بررسی صحبت های پیرامون مشکل مهدی تاج؛

پرونده قضایی مهدی تاج؛از شایعه تا واقعیت!


۱۴۰۱/۰۶/۱۵ - ۱۰:۱۵ | کد خبر: ۲۵۵۴۴ چاپ

بحث درباره حضور مهدی تاج در انتخابات فدراسیون فوتبال هم‌چنان ادامه دارد.

پرونده قضایی مهدی تاج؛از شایعه تا واقعیت!
کلانشهر:دادستان تهران امروز کرد پاسخ درخواست استعلام دبیرکل فدراسیون فوتبال در خصوص وضعیت پرونده‌های قضایی نامزدهای ریاست این فدراسیون داده شد اما از افشای آن خودداری کرد. فدراسیون فوتبال پس از ثبت نام نامزدها از دادستانی درخواست کرده بود تا درباره سوابق آن‌ها پاسخ دهد که گویا این اتفاق رخ داده است. نکته مهم ماجرا این است که دبیرکل فدراسیون فوتبال پس از رسیدن پاسخ استعلام تصمیم گرفت شب انتخابات آن را لغو کند که البته تصمیم او چند ساعت بعد وتو و انتخابات فدراسیون فوتبال برگزار شد. در بیانیه فدراسیون فوتبال هم به این موضوع اشاره شده بود و مشخص بود دلیل تصمیم دبیرکل سابق فدراسیون فوتبال چیست.

کامرانی‌فر همان شب در برنامه فوتبال برتر هم به این مسئله اشاره کرد و گفت: نامه های زیادی به فدراسیون فوتبال آمده بود که دقیق به کدهای اخلاقی فیفا اشاره کرده بود اما به هیچ عنوان تحت توجه قرار نمی گرفت. آخرین نامه ساعت یک بعد از ظهر امروز برای فدراسیون ارسال شد. فیفا کدهای اخلاقی را به صراحت اعلام کرده و حتی بحث شکایت به CAS و موضوعات بعدی اتفاق افتاد. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که انتخابات فدراسیون لغو شود. در اساسنامه به صراحت اعلام شده کمیته بدوی انتخابات باید اساسنامه فدراسیون را با توجه به مسئولیت و پست‌هایی که داشتند رعایت کند. با توجه به عدم قبول مسئولیت در این باره برگزاری انتخابات را منتفی کردیم.

در این بین راستینه رئیس کمیته تربیت بدنی مجلس شورای اسلامی هم دیشب در شبکه خبر به صراحت اعلام کرد تاج پرونده قضایی دارد و انتخابات فدراسیون فوتبال مشکل داشته است. او در این خصوص گفت: به عنوان نماینده مردم به دلیل سوگندی که برای دفاع از حق مردم خورده‌ایم، باید بر اساس وظایف تشریح شده در قانون اساسی موارد را به صورت شفاف به مردم اعلام کنیم. بعد از اتفاقی که در پرونده ویلموتس افتاد، بنده شاکی وزارت ورزش و جوانان وقت در کمیسیون اصل نود شدم که در دولت قبل این پرونده در این کمیسیون بررسی شد و آقای تاج هم در کمیسیون اصل نود حاضر شدند اما متاسفانه توضیحات‌شان قانع کننده نبود. در ادامه جلسات را به دلیل ملاحظات ملی و رای دادگاه عالی ورزش متوقف کردیم تا تکلیف این پرونده مشخص شود.

رئیس کمیته تربیت بدنی مجلس تاکید کرد: مردم از ما سوال دارند، چطور کسی که پرونده‌اش در کمیسیون اصل نود مفتوح است، نامه‌ای از طرف معاون دادستان استان تهران به دبیرکل ابلاغ شده و در این نامه آقای تاج در چندین پرونده قرار جلب دادرسی برای ایشان صادر شده است. حقوقدانان معنای جلب دادرسی را می دانند. چطور ممکن است کسی که چندین پرونده مفتوح دارد و شرایط صلاحیت آن به شدت زیر سوال است، اجازه ورود به انتخابات پیدا می‌کند.

از وزیر ورزش هم بابت کوتاهی در انجام وظیفه نظارتی خود در انتخابات فدراسیون فوتبال هم انتقاد کرد و یکی از دلایل حضور سجادی در مجلس هم همین مسئله است. پیش از این قاضی‌زاده هاشمی و پژمانفر هم بارها در خصوص حضور مهدی تاج در انتخابات هشدار داده بودند.

در این بین بسیاری صحبت‌های اخیر نمایندگان مجلس را به معنی دخالت دولت در فوتبال می‌دانند و حتی فوتبال ایران را به تعلیق از سوی فیفا تهدید می‌کنند؛ با این حال رسول باختر، وکیل حقوقی نظر دیگری دارد؛ او در این خصوص گفت: در رسوایی مالی سال ۲۰۱۵، مقامات بسیاری از فدراسیون‌های مختلف و فیفا توسط قوه قضائیه ایالات متحده و سوئیس تحت تعقیب قرار گرفتند که نام ریاست و دبیر کل فیفا در آن میان بوده. فیفا فدراسیون برزیل و یا آمریکا را تعلیق کرد؟! ۲ سال پیش، جانی اینفانتینو تحت تعقیب دادستان کل سوئیس برای جرایم مالی قرار گرفت. سوئیس تعلیق شد؟! دستگیری رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا توسط پلیس به اتهام مالی، دستگیری ویلیام ریبیرو بازیکن برزیلی به اتهام شروع به قتل داور مسابقه حین بازی، دستگیری ایجنت رونالدو در برزیل به اتهام پول‌شویی، دستگیری رئیس باشگاه بنفیکا در پرتغال به اتهامات مالی و هزاران مثال دیگر اثباتی است بر امکان ورود مقامات قضایی.

او هم‌چنین اضافه کرد: اولا فیفا در اساسنامه از واژه دخالت استفاده کرده که این واژه به هر ورودی کار ندارد، بلکه به تلاش‌های ناخواسته و یا بدون نیاز اشاره کرده! پس وقتی که به تلاشی نیاز هست، اسمش دخالت نیست. جایی که مقامات قضایی برحسب وظیفه ورود می‌کنند، اسمش دخالت نیست. فرض کنیم در جلسه هیئت رئیسه فدراسیون کنیا، ۲ نفر درگیر شوند و یکی کشته شود؛ خانواده مقتول اگر برای قتل شکایت کنند، فیفا اجازه رسیدگی نمی‌دهد؟ قطعا ارتکاب جرم در اون کشور باید در دادگاه رسیدگی شود. جرم مالی هم دست کمی از قتل ندارد و در هرصورت جرم، جرم است.

در واقع این مدل صحبت‌ها بیشتر برای منحرف کردن ماجرای اصلی که همان پرونده‌های قضایی تاج است، مطرح می‌شود و عده‌ای تلاش می‌کنند با فیفاهراسی جلوی بررسی این ماجرا را بگیرند.

نظر شما:

security code