حق العمل تبدیل شلتوک برنج با توجه به تغییر قیمت در بازار تعیین می شود؛

قیمت برنج به صورت روزانه کنترل می شود/میانگین قیمت هر کیلو برنج ۸۰ هزار تومان


۱۴۰۱/۰۵/۳۱ - ۲۲:۰۸ | کد خبر: ۲۵۰۴۳ چاپ

 معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: کارخانه‌های شالیکوبی در گیلان به طور مداوم رصد می‌شوند تا با مشاهده هر گونه تخلف از سوی این کارخانه‌ها برخورد جدی صورت بگیرد.

قیمت برنج به صورت روزانه کنترل می شود/میانگین قیمت هر کیلو برنج ۸۰ هزار تومان
اختصاصی کلانشهر : قاسم جوادزاده مقتدر معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از تغییر نرخ جنسی(حق العمل) تبدیل شلتوک برنج با توجه به تغییر قیمت در بازار خبر داد.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان به کلانشهر توضیح داد: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار مقرر شده است هر زمانی که قیمت برنج در بازار دچار تغییراتی می‌شود نرخ برنجی هم بر اساس قیمت برنج تغییر داده شود.

جوادزاده مقتدر افزود:حدود ۱۰ روز قبل قیمت مصوب شده برای تبدیل شلتوک به برنج حدود ۱۶۰۰ و ۱۷۵۰ و ۱۹۰۰ تومان برای کارخانه‌های سنتی، رتبه دو و رتبه یک در نظر گرفته شده بود.

به گفته معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان، بعد از بررسی‌های انجام شده در قرارگاه امنیت غذایی در سطح استان میانگین قیمت برنج ۸۰ هزار تومان در نظر گرفته شد.

او با بیان اینکه نوسانات قیمت برنج به صورت هفتگی و روزانه کنترل می‌شود، گفت:نظارت بر بازار برنج به صورت دائمی و مستمر ادامه دارد و با متخلفین برخورد جدی می‌شود.

جوادزاده مقتدر تاکید کرد کارخانه‌های شالیکوبی در گیلان به طور مداوم رصد می‌شوند تا با مشاهده هر گونه تخلف از سوی این کارخانه‌ها برخورد جدی صورت بگیرد.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به تعیین نرخ برنجی و ریالی برای کارخانه‌های شالیکوبی افزود:نرخ جنسی برای کارخانه‌های سنتی به ازای ۱۰۰ کیلوگرم شلتوک ۲ کیلوگرم برنج سالم و کارخانه‌های رتبه دو ۲. ۲ کیلوگرم و کارخانه‌های رتبه یک نیز دو کیلو و ۳۷۵ گرم در نظر گرفته شده است.

این مقام جهاد کشاورزی توضیح داد که هیچ اجباری هم برای کشاورز وجود ندارد که بخواهد به صورت برنج یا نقدی با کارخانه‌های شالیکوبی معامله کند.یعنی در محیط کارخانه کشاورز توافق می‌کند که به چه شکلی نرخ را پرداخت کند.

جوادزاده مقتدر با ذکر این نکته که نوسانات قیمت برنج به صورت هفتگی در ستاد تنظیم بازار فرعی و قرارگاه امنیت غذایی استان کنترل می‌شود افزود: نظارت‌های لازم در این ارتباط وجود دارد و به محض آنکه احساس کنیم ۱۵ درصد قیمت بازار برنج کمتر یا بیشتر شده است براساس همان نوسانات، قیمت جنسی یا برنجی را تغییر می‌دهیم.

او توضیح داد: یعنی قیمت ریالی هر کیلو شلتوک به برنج ۱۶۰۰ و ۱۷۵۰ و ۱۹۰۰ ثابت است و فقط قیمت برنج به صورت هفتگی رصد می‌شود.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی گیلان با ذکر این نکته که نرخها به اتحادیه و شهرستان‌ها در سطح مراکز خدمات جهاد کشاورزی داده شده است افزود:همچنین این ابلاغیه به فرمانداری‌ها و دهیاری‌ها هم اعلام شده است.
برنجکوبی شالیکوبی (3).jpeg

جوادزاده مقتدر هشدار داد: با کارخانه‌هایی که نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار را براساس آخرین تغیرات رعایت نکنند برخورد تعزیری صورت می‌گیرد.

او افزود:بازرسان جهاد کشاورزی به صورت روزانه در سطح استان کارخانه‌ها را رصد می‌کنند و هرجایی هم که کشاورز شکایت داشته باشد می‌تواند به سامانه ۱۲۴ اطلاع دهد و یا از طریق جهاد کشاورزی شهرستان‌ها این موضوع را پیگیری کند.

جوادزاده مقتدر در پایان گفت:کارخانه‌های شالیکوبی هم ملزم هستند نرخی که اتحادیه شالیکاران براساس تغییرات ستاد تنظیم بازار و کارگروه اقدام مشترک یا قرارگاه امنیت غذایی اعلام می‌کند را در معرض دید کشاورز قرار دهد.