، میزان مصرف نمک مردم استان گیلان 12 تا 15 گرم است که این میزان باید کاهش یابد و به چهار گرم برسد. بررسی ها نشان می دهد؛ با ترویج کاهش میزان مصرف نمک (مصرف چهار گرم  نمک)، 20 درصد از آمار مرگ و میرهایی که بر اثر فشار خون اتفاق می افتد، کاهش یابد.

نظر شما:

security code