سید محمد رئیس زاده ضیابری دانش آموخته مدرسه شاهپور رشت درگذشت؛

آخرین نمایش پیشکسوت ترین هنرمند فعال تئاتر گیلان روی صحنه زندگی


۱۴۰۱/۰۵/۲۴ - ۱۱:۰۰ | کد خبر: ۲۴۷۸۵ چاپ

او از پیشگامان هنر نمایش در استان گیلان است و در طول بیش از ۶۰ سال خدمت هنری، در تاسیس گروههای هنری مختلف نقشی موثر داشت

آخرین نمایش پیشکسوت ترین هنرمند فعال تئاتر گیلان روی صحنه زندگی
کلانشهر:اختصاصی کلانشهر- سید محمد رئیس زاده ضیابری پیشکسوت تئاترگیلان درگذشت.
او که متولد سال 1305 در ضیابر بود دیپلم خود را در رشته علمی از دبیرستان شاهپور رشت دریافت کرد و سال ۱۳۳۰ به استخدام اداره کل فرهنگ گیلان (آموزش و پرورش) درآمد .

رییس زاده در اولین دوره آغاز به کار انجمن نمایش، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان به عنوان عضو هیئت مدیره به مدت یکسال فعالیت کرد .

او از پیشگامان هنر نمایش در استان گیلان است و در طول بیش از ۶۰ سال خدمت هنری، در تاسیس گروههای هنری مختلف نقشی موثر داشت.

این بازیگر تاتر در تماشاخانه گیلان، سالن‌های مدرسه ارامنه، شهرداری، دبیرستانهای مختلف گیلان و مجتمع هنری سردار جنگل رشت بیش از صد تئاتر اجرا کرد که در این نمایش‌ها کارگردانی، گریم، طراحی لباس صحنه، دکور و جلوه‌های ویژه از مسئولیت‌های او بود .

تعدادی از تاترهای اجرا شده توسط رییس زاده به این شرح است:کانون هنرپیشگان پیروز – سازمان هنرپیشگان پیروز – گروه خورشید گیلان – گروه هنرپیشگان رشت – نمره اشتباه – دختر خودپسند – نفرین خنیاگر – عمو رجب بچه شده – عشق و خیانت – و دختر یتیم – شیخ صنعان – آرزوهای بالدار . قضاوت دنیا ۔ آرش کمانگیر ۔ بادبزن خانم ویندرمن.
فرودین ماه گذشته رضا ثقتی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در روز ملی هنرهای نمایشی با حضور در منزل این پیشکسوت تاتر از او تجلیل کرد و رییس‌زاده را شناسنامه نمایش و تئاتر استان گیلان خواند.


پیش از این هم با ابتکار آموزشگاه سینمایی پروین و با همکاری شهرداری رشت و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر بزرگداشتی برای سید محمد رئیس زاده برپا شده بود. در این مراسم مستند «رئیس بود» که سال 1391 به نویسندگی بهزاد عشقی و کارگردانی یاسمن عشقی ساخته شده بود برای حاضران اکران شد. فیلم «رئیس بود» علاوه بر زندگی محمد رئیس زاده به تاریخ تاتر گیلان هم پرداخته است.