تردد خرس مادر به همراه دو توله اش در شفت


۱۳۹۸/۰۳/۲۶ - ۱۰:۴۹ | کد خبر: ۲۴۹۵ چاپ
تردد خرس مادر به همراه دو توله اش در شفت

رئیس اداره محیط زیست شفت گفت: تصویر یک قلاده خرس قهوه ای به همراه دو توله اش در مناطق جنگلی شهرستان شفت ثبت شد.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از ایسنا، رضا زمانی گفت: باتوجه به گزارشات مردمی مبنی بر تردد حیات وحش در مناطق شهرستان و پس از نصب دوربین تله ای، تصاویر و فیلم یک قلاده خرس قهوه ای به همراه دو توله اش در مناطق جنگلی شهرستان شفت ثبت شد.

وی افزود: خرس قهوه ای با نام علمی Ursusaretus بزرگترین گوشتخوار ایران است که وزن آن تا 500 کیلوگرم هم می رسد و غالبأ شبزی است.

زمانی ادامه داد: خرس قهوه ای از جمله پستانداران بزرگ جثه ای است که به دلیل تخریب زیستگاه و حتی شکار غیرمجاز و اعتقادات خرافه ای جهت استفاده داروئی از اعضاء بدن از گونه های حمایت شده است. خرس قهوه ای یکی از گونه های شاخص جنگلهای هیرکانی و بعنوان یک گونه چتر مطرح است. خرسها دارای نرخ زاد و ولد پائینی هستند و بطور کلی هر یک یا دو سال یکبار تولید مثل می کنند.

وی خاطرنشان کرد: خرسها با خوردن حشرات از تبدیل آنها به آفت جلوگیری می کنند و همچنین با کنترل جمعیت جوندگان جلوی رشد جمعیت شان را می گیرند و نقش مهمی در تنظیم و تعادل اکوسیستم ها بعهده دارند و همچنین با توجه به اینکه بخشی از رژیم غذائی خرس ها را میوه های جنگلی تشکیل می دهد با خوردن و دفع هسته آنها در مناطق مختلف جنگلی در پراکنش این درختان نیز کمک شایانی می کنند.

زمانی، از عموم مردم درخواست کرد با توجه به اینکه حفاظت از گونه های تنوع زیستی استان وظیفه همگان است و طی سالهای گذشته بدلیل تخریب زیستگاه خرس ها به ناچار نزدیک روستاها و شهرها شده اند و منجر به آسیب دیدن یا کشته شدن آنها شده است.

وی افزود: از عموم مردم خواهشمند است در صورت مشاهده این گونه یا سایر گونه های حیات وحش مراتب را سریعأ به اداره محیط زیست اطلاع دهند لازم بذکر است جریمه یک قلاده خرس قهوه ای 50 میلیون تومان در قانون در نظر گرفته شده است.

 

نظر شما:

security code