کاهش ضایعات بالغ بر ۵۰ هزار تن برنج گیلان


۱۴۰۱/۰۶/۰۷ - ۱۲:۴۱ | کد خبر: ۲۵۲۴۸ چاپ

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با اجرای رتبه‌بندی کارخانه‌های شالیکوبی شاهد کاهش ضایعات بالغ بر ۵۰ هزار تن برنج گیلان هستیم.

کاهش ضایعات بالغ بر ۵۰ هزار تن برنج گیلان
کلانشهر:قاسم جوادزاده  اظهار کرد: رتبه‌بندی کارخانجات شالیکوبی در سال زراعی ۱۴۰۱ باعث ایجاد انگیزه مضاعف در کارخانه‌داران شد و از محل رتبه‌بندی کارخانه های اصلاح ساختار شده بیش از ۱۲۵۰ میلیارد تومان خسازت ناشی از بخش کشاورزی ممانعت شد و از این محل به بهره‌برداران کشاورز حدود ۴۲ میلیون ریال ریال عایدی بیشتر از درآمد عادی ایجاد شده است.

وی افزود: استان گیلان با داشتن بیش از ۲۰۰ هزار هکتار و تولید ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزارتن برنج سفید حدود ۳۴ درصد از تولید برنج کشور را به خود اختصاص داده است.

جوادزاده خاطرنشان کرد: کارخانه های شالیکوبی مهمترین صنایع تبدیلی کشاورزی استان گیلان هستند که از ابتدای تولید برنج در مزارع، به امر خدمت رسانی به کشاورزان شالیکار مشغول هستند. استان گیلان ۱۴۲۵ کارخانه شالیکوبی فعال دارد که ظرفیت اسمی آنها بالغ بر یک میلیون و دویست هزار تن برنج سفید است و تاکنون بیش از ۷۲۲ واحد تجهیز، نوسازی و اصلاح ساختارشده است که با مدیریت کاهش ضایعات برنج ۳ تا ۷ درصد در کاهش ضایعات برنج نقش دارند و در سال ۱۴۰۱ از ضایعات بالغ بر ۵۱ هزار تن برنج استان جلوگیری می‌کنند.

جوادزاده افزود: طرح رتبه‌بندی کارخانجات شالیکوبی اصلاح ساختار شده برای چهارمین سال پیاپی در سطح کارخانجات مدعی اصلاح ساختار  نوسازی انجام شد که نهایتا امتیاز دهی بر اساس رئوس شاخصها و چک لیستهای قابل بررسی صورت پذیرفت.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: در سال ۱۴۰۱ کارخانه‌های شالیکوبی در سه رده معمولی، رتبه دو و رتبه یک رتبه بندی شدند. تاکنون از کل کارخانه‌های استان ۱۲۲ کارخانه رتبه یک و ۲۲۴ کارخانه رتبه دو را کسب کرده اند.

وی افزود: برای اینکه یک کارخانه شالیکوبی رتبه لازم را کسب کند تا از مزایای نرخ مربوطه بهره‌مند شود باید حداقل نمره های دو سطح را کسب کند، در این نمره دهی وضعیت ساختمان، سالن تولید، انبارها و دفتر کار حدود ۲۶ درصد، ماشین آلات و خط تبدیل پوست کنها و سفیدکن و پولیشرها، سنگ گیر و قلوه گیر و... ۴۳ درصد، سیستم بسته بندی و سورتینگ ۵ درصد، وضعیت پرسنل و آموزشهای طی شده ۵/۳ درصد، گواهی نامه ها و ثبت برندها ۵/۷ درصد، وضعیت خشک کنها و تجهیزات آنها ۱۱ درصد، و سایر آیتمهایی چون داشتن بیمه نامه و باسکول و...چهار درصد امتیازات لازم را به خود اختصاص می‌دهند.

وی ادامه داد: این طرح باعث شده در به روزرسانی ماشین آلات و خط تولید، بیشتر از قبل مشارکت کرده و خود را به سطوح استاندارد نزدیکتر کنند. میانگین رشد مشارکت و افزایش رتبه دارشدن آنها کارخانه در طی چهارسال گذشته حدود ۴۰ درصد است که این مبنا باعث شده در سال زراعی ۱۴۰۱ بالغ بر ۵۱ هزار تن کاهش ضایعات برنج در استان اتفاق بیفتد که با احتساب تفاوت قیمت نیمدانه و برنج سالم (هرکیلوگرم ۲۵۰۰۰ تومان) بالغ بر ۱۲۵۰۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی بر می گردد که سهم هر کشاورز شالیکار حدود ۴۰ میلیون ریال می باشد. از آنجا که سرمایه گذاری عمده اصلاح ساختار توسط کارخانه های شالیکوبی در استان انجام می شود در سیاستهای تشویقی نرخ گذاری کارخانه هایی توانستند رتبه های لازم را کسب کنند از محل صرفه جویی های ناشی از کاهش ضایعات اجرت بیشتری منظور شده است تا بقیه کارخانه ها هم بر اجرای طرح اصلاح ساختار ترغیب شوند.

جوادزاده گفت: نرخ تبدیل شالیکوبی ها در سال ۱۴۰۱ به ترتیب برای کارخانه های سنتی، رتبه دو و رتبه یک ۱۶۰۰۰ و ۱۷۵۰۰ و ۱۹۰۰۰ ریال برای هرکیلوگرم تبدیل شلتوک به برنج و در صورت توافق کشاورزی با کارخانه دار به ترتیب ۲ و ۲/۲ و ۳۷۵/۲ کیلوگرم برنج سالم برای تبدیل هریکصدکیلوگرم شلتوک کارخانه‌دار مجاز است اجرت دریافت کنند.

نظر شما:

security code