رئیس ستاد مرکزی اربعین به زائرین اربعین توصیه کرد در حال حاضر به مرز خسروی مراجعه نکنند.

زائرین تا اطلاع بعدی به مرز خسروی مراجعه نکنند
کلانشهر: آقای سید مجید میراحمدی در گفتگوی ویژه شب گذشته درباره تعداد زائران برای شرکت در مراسم پیاده روی اربعین افزود: پیش بینی‌ها پنج میلیون زائر است، ولی روندی که با آن مواجه هستیم به احتمال زیاد ما با بیش از این تعداد مواجه خواهیم شد. ما بر اساس برنامه ریزی‌ها و اقداماتی که صورت دادیم ابتدا نیازمند این بودیم که بدانیم با چه جمعیتی مواجهیم، بر مبنای محاسباتی که می‌شود به آن اشاره کرد ما تقریباً برای یک میلیون نفر گذرنامه‌های ویژه اربعین صادر یا گذرنامه آن‌ها را تمدید کردیم، یک میلیون و ۷۰۰ نفر از ابتدای مرداد برای آن‌ها گذرنامه صادر شده که عمدتاً برای سفر کربلا و اربعین است و حدود یک و نیم میلیون نفر هم گذرنامه‌های با مدت پنج سال. برآورد ما مجموعاً حضور زائران حدود پنج میلیون جمعیت است بعلاوه اینکه ما روزانه با صد هزار درخواست جدید مواجه هستیم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: امسال ما با یک پدیده بسیار مهمی مواجه هستیم که آن مسئله گرماست بنابراین باید به سرعت زیرساخت‌های کشور را آماده می‌کردیم، پایانه‌ها و جاده‌های مرزی و ابعاد مختلف دیگری که بایستی فراهم می‌شد برای زائران. مسئله گرما به عنوان یک سرفصل جدی مورد توجه ما قرار گرفت که باید برای این هم برنامه ریزی می‌شد که اقدامات وسیع و گسترده‌ای را شروع کردیم، ایجاد سایه بان ها، مه پاش‌ها و ایجاد محیط‌های خنک کننده در سطع وسیع، کمیته‌های ۱۷ گانه ما، کمیته اسکان و تغذیه، کمیته حمل و نقل، کمیته بهداشت و درمان، کمیته اطلاعات، کمیته انتظامی، همه این کمیته‌ها می‌بایست برنامه خود را برای مدیریت و تسهیل گیری جمعیت پنج میلیونی فراهم کنند و باید در ستاد مرکز بحث و مصوب شود.

آقای میراحمدی درباره تمهیدات و برنامه ریزی بیش از پنج میلیون نفر زائر هم گفت:طول سفر در سنوات گذشته معمولا از ۱۰ صفر تا ۱۸ صفر بوده است، اگر ما بخواهیم این جمعیت پنج میلیونی را در مدت هشت روز عبور دهیم این امکان پذیر نیست، اگر همه امکاناتمان هم شامل جاده ها، حمل و نقل، عبور از گیت‌ها و جلوگیری از تراکم جمعیت فراهم شود از طرف مقابل هم باید همه این شرایط برابر باشد و هر گونه نابرابری شرایط منجر به تراکم جمعیت می‌شود، بنابراین ما بایستی طوری برنامه ریزی می‌کردیم که زائر ما هیچ گونه توقفی در مسیر خروج خود از مرز‌های ما نداشته باشد و طرف عراقی هم متناسب سازی کند. طرف عراقی در امر متناسب سازی مشکلاتی را داشت که ما به کمک آن‌ها رفتیم، یعنی حتی گیت‌های ورودی برای آن‌ها ساختیم، مسائل آب، برق و مسائل مختلف را به آن‌ها کمک کردیم تا به یک تعادل درستی برسیم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: با این وضع امکان اینکه این جمعیت را در هشت روز اعزام کنیم وجود نداشت بنابراین از صدا و سیما تشکر می‌کنم که اطلاع رسانی کرد تا زائران مدیریت سفر کنند و خواهش ما از زائران این بوده که حتماً طول سفر را کوتاه کنند یعنی ۵، ۶ روز باشد و در کربلا یک روز باشد.

میراحمدی افزود: در کربلا کل ظرفیتی که برای اسکان زائران ایرانی‌ها هست بیشتر از یک میلیون نیست، اگر بخواهد پنج میلیون نفر همزمان در کربلا باشد مشکلات خاص خود را دارد، بنابراین ما گفتیم در آنجا ماندگاری یک روز بیشتر نباشد.

وی گفت: ظرفیت عراق برای پذیرش زائران حداکثر ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار نفر روزانه است چرا که زیرساخت‌ها در آنجا بیش از این تعداد را جواب نمی‌دهد.

آقای میراحمدی افزود: ما اگر می‌خواستیم در طول ۱۸ روز این پنج میلیون نفر را با سهولت عبور دهیم بایستی از اول صفر تا ۱۰ صفر جمعیت دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفری را عبور می‌دادیم. الان یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را از مرز‌ها عبور داده ایم بنابراین تعداد یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از آن چیزی که ما به مردم دائماً اطلاع رسانی می‌کردیم که زودتر سفر را شروع کنید، عقب هستیم. بنابراین، چون تعداد یک و نیم میلیون نفر زائربا ما همراهی کردند، یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر همچنان سفر خود را در دهه دوم ماه صفر قرار دادند، دو و میلیون نفر هم ما اینجا بایستی اعزام کنیم که جمع آن سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر می‌شود لذا ظرفیت عراق اجازه چنین شرایطی و این مقدار جمعیت را به ما نمی‌داد بنابراین از زائرین درخواست می‌کنیم اولا کسانی که مسن هستند، اطفال و نیز بیماری‌های زمینه‌ای دارند و تحملشان در مقابل گرما کم است به هیچ عنوان خودشان را در برنامه سفر اربعین قرار ندهند، افرادی هم که تا به حال اقدامی برای تهیه گذرنامه خودشان نکرده اند، برای سفر اقدام نکنند و سفرشان را به بعد از اربعین یا برای اربعین سال آینده موکول کنند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین همچنین درباره اینکه چرا به یکباره مرز بسته شد گفت: ما در برنامه ریزی‌های این سوی مرز برای بالاتر از پنج میلیون نفر هم آمادگی کامل را داریم، ولیکن مشکل ما در ظرفیت طرف عراقی است. راهکار‌های لازم را به طرف عراقی گفته ایم و مکرراً در سفر آقای وحیدی وزیر کشور و ملاقات وی و سفری که بنده داشتم و تماس‌های تلفنی با طرف عراقی راهکار‌ها را اعلام کردیم که دولت عراق می‌تواند این تسهیل گری را انجام دهد.

آقای میراحمدی افزود: آقای مخبر معاون اوبل رئیس جمهور نیز تماسی را با آقای کاظمی نخست وزیر عراق گرفتند و این راهکار‌ها را مطرح کردند، آقای وحیدی وزیر کشور عازم بغداد هستند و ملاقاتی را با مسئولین بلند پایه عراقی خواهند داشت تاهمین راهکار‌ها را مطرح کنند، ولی در مجموع ما از همه افرادی که شرایط تحمل متناسب با وضع فعلی را ندارند می‌خواهیم درباره این موضوع تصمیم بگیرند و مدیریت کنند تا مشکلی نه متوجه خودشان شود و نه متوجه سایر زائرین.

رئیس ستاد مرکزی اربعین افزود: ما همچنان معتقدیم که طرف عراقی راهکار‌هایی که ما از اول گفتیم اگر عملیاتی کند ما می‌توانیم جمعیت پنج میلیونی را به خوبی مدیریت کنیم، امیدوار بودیم که طرف عراقی این کار‌ها را انجام دهد، ما بسیاری از تسهیل گری‌ها را در آن سوی مرز کمک کرده ایم که انجام شود حتی گیت‌های خروجی به داخل عراق که بایستی پلیس گذرنامه و مرزبانی عراق باید ایجاد کند، ما ایجاد کرده ایم، بنابراین تصور ما بر این اساس بوده است که این همراهی صورت می‌گیرد.

وی درباره اقدامات غیر قابل پیش بینی مرز خسروی نیز گفت: ما می‌توانیم حتی روزانه تا بیش از صد هزار نفر را از مرز خسروی منتقل کنیم. فقط طرف عراقی برای مسائل امنیتی ساعتی را معین کرده است از هفت صبح تا ۶ بعد از ظهر که ما این را پذیرفته ایم. طرف عراقی ناگهان تصمیم گرفت که مرز خود را ببندد در چنین شرایطی شما نمی‌توانید در این شرایط آب و هوایی بپذیرید که تراکم جمعیت هم صورت گیرد و جمعیت در گرما باشد که حتماً مخاطراتی را به همراه دارد. این اتفاق غیر قابل پیش بینی را که از سوی یک بخش عراقی دیدیم حتماً اراده مرکزیت عراق نیست، ما تشکر می‌کنیم از همراهی‌ها و کمک‌هایی که در جهت تسهیل گری دولت عراق تا به حال انجام داده است، اگر مدیریت به موقع نبود ممکن بود مشکلات جدی را ایجاد کند، به حمدالله هیچ اتفاق خاصی برای زائران نیفتاد و به تدریج هم مرز باز شد و تمام زائرین منتقل شدند.

میراحمدی گفت: ما در مرز مشکل تمرکز جمعیت را نداریم، اما تا زمانی که اطمینان کامل پیدا نکنیم که دیگر در این مرز چنین اتفاقی نخواهد افتاد اجازه نمی‌دهیم که شرایط به قبل برگردد، چون امنیت زائر خط قرمز ماست.

وی درباره وضعیت مرز خسروی گفت: در حال حاضر وضعیت مرز از نظر آن‌ها بازگشایی شده، اما می‌گویند به تعداد خیلی محدود افراد بیایند و باید کنترل شده باشد و تعداد زیاد افراد را نپذیرفته اند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره برنامه ریزی کشورمان در مرز خسروی گفت: برنامه ما این است که اطلاع رسانی کرده و گفته ایم مرز بسته شده است، پیامک هم برای همه زائرینی که در سامانه سماح ثبت نام کردند ارسال کردیم و همه مطلع شدند که مرز خسروی بسته شده است. پلیس راهنمایی و رانندگی و فراجا هم مدیریت کردند، الان از نظر ما مرز خسروی یک مرز باز شده محدود و کنترل شده است و مانند قبل نیست. پلیس خودش مدیریت می‌کند و به میزانی که امکان خروج دارد اجازه ورود می‌دهد.

میراحمدی همچنین به زائران توصیه کرد در حال حاضر به مرز خسروی مراجعه نکنند و دراین باره افزود: در سفری که آقای وحیدی به کشور عراق دارند باید اطمینان خاطر پیدا کنیم که در آنجا دیگر این مسئله تکرار نخواهد شد بنابراین آن موقع اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی درباره اعزام موکب‌ها ایرانی به عراق نیز گفت: در مورد موکب‌ها دو اتفاق افتاد، اتفاق اول این بود که درست زمانی که نزدیک به هفت هزار و ۷۰۰ کامیون موکب داران به تدریج به سمت مرز‌ها حرکت کردند، مسائلی در عراق اتفاق افتاد و در عراق حکومت نظامی اعلام شد و همه مرز‌ها ۲۴ ساعت بسته شد از همینجا یک مشکلی ایجاد شد، بعد از اینکه به موکبداران اعلام کردیم متوقف شوید و به سمت مرز‌ها نیایید، این در برنامه‌های ما اخلال جدی ایجاد کرد، بالاخره مسائل حل شد و طبق برنامه به سمت دو مرز شلمچه و مهران حرکت کردند، متاسفانه در اینجا هم باز یک نوع هماهنگی از سوی طرف عراقی اتفاق افتاد حدود ۴۸ تا ۷۲ ساعت کامیون‌های ما در مرز متوقف شدند شاید حدود ۱۰، ۱۱ کیلومتر طول کامیو ن‌های ما در مرز مهران بود، به سختی و باتلاش‌های شبانه روزی سفیر ما در عراق، وزارت امور خارجه و همه افرادی که مسئول این امر بودند، توانستیم به تدریج مسائل را حل کنیم و الحمدلله در ساعت‌های پایانی امروز (شب گذشته) ما بخش اعظم موکبداران را منتقل کردیم، البته این تاخیر باعث شد که خدمت رسانی به زائرین ما در داخل عراق هم مواجه با یک مشکلاتی شود که این هم مسائلی بود که از جانب ما به وجود نیامد.

میراحمدی گفت: ان شاء الله که ما شاهد این ناهماهنگی‌ها نباشیم، و یکی از دلایل تماس دکتر مخبر و سفر فردای دکتر وحیدی وزیر کشور همین است که اگر اقدامات غیر قابل پیش بینی و ناهماهنگی در شرایطی که ما میلیون‌ها جمعیت را حرکت می‌دهیم، بخواهد این اتفاقات بیفتد بسیار نگران کننده خواهد بود، بنابراین انشاءالله که دیگر شاهد این ناهماهنگی‌ها نباشیم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین همچنین درخصوص شرایط زائران غیر ایرانی هم گفت:در سال ۹۸ قریب به ۲۰۰ هزار نفر پاکستانی از مرز‌های کشورمان عبور کردند و به داخل عراق رفتند، سال‌های قبل هم همین گونه بود، اما امسال ناگهان اعلام کردند که فقط سفر هوایی، از قبل هم اطلاع رسانی نشده بود، نکته مهم این است که سفارت عراق در پاکستان ویزای سفر به اربعین را به بخشی از پاکستانی‌ها واگذار کرده و این‌ها ناگهان پشت مرز‌های ما آمدند، اما به ما گفتند که این‌ها نمی‌توانند از مرز‌های شما عبور کنند، بخشی از آن‌ها از مرز‌های ما عبور کردند و در پشت مرز شلمچه رفتند شاید سه چهار روز ما از آن‌ها پذیرایی کردیم.

آقای میراحمدی گفت: تا به این لحظه به هیچ عنوان اجازه ورود زائران پاکستانی به کشور عراق از سوی طرف عراق داده نشده است بنابراین الان امکان خروج عزیزان پاکستانی وجود ندارد و در مورد افغانستانی‌ها هم الان امکان خروجشان نیست به همین خاطر گفتیم فعلا به مرز‌های ما تا حل مسئله آن‌ها که به دلیل مشکلات فنی است مراجعه نکنند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین همچنین درباره اعلام شکایات زائران درخصوص فروش بلیت اتوبوس و یا هواپیما گفت: ما در سامانه " ایران من"، هم شماره اعلام و هم نرم افزاری (اپلیکیشنی) را معرفی کرده ایم که هم صوتی، تصویری و هم پیامکی می‌توانند مطالب خود را منتقل کنند و بلافاصله این شکایات برای کمیته‌های ۱۷ گانه ما ارسال و به لحظه رسیدگی می‌شود.