در سایه افزایش شدید گرما و آتش‌سوزی‌های راه‌افتاده در جهان، دولت اسپانیا در مناطقی از این کشور دست به دامن بزها و گوسفندان برای جلوگیری از آتش‌سوزی شده است.

اقدام جالب اسپانیا برای مهار آتش‌سوزی؛ ماموریت ۲۹۰ گوسفند و بز برای خوردن پوشش گیاهی
کلانشهر:در سایه افزایش شدید گرما و آتش‌سوزی‌های راه‌افتاده در جهان، دولت اسپانیا در مناطقی از این کشور دست به دامن بزها و گوسفندان برای جلوگیری از آتش‌سوزی شده است.

 مسئولان محلی منطقه بارسلونا به ۲۹۰ گوسفند و بز برای انجام یک ماموریت مشخص دل بسته‌اند تا آنها بتوانند بیشترین مقدار ممکن از پوشش گیاهی یک منطقه مشخص را بخورند و مانع آتش‌سوزی شوند.

این اقدام در چارچوب یک استراتژی قدیمی انجام می‌شود که بر اساس آن مناطق جنگلی را که در معرض خطر آتش‌سوزی قرار دارند برای مدتی به چراگاه تبدیل می‌کنند، زیرا حیوانات در حین چرا اقدام به شکستن و کوبیدن گیاهان خشک می‌کنند و اجازه نمی‌دهند گیاهان به سوخت این آتش‌سوزی‌ها تبدیل شوند.
مدیر موسس «پائو کاستا» که یک موسسه غیرانتفاعی در کاتالونیاست، در این رابطه گفت: ما کار جدیدی ابداع نکرده‌ایم بلکه آنچه را پیشینیان انجام می‌دادند و اکنون به فراموشی سپرده شده است مجدداً احیا می‌کنیم.

این طرح به شکل آزمایشی از آوریل گذشته در پارک کالسیرولا که مساحت هشت هزار هکتاری دارد و سالانه به طور متوسط ۵۰ آتش‌سوزی را به خود می‌بیند، در حال اجراست.

گفته می‌شود این طرح از دو روش هدایت حیوانات چرنده وحشی به سوی این مناطق یا انتقال حیوانات از طریق اعطای مبلغی پول به چوپان آنها برای چرا در منطقه‌ای خاص انجام می‌شود و به گفته هواداران این‌ ‌ایده، بعد از چرا نیز منظره طبیعی زیبایی از مساحت‌‌هایی باز ایجاد می‌شود که علاوه بر زیبایی به یک حائل در مقابل گسترش آتش‌سوزی احتمالی هم تبدیل شده‌اند.

نظر شما:

security code