تاکید بر عدم بی تفاوتی نسبت به گردشگران خارجی

پذیرایی با شکرپلو و قیمه از خارجی ها


۱۴۰۱/۰۵/۱۵ - ۰۹:۲۹ | کد خبر: ۲۴۴۳۱ چاپ

مدیر گردشگری حرم مطهر علی بن حمزه (ع) از پذیرایی از گردشگران خارجی با شکرپلو و قیمه خبر داد و گفت: هر روزه تا اربعین حسینی، از گردشگران خارجی پذیرایی می‌کنیم و با آن‌ها درباره بی‌تفاوت نبودن نسبت به بی‌عدالتی‌ها صحبت می‌کنیم.

 پذیرایی با شکرپلو و قیمه از خارجی ها
کلانشهر:عباس جاویدیان (مدیر گردشگری حرم مطهر علی بن حمزه (ع) و مسجد نصیرالملک) با اشاره به آنکه در شیراز برنامه خاصی برای حضور گردشگران در تاسوعا و عاشورا و دیدن مراسم محرم در نظر گرفته نشده است، گفت: تنها برنامه‌ای که در نظر گرفته‌ایم این است که از روز اول محرم تا روز اربعین هر روز از تمام گردشگران خارجی که به شیراز می‌آیند با غذاهای نذری پذیرایی خواهد شد. در این میان سفره «برکت» به منظور اطعام گردشگران خارجی تدارک دیده شده که شکرپلو، قیمه و مخلفات در آن سرو می‌شود و گردشگران می‌توانند طعم غذاهای شیرازی را بچشند. 

او ادامه داد: البته سعی شده تا این پذیرایی نیز با مهمان‌نوازی ایرانی همسو باشد چنانکه در مرحله نخست متنی که توضیحی درباره امام حسین (ع) واقعه عاشورا و اربعین، ارائه می‌دهد را به ۷ زبان از جمله ایتالیایی، اسپانیایی، فرانسه، انگلیسی، آلمانی و روسی ترجمه کرده‌ایم که در اختیار گردشگران خارجی قرار می‌دهیم تا اطلاعاتی درخصوص فلسفه عاشورا بدست آورند. سعی کردیم تا متنی مناسب با فهم افراد غیر مسلمان آماده کنیم. سپس با چای که در استکان و نلبکی سرو می‌شود، در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد و بعد به نشستن سر سفره برکت امام حسین(ع) دعوت می‌شوند و با شکرپلو قیمه از آن‌ها پذیرایی می‌شود. 

به گفته جاویدیان از ساعت ۱۱ تا ۲۲ این خدمات در حرم مطهر علی بن حمزه (ع) به گردشگران خارجی ارائه می‌شود. اما از آنجا که این روزها با قرار گرفتن در فصل کم مسافر روزانه حدود ۳۰ گردشگر خارجی به این منطقه سفر می‌کنند، برنامه دیگری برای حضور آن‌ها در تعزیه‌ها و تکایا تدارک دیده نشده. این درحالی است که در سال‌های قبل با مصادف شدن محرم با فصل پر مسافر، امکان برنامه ریزی برنامه‌های مختلف برای گردشگران خارجی وجود داشت. 

او ادامه داد: البته برنامه و مراسم چاوش خوانی، سنج و دمام از قبل از اذان تا اواخر شب در حرم مطهر علی بن حمزه (ع) اجرا می‌شود و هر گردشگر که علاقه‌مند باشد می‌تواند برای دیدن این مراسم بیاید. 

مدیر گردشگری حرم مطهر علی بن حمزه (ع) با تاکید بر آنکه طی این سال‌ها تمرکز تبلیغات در حوزه گردشگری مذهبی در ایام محرم بر شخصیت امام حسین (ع) متمرکز شده، گفت: همواره جمله معروف امام حسین (ع) که می‌فرمایند «اگر دین ندارید، آزاده باشید» را برای گردشگران خارجی مطرح می‌کنیم. تاکید ما بر داشتن صفات انسانی است. سعی داریم از این طریق نظر گردشگران را به این سمت جلب کنیم که نسبت به بی‌عدالتی در خاورمیانه بی‌تفاوت نباشند. طرح این صحبت‌ها گردشگران را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در ذهنشان سوال ایجاد می‌کند. 

جاویدیان یادآور شد: حدود دو سال قبل دو خواهر از گردشگران آلمانی به ایران سفر کرده بودند و این روزها نیز بعد از کرونا دوباره به ایران آمدند و در مراسم حضور پیدا کردند و حتا سوال‌های جدید دراین خصوص برایشان ایجاد شده بود که مطرح کردند. دو خانواده نیوزلندی نیز مطرح می‌کردند که در سال ۱۳۹۸ به ایران آمده بودند و گفته شده بود که کروناست و نمی‌توانند سفرشان را ادامه دهند از این رو امسال دوباره آمده‌اند تا دوباره سفرشان را ادامه دهند. 

مدیر گردشگری حرم مطهر علی بن حمزه (ع) درخصوص برنامه‌هایی که برای گردشگران داخلی برای حضور در مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در نظر گرفته شده، گفت: عموما گردشگران داخلی به بخش نذری علاقه‌مند هستند و با توجه به آنکه جامعه مخاطب ما در این بخش به نذری‌ها علاقه‌مند است سعی ما نیز برآن است تا در این بخش خدمات ارائه دهیم. بیشتر گردشگران داخلی برای دریافت غذای نذری می‌آیند.

در اتفاقی هولناک و با ادعای مسخره شدن بعد از پرو لباس رخ داد
قتل فروشنده زن در مزون لباس با چاقوی دختر 11ساله

نظر شما:

security code