۱۵ آئین عاشورایی گیلان در جمع میراث ملی


۱۴۰۱/۰۵/۱۲ - ۱۹:۰۹ | کد خبر: ۲۴۳۵۷ چاپ

برخی از این آثار شامل تعزیه گیلان، علم واچینی، علم بندی ماسوله، تعزیه در ضیابر، کرب‌زنی لاهیجان، یازدهم محرم رودبنه، تاسوعای آقاسید شرف‌شاه رضوانشهر، تشت گذاری اسالم، چهل علم گیلان، نظام مدیریت سنتی مراسم عزاداری دهه اول محرم در ماسوله است.

۱۵ آئین عاشورایی گیلان در جمع میراث ملی
کلانشهر: مدیرکل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: ۱۵ آئین از یکصد آئین ثبت شده گیلان در فهرست آثار ناملموس ملی مرتبط با حوزه عاشورایی است.

ولی جهانی افزود: برخی از این آثار شامل تعزیه گیلان، علم واچینی، علم بندی ماسوله، تعزیه در ضیابر، کرب‌زنی لاهیجان، یازدهم محرم رودبنه، تاسوعای آقاسید شرف‌شاه رضوانشهر، تشت گذاری اسالم، چهل علم گیلان، نظام مدیریت سنتی مراسم عزاداری دهه اول محرم در ماسوله است.

وی همچنین از آمادگی استان برای میزبانی از گردشگران مذهبی خبر داد و گفت:برگزاری مراسم آئینی محرم آغاز شده و به احترام این ماه هیچ گونه اجرای موسیقی در مراکز گردشگری برگزار نمی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان افزود: گردشگرانی که در ایام محرم به گیلان سفر می کنند اغلب گردشگران مذهبی هستند که برای حضور در آئین های متعدد و کهن محرم به این استان سفر می کنند و باید خدمات مطلوبی به آنان ارایه شود.

جهانی اظهار داشت: در این راستا آماده سازی و نظارت بر اماکن اقامتی و پذیرایی به لحاظ کمی و کیفی با همکاری جامعه  تخصصی تاسیسات گردشگری در ایام محرم انجام می شود.

بیش از سه هزار واحد تاسیسات گردشگری آماده خدمات رسانی به گردشگران مذهبی در گیلان هستند.

 *عکس:عباس عاشوری

نظر شما:

security code