سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آستانه اشرفیه از تشکیل پرونده و معرفی ۱۱ نفر متخلف سوزاندن ضایعات کشاورزی به مراجع قضایی خبر داد و گفت: سوزاندن ضایعات کشاورزی از جمله کاه و کلش و ضایعات پوست بادام جرم است.

معرفی متخلفان سوزاندن پسماندهای کشاورزی در گیلان به مراجع قضایی
کلانشهر:آتش زدن کاه و کلش یکی از چالش های جدی است که پس از زمان برداشت برنج علاوه بر اینکه موجب آلودگی محیط زیست منطقه می شود، از حاصلخیزی خاک شالیزار نیز تا مقدار زیادی می کاهد.

باور غلطی که در گذشته وجود داشت و کشاورزان فکر می کنند که آتش زدن کاه وکلش موجب می شود تا در فصل زراعی آینده با آفت های کمتری مواجه شوند.

علی‌رغم تذکرات و اطلاع‌رسانی ها همچنان برخی کشاورزان برای آتش زدن کاه و کلش اصرار دارند و تصحیح این اشتباه برای برخی از کشاورزان همچنان سخت است.

رامین حسین زاده در جمع خبرنگاران از تشکیل پرونده و معرفی ۱۱ نفر متخلف سوزاندن ضایعات کشاورزی به مراجع قضایی خبر داد و اظهار کرد: سوزاندن ضایعات کشاورزی از جمله کاه و کلش و ضایعات پوست بادام جرم است.

وی افزود: به دلیل ایجاد آلودگی هوا و مشکلات تنفسی برای شهروندان و تهدید علیه بهداشت عمومی مطابق با ماده ۲۰ قانون هوای پاک ماده و همچنین ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی با متخلفین برخورد می شود.

وی از کشاورزان شهرستان خواست با توجه به مهیا بودن امکانات لازم برای بسته بندی کاه و کلش و همچنین وجود شرایط لازم برای استفاده از ضایعات پوست بادام برای خوراک دام یا تولید کود گیاهی در شهرستان، از هرگونه اقدام به آتش زدن ضایعات خودداری کنند.

سرپرست حفاظت محیط زیست شهرستان آستانه اشرفیه، بکارگیری تجهیزات و امکانات مناسب به منظور بسته بندی یا تبدیل و استفاده بهینه از ضایعات کشاورزی را به عنوان راهکار مدیریت و بهره وری خردمندانه از آن بر شمرد و به نقش نظارتی جهاد کشاورزی شهرستان و دهیاران درخصوص مدیریت و پیشگیری از تخلف آتش زدن ضایعات کشاورزی در حوزه های استحفاظی تحت مدیریت تاکید کرد.