مراکز و ساعت فعالیت پایگاه‌های انتقال خون استان گیلان برای اهدای خون مردم در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی اعلام شد.

ساعت فعالیت مراکز انتقال خون گیلان در تاسوعا و عاشورا اعلام شد

کلانشهر: مدیرکل انتقال خون استان گیلان گفت: مراکز انتقال خون رشت و لاهیجان در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی از ساعت ۸ تا ۱۹ برای خونگیری از مردم نوعدوست استان گیلان دایر است.

 

دکتر بابک پاکدل خوش‌اخلاق اظهار داشت: سایر مراکز انتقال خون استان گیلان شامل بندرانزلی، تالش، آستارا، فومن، رودسر و لنگرود نیز در تاسوعا از ساعت ۸ تا ۱۳ و عاشورا ۸ تا ۱۷ برای خونگیری از علاقمندان فعال است.

 

مدیر پزشکی انتقال خون استان گیلان افزود: اتوبوس ثابت خونگیری در میدان یخسازی رشت و سامانه مجهز خونگیری در میدان شهرداری رشت جنب مجتمع خاتم الانبیاء در روز تاسوعا از ساعت ۱۶ تا ۱۹:۳۰ و عاشورا از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۳ برای خونگیری فعال است.

 

وی اتوبوس سیار خونگیری در تاسوعا در لشت نشاء روبروی پارک شهر و عاشورای حسینی در حرم مطهر آقاسیدجلال الدین اشرفی آستانه‌اشرفیه مستقر خواهد شد.

 

پاکدل ضمن قدردانی از اهداکنندگان خون در استان گیلان از آنان خواست تا برای شرکت در این کار خداپسندانه کارت ملی یا کارت اهداکننده مستمر را به همراه داشته باشند.

 

شاخص اهدای خون در گیلان ۳۱ در هزار نفر جمعیت، از متوسط کشوری " ۲۷ در هزار نفر جمعیت" بالاتر است ضمن اینکه مصرف خون هم در این استان بالا می‌باشد، ضمن اینکه سالانه به طور میانگین بیش از ۲۰۰ هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی در استان تولید می‌شود که این خون‌ها برای مصدومان حوادث، جراحی‌ها، بیماران هموفیلی، فاویسم و افراد نیازمند مورد مصرف قرار می‌گیرند.

 

استان گیلان به علت گردشگرپذیر بودن و آمار بالای تصادفات، جراحی‌های قلب و عروق، تعداد زیاد بیماران هموفیلی، تالاسمی و فاویسمی جزو استان‌های اول کشور به لحاظ مصرف فرآورده‌های خونی است.

 

حداقل سن ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۵ سال "اهداکنندگان مستمر تا ٧٠ سال" ، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، فواصل اهدا خون هر هشت هفته یکبار مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یکسال برای آقایان از چهار بار و برای خانم ها از سه بار تجاوز نکند، از شرایط اهدای خون است.

 

طی سه ماه ابتدای سال جاری ۲۲ هزار و ۹۲۱ واحد خون در استان اهدا شد که ۲۲ هزار و ۱۲۸ نفر مرد و ۷۹۳ نفر زن را شامل می شوند.