پیشتازان صادرات پنج ماهه ایران


۱۴۰۱/۰۶/۰۶ - ۱۵:۳۰ | کد خبر: ۲۵۲۲۴ چاپ

 سخنگوی گمرک ایران صدرنشینان صادرات در پنج ماه منتهی به مرداد امسال را معرفی کرد. داده‌های آماری نشان می‌دهد که نه تنها ۴۴درصد صادرات پنج ماهه کشور از محصولات پتروشیمی‌ است که در لیست پنج قلم اول صادرات نیز این دسته از محصولات قرار داد. بر اساس اعلام سخنگوی گمرک، صادرات محصولات پتروشیمی در مدت زمان مورد بررسی، ۹میلیارد و ۱۴۲میلیون دلاری برآورد می‌شود.

پیشتازان صادرات پنج ماهه ایران
کلانشهر:کل صادرات کالاهای ایرانی در پنج ماه نخست امسال ۴۴میلیون و ۷۵هزار تن به ارزش ۲۰میلیارد و ۹۲۴میلیون دلار ثبت شده است. صدرنشینان چه سهمی از صادرات دارند؟
فردای اقتصاد: سخنگوی گمرک ایران صدرنشینان صادرات در پنج ماه منتهی به مرداد امسال را معرفی کرد. داده‌های آماری نشان می‌دهد که نه تنها ۴۴درصد صادرات پنج ماهه کشور از محصولات پتروشیمی‌ است که در لیست پنج قلم اول صادرات نیز این دسته از محصولات قرار داد. بر اساس اعلام سخنگوی گمرک، صادرات محصولات پتروشیمی در مدت زمان مورد بررسی، ۹میلیارد و ۱۴۲میلیون دلاری برآورد می‌شود.

به گفته سیدروح‌اله لطیفی، از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه، ۱۶میلیون و ۵۵۴هزار تن انواع محصولات پتروشیمی به ارزش ۹میلیارد و ۱۴۲میلیون دلار از کشورمان به سایر کشورها صادر شده که با وجود کاهش ۱۲.۶درصدی در وزن، ۳۸درصد به لحاظ ارزش نسبت به مدت مشابه در سال قبل رشد داشته است.

وی افزود: کل صادرات کالاهای ایرانی در پنج ماه نخست امسال ۴۴میلیون و ۷۵هزار تن کالا به ارزش ۲۰میلیارد و ۹۲۴میلیون دلار بوده که از این میزان ۱۶میلیون و ۵۵۴هزار تن به ارزش ۹میلیارد و ۱۴۲میلیون دلار محصولات پتروشیمی بوده است که ۳۸درصد وزن و ۴۴درصد ارزش کل صادرات ۵ماهه را به خود اختصاص داده است.

لطیفی در خصوص اقلام عمده صادراتی کالاهای پتروشیمی، گفت: پنج قلم اول کالاهای صادراتی کشور، محصولات پتروشیمی بوده و در این میان پروپان مایع شده به وزن دو میلیون و ۲۷۶ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۶۴۸ میلیون دلار، در صدر محصولات صادراتی قرار دارد که نسبت به مدت مشابه با رشد ۵۹درصدی در وزن و ۱۸۸درصدی در ارزش همراه بوده است.

سخنگوی گمرک توضیح داد: متانول با ۳میلیون و ۹۸۳هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۲۴۰میلیون دلار دومین محصول ارزآور پتروشیمی‌ها و دومین محصول صادراتی کشور در پنج ماهه امسال بود که ۱۲درصد در وزن و ۴۳درصد در ارزش رشد داشته است.

لطیفی افزود: گاز طبیعی مایع شده با ۳میلیون و ۱۷۳هزار تن به ارزش ۹۶۱میلیون دلار و رشد یک درصدی، اوره با یک میلیون و ۵۵۵هزار تن به ارزش ۹۵۸میلیون دلار و رشد ۷۹درصدی و بوتان مایع شده با یک میلیون و ۳۲۶هزار تن به ارزش ۹۴۰میلیون دلار و رشد ۱۳۶درصدی به ترتیب در رتبه های سوم تا پنجم اقلام عمده کالاهای صادراتی کشور و پتروشیمی ها در پنج ماهه نخست امسال بودند.