وزارت دفاع روسیه ادعا کرد که با توجه به تحقیقات آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا و ماهیت شیوع بیماری کرونا، این آژانس احتمالا در ایجاد پاتوژن کرونا و سازماندهی این همه‌گیری نقش داشته است.

روسیه: ویروس کرونا توسط آمریکا ساخته شده است

کلانشهر: به گزارش "اسپوتنیک" این وزارتخانه خاطرنشان کرد که آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا (یو اس‌ای آی دی) برنامه «پیش‌بینی» را با تمرکز بر مطالعه ویروس‌های جدید کرونا، از جمله در خفاش‌ها تأمین مالی می‌کرده است اما این برنامه را درست قبل از شروع همه‌گیری متوقف کرده است.

 

وزارت دفاع روسیه همچنین به رزمایش‌های آماده‌سازی وقوع یک بیماری ناشناخته در دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا موسوم به «رویداد-۲۰۱» اشاره می‌کند که در در سال ۲۰۱۹ برگزار شد. 

 

این وزارت خانه همچنین به مقاله‌ای در ژورنال لانست به نوشته جفری ساکس در مه ۲۰۲۲ اشاره می‌کند که در آن بیان شده پاتوژن ویروس کرونا ساخته دست بشر است و "به احتمال زیاد" با استفاده از تحقیقات مهندسی زیستی آمریکا ساخته شده است.

 

به گزارش ایرنا، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت سال گذشته از چین خواسته بود تا در مورد تحقیقات منشا ویروس کرونا شفافیت بیشتری از خود نشان دهد. 

 

چین با درخواست سازمان جهانی بهداشت برای آغاز مرحله دوم تحقیقات در مورد منشا ویروس کرونا مخالفت کرده است. 

 

سازمان جهانی بهداشت در مرحله دوم طرح خود برای یافتن منشاء ویروس کرونا قصد دارد فرضیه فرار این ویروس از یک آزمایشگاه در شهر ووهان را بررسی کند و با کارمندان این آزمایشگاه و همچنین صاحبان مغازه‌ها در بازار حیوانات در این شهر مصاحبه کند. 

 

یک تیم سازمان جهانی بهداشت در ماه مارس سال گذشته با همکاری دانشمندان چینی، حدود یک ماه در شهر ووهان تحقیقات گسترده‌ای انجام دادند و پس از پایان تحقیقات خود اعلام کردند احتمالا این ویروس توسط خفاش‌ها به انسان منتقل شده است. 

 

در بیانیه این تیم آمده بود: احتمال گسترش این ویروس از طریق یک حادثه آزمایشگاهی بسیار کم است. 

 

با این حال آمریکا و تعداد دیگری از دانشمندان از این گزارش متقاعد نشده‌اند و به اتهامات خود علیه چین ادامه دادند. 

 

ویروس کرونا موسوم به «کووید-۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.