بعد از 60 سال فعالیت هنری؛

فریده توکلی شاعر و بازیگر تاتر گیلان درگذشت


۱۴۰۱/۰۶/۰۳ - ۱۱:۱۴ | کد خبر: ۲۵۱۳۴ چاپ

این هنرمند گیلانی طی حدود شصت سال فعالیت نمایشی، آثار مختلفی به عنوان بازیگر و کارگردان از خود به جای گذاشت

فریده توکلی شاعر و بازیگر تاتر گیلان درگذشت
اختصاصی کلانشهر : فریده (فاطمه) توکلی که بیش از نیم قرن به عنوان بازیگر،کارگردان تاتر و شاعر در گیلان مشغول کار بود درگذشت. این هنرمندِ متولد هزارو سیصد و بیست و هشت رشت طی سال‌های اخیر با بیماری سرطان دست و پنجه نرم کرده بود.

توکلی بعد از فارغ التحصیلی در رشته ادبیات و علوم انسانی از دانشسرای رشت در رشته بازیگری و کارگردانی هم تحصیل کرد.  

این هنرمند که سال هزارو سیصد و چهل و یک با بازی در نمایشنامه «بهترین بابای دنیا» نوشته غلامحسین ساعدی وارد دنیای تئاتر شد در شانزده سالگی با نمایشنامه بامها و زیر بامها در دو جشنواره کشوری مقام اول را به دست آورد.

او طی حدود شصت سال فعالیت نمایشی، در آثار مختلفی به عنوان بازیگر و کارگردان هنرنمایی کرد. در رادیو گیلان هم فعالیت‌های مختلفی از او به یادگار مانده است.توکلی در چندین جشنواره و یادواره از جمله یادواره نمایش‌های مذهبی حدیث که از سوی حوزه هنری گیلان برگزار شده بود به عنوان دبیر فعالیت داشت.

شماری از فعالان تاتر گیلان بواسطه سالها فعالیت و احساسات مادرانه،‌ او را «مادر تاتر گیلان» خطاب می‌کردند.

این پیشکسوت تاتر گیلان،همسر غلامحسین منیرزاد نمایشنامه نویس وعکاس رشتی بود که سال نودو نه درگذشت.توکلی شماری از نمایشنامه‌های همسرش را کارگردانی کرده بود.

این دو هنرمند بواسطه شاغل بودن غلامحسین منیرزاد در نیروی دریایی بندرانزلی، ساکن این شهر بودند.

توکلی به جز فعالیت در حوزه تاتر، دو کتاب شعر به نام‌های «بی مقدمه» و «توشا» هم منتشر کرده بود و علاوه بر مدیریت انجمن شعر و ادب شیدای انزلی در برگزاری چند دوره جشنواره «فصل شاعری» هم نقش داشت.

مراسم بدرقه این هنرمندعصر امروز پنج شنبه سوم شهریورماه ساعت چهار عصر در پاکخانه گلزار شهدای بندرانزلی برگزار می‌شود.

کلانشهر درگذشت این هنرمند پرتلاش گیلان را به خانواده و همکارانش تسلیت گفته و آرامش ابدی را برای عزیز از دست رفته آرزو می‌کند.