برکت پلاس؛ واکسن اختصاصی اُمیکرون


۱۴۰۱/۰۶/۰۱ - ۱۰:۴۰ | کد خبر: ۲۵۰۵۲ چاپ

مطالعه اخیر نشان داده است واکسن برکت پلاس در خنثی سازی زیر سویه غالب در کشور با نام BA.۵، کارایی ۷۵ درصدی دارد.

برکت پلاس؛ واکسن اختصاصی اُمیکرون

کلانشهر: بیش از دو سال و نیم از آغاز همه گیری می‌گذرد. هر چند تا کنون واکسن توانسته تا حد زیادی از تلفات ویروس کرونا جلوگیری کند، اما جهش‌های متعدد این ویروس در این مدت، به ویژه در زیرسویه‌های اُمیکرون به حدی بوده که دیگر حافظه ایمنی ناشی از واکسن‌های اولیه آنگونه که باید قادر به شناسایی آن‌ها نیست؛ مسئله‌ای که توسعه واکسن‌هایی بر پایه زیرسویه‌های جدید را ضروری ساخت. پاسخ پژوهشگران ایرانی به این نیاز، واکسن برکت پلاس بوده که مدتی است تزریق آن در کشور آغاز شده است.

 

دکتر «محمدرضا صالحی» محقق بالینی طرح پژوهشی پروژه‌های واکسیناسیون کووایران برکت گفت: نتایج مطالعات بالینی روی واکسن جدید که از اسفند ۱۴۰۰ روی ۲۱۰ داوطلب آغاز شد، نشان از کارایی این واکسن داشت.

 

وی افزود: این مسئله باعث شد وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو این واکسن را به عنوان واکسن یادآور در افرادی که پیشتر واکسن غیرفعال یعنی کووایران برکت یا سینوفارم دریافت کرده‌اند، تایید کند.

 

این متخصص عفونی و استاد دانشگاه تهران همچنین گفت: مطالعه‌ای که روی ۴۰ نفر از افراد شرکت کننده در مرحله بالینی انجام شد نشان داد این واکسن در خنثی سازی زیرسویه BA.۵، کارایی ۷۵ درصدی دارد.

 

مجموعه دارویی برکت اعلام کرده تا کنون ۱۱ میلیون دُز واکسن برکت پلاس تولید شده که از این میان ۳ میلیون دُز به وزارت بهداشت تحویل داده شده است و در مراکز واکسیناسیون در دسترس است.

 

نظر شما:

security code