یک کارشناس بین الملل انرژی گفت: همانقدر که جنگ تحمیلی هشت ساله صدام حسین علیه جمهوری اسلامی ایران برای اقتصاد شیخ‌نشین‌های خلیج فارس و توسعه اقتصاد آنها بسیار مثبت ارزیابی شد، موضوع هسته‌ای و تحریم‌های صنعت نفت و گاز و اقتصاد خرد و کلان ایران نیز منافع بسیاری برای ترکیه داشته و دارد.

همدستی ترکیه با روس ها برای دور زدن تحریم های دلاری/ آنکارا تامین گاز را با روبل تضمین کرد
کلانشهر :محمود خاقانی با اشاره به توافقات نفتی روسیه و ترکیه اظهار داشت: دولت اردوغان که با نرخ تورم بسیار بالا بدلیل سیاست‌های احیای امپراطوری عثمانی و هزینه‌های سنگین نظامی در سوریه، دخالت در اختلاف و جنگ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان و جنگ داخلی  لیبی و...با کسری بودجه قابل توجهی دست به گریبان است و برای نجات اقتصاد  به سیاست نه شرقی نه غربی نظام جمهوری اسلامی ایران چهل سال پیش روی آورده است. این کشور که عضو پیمان نظامی غرب مشهور به ناتو است در جنگ اوکراین با تامین پهپادهای پیشرفته به دولت اوکراین اجازه داد که آنها را علیه نظامیان روسی استفاده کند. درهمین حال با دولت ولادیمیر پوتین موضوع مرتبط با سوریه و سایر موارد مورد علاقه گفتگو را بطور مستقیم ادامه داد. علی رغم مخالفت آمریکا موشک‌های اس 400 روسی را خریداری کرد و برای صادرات گندم اوکراین یک نقش بین المللی ویژه را عهده دار شده است. در همین حال علیرغم تحریم‌های دلاری علیه روسیه و مخالفت غرب، با روسیه توافق کرد که بهای گاز وارداتی روسیه را به ارز روسی روبل پرداخت کند. 

وی با اشاره به تفاهم روسای جمهور دو کشور مبنی بر  توسعه همکاری‌های دوجانبه و پرداخت بهای گاز صادراتی روسیه به ترکیه با روبل خاطرنشان کرد: همچنین دو کشور توافق کردند در مبارزه با فعالیت‌های تروریستی در سوریه با یکدیگر همکاری نزدیکی داشته باشند. علاوه برآن همکاری‌های دوجانبه در بخش های حمل ونقل زمینی، دریائی، هوائی ، کشاورزی ، سرمایه گذاری ، سرمایه گذاری های مشترک در بخش‌های زیرساختی و صنایع و... هم در دستور کار قرار گرفته است.

این کارشناس حوزه بین الملل انرژی با اشاره به نزدیک شدن ترک‌ها و روس‌ها به هم گفت: چند ماه پیش دولت روسیه اعلام کرد که کشورهائی که با روسیه روابط دوستانه ندارند باید بهای گاز وارداتی از روسیه را به روبل پرداخت کنند تا تاثیر تحریم‌های دلاری غرب علیه روسیه کاهش پیدا کند. اما، در توافق روز جمعه 14 مردادماه 1401 بین روسیه و ترکیه تاکید شد که ترکیه با روسیه دوست است و روابط ترکیه با روسیه روابطی در راستای منافع ملی دو کشور است، بنابراین پرداخت بهای گاز وارداتی از روسیه توسط ترکیه به روبل می‌تواند نقش مهمی در توسعه همکاری‌های دو کشور در سوریه داشته باشد. 

وی بیان داشت: سال آینده انتخابات ریاست جمهوری ترکیه برگزار خواهد شد و رجب طیب اردوغان با توجه به مشکلات داخلی در ترکیه به ویژه مسائل اقتصادی و نرخ بالای تورم (حدود 80 درصد) و سقوط بی‌سابقه لیر ترکیه در برابر ارزهای خارجی نگران نتیجه انتخابات است. بنابراین برای دولت ترکیه که حدود نیمی از گاز مصرفی ترکیه را از روسیه وارد می کند، تداوم صادرات گاز روسیه به ترکیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این درحالی است، که ترکیه از تداوم تحریم‌های اقتصادی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران استقبال می کند. بعبارت دیگر همانقدر که جنگ تحمیلی هشت ساله صدام حسین علیه جمهوری اسلامی ایران برای اقتصاد شیخ نشین‌های خلیج فارس و توسعه اقتصاد آنها بسیار مثبت ارزیابی شد، موضوع هسته‌ای و تحریم‌های صنعت نفت و گاز و اقتصاد خرد و کلان ایران نیز منافع بسیاری برای ترکیه داشته و دارد.