امیر پوررحمانی را بیش از آنکه در مقام یک تهیه‌کننده رسانه ملی بشناسیم به عنوان یک فرهنگی که سال‌ها در آموزش و پرورش به حرفه معلمی مشغول بوده است و در همین باب نیز تولیدات بسیاری برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان داشته است به یاد می‌آوریم.

 آنقدر سریال «مختارنامه» را بازپخش کرده اند که مخاطب همه  دیالوگ ها را از حفظ است/ آثاری در یاد می مانند که شعارگونه نیستند بلکه باشعور و تفکر ساخته می شوند
کلانشهر:او که در آسیب‌‌شناسی و شناخت روحیات این گروه سنی بسیار موفق عمل کرده است؛ آثار خوبی را نیز برای این رده سنی تولید و در کارنامه خود به ثبت رسانده است. تهیه‌کننده سریال «آسمان همیشه ابری نیست» در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری برنا از ساخت کار برای شعائر دینی می‌گوید.
امیرهوشنگ پوررحمانی که اخیرا سریال «پرگار» را با شهرام شاه‌حسینی کار کرده است در پاسخ به این سوال که چرا در تولیدات کارهای مذهبی به ویژه ماه محرم موفق عمل نکرده‌ایم و مشخصا کنداکتور ما خالی است به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا گفت: مگر ما در قسمت‌های دیگر موفق عمل کرده‌ایم که حالا برای ماه محرم برنامه‌های اختصاصی و روی اصولی داشته باشیم. اگر در راس امور یک مدیر قوی قرار بگیرد برنامه‌ها هم به مراتب قوی‌تر می‌شوند. الان‌ چند سالی است که ما نه تنها در بحث مذهبی بلکه در خصوص مسائل اجتماعی و فرهنگی هم هیچ کاری نکرده‌ایم. محترمانه باید بگویم که در امر برنامه و سریال‌سازی سقوط کرده‌ایم.‌

او اضافه کرد: ماه محرم فقط ۱۰ روز سینه زدن نیست. به اهداف محرم باید در طول سال پرداخته شود. شما آمار بگیرید چند نفر تلویزیون را دنبال می‌کنند. این شبکه را می‌زنیم آشپزی، آن شبکه را می‌زنیم‌ برنامه‌های تکراری. آنقدر سریال «مختارنامه» را بازپخش کرده‌اند که مخاطب همه‌ دیالوگ‌ها را از حفظ است. بعد هم‌ اعتراض می‌کنیم که چرا مردم ماهواره تماشا می‌کنند. آخر شما چه خوراکی به آن‌ها داده‌اید و برای جامعه ما چه کرده‌اید؟

پوررحمانی در ادامه عنوان کرد: متاسفانه هیچ محتوای درستی برای ایام محرم در نظر گرفته نشده است. با وجود کرونا شاید عده‌ای از مردم نتوانند خانه را ترک کنند شما برای آن‌ها چه برنامه‌ای در نظر گرفته‌اید؟ ما در شبکه‌هایمان مدیران قوی نداریم، از نیروهای باتجربه و جوان استفاده نمی‌کنیم بنابراین در تولیدات علاقه‌های شخصی خودمان را حاکم کرده‌ایم.



تهیه‌کننده «آسمان همیشه ابری نیست» گفت: نزدیک به ۴۰ سال برای تلویزیون کار کردم. آنقدر تجربه دارم که می‌توانم مقوله‌ی تعلیم و تربیت محرم و فلسفه امام حسین(ع) را برای نوجوانان جا بیندازم. اما تلویزیون دیگر جواب ما را نمی‌دهد البته دیگر برایم اهمیتی ندارد و خوشحالم که به تلویزیون نمی‌روم چرا که احساس آرامش می‌کنم.

پوررحمانی در خصوص موفقیت سریال‌هایی مانند «شب دهم» عنوان کرد: دلیل موفقیت سریال شب دهم همزمانی با ایام عید نوروز بود واگرنه آن سریال هم به موفقیت نمی‌رسید. اگر ریشه‌یابی کنیم تمام این‌ مسائل و ضعف‌ها به مدیریت ضعیف ما و عدم برنامه‌ریزی برمی‌گردد. من معتقدم ساخت سریال‌هایی مانند «سلمان فارسی» که این روزها در دست ساخت است برای مخاطب بسیار واجب است اما ای کاش به جای هفت_هشت سال وقت گذاشتن روی یک سریال این زمان و بودجه را به چند سریال کوتاه اختصاص می‌دادیم که برای مخاطب خوراک بیشتری تولید کنیم.

او ادامه داد: چرا ما این اندازه به تکرار افتاده‌ایم؟ آیا به این حد ناتوان شده‌ایم؟ نه حقیقت این است که نمی‌خواهیم. شما یک کار کودک قوی نام ببرید که در این سال‌ها داشته‌ایم؟ ما در تمام این زمینه‌ها فقیر عمل کرده‌ایم. حالا شما انتظار دارید که برای ماه محرم برنامه‌ای اختصاصی و فکر شده داشته باشیم؟ از سوی دیگر شبکه‌های نمایش خانگی هم که تا حدودی خوب عمل می‌کنند در حال ضرر کردن هستند چرا که وقتی تلویزیون نتواند به خوبی نمایش خانگی کار کند سنگ پیش پای آن‌‌ها می‌اندازند.

پوررحمانی در آخر عنوان کرد: باید دلیل این افت را بررسی کنیم و تلاش کنیم که آثار ماندگاری را برای مخاطب تهیه و تولید کنیم. به یاد می‌آورم سال ۸۳ با مرحوم موذن‌زاده در سفر حج همراه بودیم؛ ایشان به من گفتند سال‌هاست که مردم با اذان‌ من خاطره دارند و جالب است که هیچکس نمی‌داند که من زنده هستم و در پونک زندگی می‌کنم. در کل می‌خواهم بگویم ما با آثاری که از خود به جا می‌گذاریم در یادها می‌مانیم. آثاری که شعارگونه نیستند بلکه باشعور و تفکر برای مخاطب ساخته می‌شوند.

نظر شما:

security code