نقل قولی تازه از دختر هوشنگ ابتهاج؛

رشت خانه ی ابدی «سایه» می شود؟


۱۴۰۱/۰۵/۲۰ - ۱۱:۲۸ | کد خبر: ۲۴۶۲۶ چاپ
رشت خانه ی ابدی «سایه» می شود؟

اختصاصی کلانشهر- ساعاتی بعد از درگذشت امیرهوشنگ ابتهاج ملقب به «سایه» شاعر بزرگ معاصر ایران در شهر کلن آلمان اخبار مختلفی مبنی بر محل دفن او اعلام شد.

براساس خبرهای غیررسمی گفته شد که سایه پیشتر اعلام کرده بود بعد از فوتش زیر درخت ارغوان که در حیاط منزلش در تهران کاشته بود دفن شود.موضوعی که بازتاب زیادی هم در فضای مجازی داشت. چون ارغوان یکی از مشهورترین اشعار ابتهاج بین عموم مردم است. 

حالا ساعاتی بعد از آن اخبار،رضا ثقتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از احتمال خاکسپاری امیرهوشنگ ابتهاج در زادگاهش رشت سخن گفته است.

ثقتی با انتشار یک استوری در اینستاگرام نوشت: با خانم یلدا ابتهاج صحبت شد و موافقت وزارت ارشاد جهت انتقال پیکر استاد ابتهاج به کشور و آمادگی استاندار گیلان جهت خاکسپاری ایشان در رشت بیان شد.

بسیار استقبال نمودند و گفتند آرزوی پدر دفن در زادگاهش رشت بود.

ارشاد گیلان با مساعدت وزیر محترم و مدیران ارشد گیلان در پی تحقق این امر مهم خواهد بود.

اینکه چنین اتفاقی رخ خواهد داد و یا براساس شرایط مختلف، تصمیم خانواده و یا مسئولان تغییر خواهد کرد یا خیر باید منتظر زمان بود.

طبیعتا به همین دلیل هنوز مشخص نیست که در صورت انتقال پیکر سایه به ایران و بعد رشت در کدام نقطه به خاک سپرده می‌شود.

گفتنی است سایه سال ۱۳۰۶ در محله استادسرای رشت به دنیا آمد و در ایام جوانی به تهران مهاجرت کرد.خانه‌ای که سایه در آن زندگی می‌کرد ارثیه مادری او بود و در دهه ۹۰ چندین بار اعلام شد با همکاری اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان گیلان و شهرداری رشت این خانه ثبت ملی می شود تا از تخریب آن جلوگیری شود.

اما مانند موارد مشابه از این دست، موضوع در بروکراسی هزارتو و تصمیمات پشت پرده به فراموشی سپرده شد و خانه منسوب به سایه که قرار بود به موزه یا بنیاد شعر و ادب گیلان تبدیل شود در ابتدای استادسرای رشت تخریب شد.