رشت تسهیلات دولتی اندکی دریافت می کند


۱۳۹۸/۰۴/۰۱ - ۱۲:۴۸ | کد خبر: ۲۵۵۴ چاپ
رشت تسهیلات دولتی اندکی دریافت می کند

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت گفت: رشت به عنوان مرکز استان گیلان تسهیلات دولتی اندکی دریافت می کند.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از ایسنا، فاطمه شیرزاد در جلسه کمیسیون خدمات شهری و حمل و نقل در راستای برگزاری شصت و سومین اجلاس مجمع مشورتی روسای شورهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان ها که با حضور محسن هاشمی رئیس مجمع روسای شورای اسلامی کلان شهرها و مراکز استان ها در رشت برگزار شد، با اشاره به اینکه متاسفانه منابع مالی اختصاصی به شهرداریها توسط دولت بسیار محدود است،گفت: این موصوع از ضفف اجرایی دولتها منشا می گیرد.

وی افزود: رشت به عنوان مرکز استان تسهیلات دولتی اندکی دریافت می کند.

 

شیرزاد با بیان اینکه اعضای شورا خادم مردم هستند، تصریح کرد: هشت هزار شهید از افتخارات رشت و گیلان است و در رابطه با مباحثی از جمله مدیریت مصرف سوخت، ارزش افزوده و ... اتفاقات خوبی برای شهرداری ها در حال رقم خوردن نیست.

اکثر تاکسی های رشت فرسوده هستند

وی به تردد خودروهای سبک در سطح رشت اشاره کرد و گفت: بالغ بر پنج هزار تاکسی در رشت مشغول فعالیت است که اکثریت آنها فرسوده هستند.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت با اشاره به اینکه مردم گیلان و رشت افراد بسیار باهوشی هستند افزود: استان های شمالی در مباحث زیست محیطی مظلوم واقع شده اند و برای مطالبات مردم گیلان گوش شنوایی وجود ندارد و تمامی چالش های اقتصادی، فرهنگی، زیست محیطی در زیر پوشش زیبا و سرسبز گیلان پنهان شده است.

شیرزاد با انتقاد از روند اختصاص بودجه دولتی پیرامون مبحث زباله سوز افزود: بیش از سی سال است که مشکل زباله سراوان برطرف نشده و علت عمده آن عدم توجه دولتها به این مهم است.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاران به استان های دیگر هدایت می شوند تصریح کرد: سرمایه گذاران به شهرهایی از جمله کیش، اصفهان و غیره هدایت می شوند اما در استان گیلان با فراز و نشیب های فراوانی مواجه هستیم.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت به اختصاص اعتبار به منظور احداث زباله سوز در ساری اشاره کرد و گفت: سراوان و ساری همزمان درباره مبحث زباله سوز اقدام کردند اما ساری تمام اعتبارات را جذب کرده این در حالیست که اعتبار سراوان گیلان هنوز محقق نشده است. 

شیرزاد با حمایت از ایجاد پارک مختص معلولین افزود: این اقدام جزو مطالبات آنان است و باید به نیازهای این قشر از جامعه نیز توجه بیشتری معطوف شود.

ذاکری عضو کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت نیز در این جلسه با تاکید بر ایجاد پارک مختص معلولین در شهرها اظهار کرد: یک فردی که دچار معلولیت است چنانچه در یک پارک به ورزش بپردازد در برخی از موارد به علت عدم فرهنگ سازی مناسب ممکن است با نگاه های متفاوتی مواجه شود که یقینا چندان برایش قابل پذیرش نیست.

بر ایجاد زمینه های آسایش جامعه معلولین توجه بیشتری صورت بگیرد

وی با تاکید بر اینکه معتقدم باید به ایجاد زمینه های آسایش جامعه معلولین توجه بیشتری صورت بگیرد افزود: یقینا ایجاد پارک مختص معلولین یکی از این برنامه ها است.

وی با بیان اینکه عدالت اجتماعی در حوزه شهری بسیار حائز اهمیت است تصریح کرد: معتقدم چون در تهران عدالت اجتماعی وجود ندارد این شهر نیز توسعه یافته نیست و این مشکل در بسیاری از شهرهای کشور مشاهده می شود.

ذاکری با تاکید بر اینکه عدالت اجتماعی زمانی شکل می گیرد که مشارکت شهروندان را جلب کنیم افزود : در حال حاضر درگیر عدم اعتماد بین مردم و دولت و حتی مردم و شوراها هستیم و باید برای جلب این مهم اعتمادسازی کنیم.

ذاکری با تاکید بر اینکه نبود مدیریت جامع شهری مشکلی است که بر شوراها و شهرداری ها حاکم است و این مسئله موجب بروز مشکلات متعددی می شود گفت: این مسئله باید به طور حدی از طریق نهادهای تاثیرگذار پیگیری شود و انتظار داریم با توجه به اختیاراتی که استاندار دارد نسبت به تشکیل کارگروهی مشخص در این باره اقدام شود.

دولت باید از پروژه کلان تولید اتوبوسهای گازسوز در کشور حمایت کند

عباس زارع رئیس شورای اسلامی شهر کرج نیز در این جلسه با اشاره به اینکه باید دولت را ترغیب کنیم که از پروژه کلان تولید اتوبوسهای گازسوز در کشور حمایت کند اظهار کرد: اتوبوس های برقی از جمله پروژه های سبز بوده و باید سریعتر و شفاف تر در این باره موضع اقدام شود.

وی با بیان اینکه سطح گارانتی در کشور بالا نیست گفت: سال گذشته از بهترین برندهای ایران اتوبوس وارد شهر کردیم اما پیرامون گارانتی ها مشکلاتی وجود دارد.

وی به ایجاد پارک های مختص معلولین اشاره کرد و گفت: جداسازی این امکان موجب منزوی شدن آنان می شود و احساس می کنم بازتاب خوبی ندارد.

زارع با اشاره به پیاده راه فرهنگی رشت خاطرنشان کرد: در ساخت پیاده راه به اجرای مناسب سازی برای معلولین توجه نشده است.

وی با بیان اینکه نگاه دولت به مبحث پسماند باید عمیق تر باشد تصریح کرد: موضوع پسماند باید به یکی از دغدغه های جدی در کشور تبدیل شود و همان طوریکه دولت در مبحث خرید اتوبوس و دیگر مباحث این چنینی ورود می کند انتظار داریم به مقوله پسماند نیز وارد شود.

عبدالزهرا سنواتی رئیس شورای اسلامی اهواز نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در حمل و نقل عمومی شهری باید تمامی جوانب مورد توجه باشد،گفت: با پیگیری مطالعات متروی مشهد متوجه می شویم که درصد پایینی در آن شهر از این نوع حمل و نقل استفاده می کنند و معتقدم خط ویژه و بی ار تی در محیط های شهری با استقبال بیشتری همراه است.

تراموا نسبت به اتوبوسها طول عمر بیشتری دارد

محمد محبتی مدیر پروژه تراموای رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه تراموا فرصت مناسبی برای داشتن حمل و نقل ریلی است، افزود: تراموا نسبت به مترو قابلیتهای مورد توجه ای دارد.

وی با تاکید بر اینکه تراموا نسبت به اتوبوسها طول عمر بیشتری دارد افزود:۲۱۰ میلیون یورو برای ایجاد خط یک تراموا اعتبار نیاز داریم که شامل حدود ۹۰ واگن است.

کامران گردان رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه شهر همدان ششصد هزار نفر جمعیت دارد،گفت: به واسطه عدم حمایت دولت همدان از مشکل حمل و نقل رنج میبرد اما با همین بضاعت اخیرا ۴۵ اتوبوس وارد شهر کرده ایم.

وی با بیان اینکه با آرام سازی حمل و نقل توانستیم مباحث را تا حدودی کنترل کنیم افزود: دو رینگ شهر آزاد سازی شده و این مهم موجب کاهش ترافیک در همدان شده است.

گردان با تاکید بر اینکه مهندسی ترافیک و فرهنگ ترافیک و آموزش آن بسیار مهم است گفت: متولی خاصی پیرامون فرهنگ ترافیک نداریم و علیرغم ورود خودروهای شیک به کشور در این مقوله ضعیف هستیم.

در این مجمع به پیشنهادات کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت پیرامون راه اندازی بازارچه هایی مختص زنان بد سرپرست و بی سرپرست به منظور اشتغال آنان، ساماندهی آلاینده های شهری، جذب اعتبارات لازم به منظور احداث زباله سوز در سراوان و دیگر شهرهای کشور ، ایجاد کارگروه تخصصی ساماندهی رودخانه های شهری و غیره تاکید شد.

 

نظر شما:

security code