تشدید پدیده «ابتلای مجدد به کرونا»

افزایش خطر ابتلا به زیرسویه های BA.۲ یا BA.۴ یا BA.۵ / نقشه


۱۴۰۱/۰۵/۱۲ - ۰۹:۴۶ | کد خبر: ۲۴۳۲۴ چاپ

پدیده «ابتلای مجدد» به کرونا در زیرسویه‌های جدید اُمیکرون بر‌خلاف سایر واریانت‌ها که سه ماه بود، به حدود ۴ هفته رسیده است.

 افزایش خطر ابتلا به زیرسویه های BA.۲ یا BA.۴ یا BA.۵ / نقشه
‌‌کلانشهر: در مطالعات جدید مشخص شده که پدیده "ابتلای مجدد" به کرونا در زیرسویه‌های جدید اُمیکرون بر‌خلاف سایر واریانت‌ها که سه ماه بود، به حدود 4 هفته رسیده است. اگر فردی مبتلا به زیرسویه  BA.1 شده، ممکن است 4 هفته بعد به همان زیرسویه یا زیرسویه‌های دیگر اُمیکرون از جمله BA.2 یا BA.4 یا  BA.5 مبتلا شود. در واریانت های قبلی، سیستم ایمنی فرد باعث جلوگیری از عفونت مجدد می شد ولی در مورد زیرسویه های اُمیکرون تا حدود زیادی وجود ندارد و عفونت تا 4 هفته بعد از ابتلا، محتمل است.

زیرسویه BA.2.75 در هند شناسایی و گزارش شده است  و سازمان جهانی بهداشت تاکید دارد که این زیر سویه باید بررسی و رصد   شود و در حال حاضر اطلاعاتی نداریم که این زیرسویه موجب شدت بیماری نسبت به زیرسویه های دیگر اُمیکرون می شود یا خیر اما به نظر نمی رسد باتوجه به یافته ها، چنین مساله‌ای صادق باشد، اما متاسفانه واریانت های جدید موجب افزایش سرایت بیماری، افزایش ظرفیت فرار ویروس از سیستم ایمنی، کاهش میزان آنتی بادی و افزایش ابتلای مجدد افراد شده و شاهدیم که 6 هفته است که در سراسر دنیا موارد ابتلا و متعاقب آن مرگ و میر کرونا افزایش قابل توجهی یافته است.

دلیل اصلی افزایش ابتلا و مرگ‌ها این است که جهان انتظار نداشت کرونا در این فصل شروع مجدد داشته باشد و همه خود را پاییز و زمستان آماده کرده بودند. بنابراین احتمالاً پاییز و زمستان سختی در پیش خواهیم داشت. حتی کشور امارات که ادعای پوشش 100 درصدی واکسیناسیون داشت دچار جهش ویروس و همه‌گیری شد، آنچه مسلم است موارد افزایش در سالمندان رو به تشدید و تزاید است و جمعیت بالای 60 سال کشور نیاز به توجه بیشتر دارند. باید به نسبت میزان این جمعیت و نیز قشر بیماران خاص در هر استان، تزریق دز یادآور افزایش یابد. همچنین از سهل انگاری در رعایت پروتکل های بهداشتی باید جلوگیری کرد. 

براساس اعلام وزارت بهداشت‌ در‌  11 مردادماه 1401 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 9350 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی و 1431 نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید19 در کشور به 7 میلیون و 410 هزار و 75 نفر رسید و متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 74 بیمار مبتلا به کووید19 در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری، به 142 هزار و 134 نفر رسید.

نظر شما:

security code