زمان گذر از کودهای شیمیایی فرارسیده


۱۴۰۱/۰۵/۱۳ - ۱۲:۱۵ | کد خبر: ۲۴۳۸۲ چاپ

یک مطالعه جدید که شامل بررسی ۳۰ مزرعه در آفریقا و اروپاست، نشان می‌دهد مقادیر کم کودهای صنعتی همراه با روش‌های کشاورزی طبیعی می‌تواند منجر به عملکرد بالای تولید محصول شود و در عین حال از اکوسیستم‌های کشاورزی محافظت کند.

زمان گذر از کودهای شیمیایی فرارسیده
کلانشهر:در ۶۰ سال گذشته، استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی به افزایش انتشار کربن، آلودگی آب و کاهش تنوع زیستی دامن زده است. برای چندین دهه تصور می‌شد که استفاده از کودهای شیمیایی تولید محصولات را افزایش می‌دهد. اما، اکنون زمان دستیابی به بازدهی تولید بالا با شیوه‌های سازگارتر با محیط زیست فرا رسیده است.

آنطور که اکو واچ گزارش داده، یک مطالعه جدید که شامل بررسی ۳۰ مزرعه در آفریقا و اروپاست، نشان می‌دهد مقادیر کم کودهای صنعتی همراه با روش‌های کشاورزی طبیعی می‌تواند منجر به عملکرد بالای تولید محصول شود و در عین حال از اکوسیستم‌های کشاورزی محافظت کند.

این روش‌ها شامل کشت محصولاتی مانند شبدر و لوبیا بود که حاصلخیزی خاک را بهبود می‌بخشد. در بیانیه‌ای مطبوعاتی آمده است: آزمایش‌های مزرعه‌ای که محققان برای این مطالعه مورد بررسی قرار دادند؛ در بیش از ۹ سال و ۲۵ هزار برداشت انجام شده و شامل ۳۰ آزمایش انفرادی روی محصولات جو، گندم، جو، ذرت، سیب‌زمینی و چغندرقند بوده است.

 تیم تحقیقاتی چگونگی تعامل انواع روش‌های طبیعی مورد استفاده با میزان‌ مختلف کودهای غنی از نیتروژن را تجزیه و تحلیل کردند. هر تحلیل حداقل یکی از سه روش کشاورزی طبیعی را در نظر گرفت.
از توزیع عادلانه کود تا حل بحران امنیت غذایی
این تحقیق، اولین مطالعه‌ای است که به بررسی تعامل روش‌های کشاورزی طبیعی و کود صنعتی می‌پردازد. جالب توجه است، این مطالعه همچنین ثابت کرده است که استفاده از روش‌های کشاورزی طبیعی با مقادیر زیاد کود، عملکرد محصول را افزایش نمی‌دهد.
یافته‌های این تحقیق از جنبه دیگری نیز حائز اهمیت هستند؛ از این منظر که می‌توانند به توزیع عادلانه‌تر جهانی کود منجر شوند. در حال حاضر، نرخ  دسترسی به کود در آفریقا بسیار کمتر از اروپاست. اگر بتوانیم مصرف کود را در کشورهایی که میزان آنها زیاد است کاهش دهیم، می‌توان مصرف آن را در کشورهای توسعه‌نیافته که به کودهای صنعتی مناسب دسترسی ندارند افزایش داد.

این موضوع حتی ممکن است مسائل مربوط به امنیت غذایی را نیز در بسیاری از نقاط جهان حل کند.