مدیر داخلی پروژه واکسن نورا گفت: متأسفانه علی‌رغم وعده‌های وزارت بهداشت و دستور شخص وزیر برای پرداخت تمام هزینه‌ها یا بخشی از هزینه‌های این واکسن، متأسفانه هنوز یک ریال هم به ما پرداخت نشده است.

 هزینه تولید واکسن  نورا هنوز پرداخت نشده است/ بی عدالتی در توزیع واکسن  بین مراکز واکسیناسیون
کلانشهر:«غلامرضا اولاد» مدیر داخلی پروژه واکسن نورا در رابطه با آخرین وضعیت پرداخت هزینه‌های این واکسن، گفت: در اواخر اسفندماه ۱۴۰۰ با وزارت بهداشت برای تحویل ۳ میلیون دوز واکسن نورا به این وزارتخانه قرارداد بستیم و تا قبل از پایان سال تعدادی از آن‌ها را تحویل دادیم و پس از تعطیلات عید نوروز نیز تمامی سه میلیون دوز تحویل داده شد.

وی افزود: متأسفانه علی‌رغم وعده‌های وزارت بهداشت و دستور شخص وزیر برای پرداخت تمام هزینه‌ها یا بخشی از هزینه‌های این واکسن، متأسفانه هنوز یک ریال هم به ما پرداخت نشده است.

اولاد در ادامه با بیان اینکه در توزیع واکسن نورا در بین مراکز تزریق واکسن بی‌عدالتی رخ داده است، گفت: ما علی‌رغم اینکه واکسن تولیدی خود را تحویل وزارت بهداشت دادیم، با شروع پیک هفتم و اعلام واکسیناسیون دوز چهارم در همه مراکز بهداشت، متوجه شدیم که همه واکسن‌های کرونا به غیر از واکسن نورا در سبد واکسیناسیون پایگاه‌های تجمیعی قرار دارند.

وی بیان کرد: وقتی پیگیری کردیم به مرور و با تعداد کم این واکسن‌ها را در اختیار مراکز قرار دادند. چندی پیش نیز وقتی یکی از مسئولان علمی کشور طی بازدیدی از چند پایگاه تزریق واکسیناسیون در ایلام پرسش می‌کنند که چرا واکسن نورا موجود نیست، پاسخ می‌گیرند که وزارت بهداشت این واکسن را در اختیار پایگاه‌ها قرار نداده است. وقتی هم از وزارت بهداشت می‌پرسیم اظهار می‌کنند که خود دانشگاه‌ها باید از ما درخواست کنند تا این واکسن را در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

وی افزود: این یک بی‌عدالتی بوده و مدیران مربوطه می‌توانند این برنامه‌ریزی را داشته باشند تا واکسن‌های مختلف را برای مردم در اختیار دانشگاه‌ها و مراکز تزریق واکسن قرار دهند و مردم این اطمینان را حاصل کنند که همه واکسن‌ها موجود بوده و آن‌ها می‌توانند انتخاب کنند.

اولاد بیان کرد: متأسفانه اخبار دیگری نیز به ما رسیده مبنی بر اینکه برخی از واکسیناتورها در زمان تزریق واکسن، به افراد می‌گویند که یا این واکسن را ندارند یا اینکه به افراد می‌گویند که باید ۱۰ نفر جمع شوند تا ویال این واکسن را تزریق کنند. حتی توصیه می‌کنند که این واکسن را تزریق نکنند.

وی ادامه داد: این بی‌عدالتی در حق واکسن ۱۰۰ درصد بومی کشور است که ۹۴.۸ درصد اثربخشی آن است، یا اطلاع‌رسانی به مردم نمی‌شود یا اینکه این واکسن را در اختیار مردم قرار نمی‌دهند، این یک کارشکنی است.

مدیر داخلی پروژه واکسن نورا بیان کرد: مردم از ما تقاضای این واکسن را دارند، اما دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله که سازنده واکسن نورا است آن را در اختیار ندارد تا خود به تزریق این واکسن بپردازد. توزیع این واکسن کشوری است و آن‌ها باید به صورت عادلانه‌ای واکسن را تزریق کنند.

وی یادآور شد: ما سه میلیون دوز واکسن در اختیار وزارت بهداشت قرار داده‌ایم و دو میلیون دیگر نیز در انبارهای بخش تولید خود داریم که در صورت درخواست دولت و نیاز کشور آماده هستیم که طی یک قرارداد مجدد این دو میلیون دوز را تحویل دولت دهیم.

اولاد بیان کرد: ما خط تولید خود را حفظ کرده و در صورت نیاز کشور آمادگی داریم که با ظرفیت سه تا پنج میلیون دوز واکسن را برای تأمین نیاز مردم تولید کنیم.

نظر شما:

security code