آقایان!عمارت های تاریخی خودِ رشت هستند

مرمت لازم نیست، لطفاً نماد رشت را تخریب نکنید


۱۴۰۱/۰۶/۱۷ - ۲۰:۱۳ | کد خبر: ۲۵۶۴۵ چاپ

بروید در یکی از اتاق‌های ساختمان‌های فاقد هرگونه اصول زیبایی و معماری که برای شهرداری در خیابان گیل ساخته‌اید و برای شورای شهر رشت در خیابان سعدی، دقایقی در را به رویتان ببندید و کمی فقط کمی با شرمندگی فکر کنید که از سال ۱۲۸۶ که آرتم سرداراف معمار ارمنی-آلمانی مقیم رشت کاخ شهرداری را به دستور اداره بلدیه رشت، به زیباترین و ماندگارترین شکل ممکن ساخت برای این شهر که نه، برای نگهداری همین ساختمان‌ها چه کرده‌اید

مرمت لازم نیست، لطفاً نماد رشت را تخریب نکنید
اختصاصی کلانشهر: فاطمه صابری-کمتر کسی در گیلان، رشت و حتی ایران است که رشت را با نمادی به جز ساختمان‌های تاریخی مرکز شهر به خاطر بیاورد؛ سازه‌هایی زیبا که بیش از یک قرن قدمت دارند.

این عمارت‌های قدیمی مانند تمام سازه‌های دنیا نیاز به نگهداری و مرمت اصولی دارد. اتفاقی که در رشت نه تقویم دقیقی داشته و نه اساساً در زمره اولویت‌ها بوده است.

حالا مدیران شهر بعد از پشت سر گذاشتن مرداد بدون باران، در حالی که دو هفته به پایان تابستان باقی مانده، مرمت بام عمارت ساعت رشت را آغاز کرده‌اند. (بیشتر بخوانید) کِی؟ سیزدهم شهریورماه در روزی که هواشناسی پیش‌بینی کرد هوای گیلان از عصر چهاردهم رو به خنکی می‌رود و پس از آن بارندگی‌های سراسری آغاز می‌شود. به گونه‌ای که در بعضی مناطق دمای هوا تا پانزده درجه هم کاهش پیدا می‌کند.


تصور می‌کنید حالا که بارندگی در پیش بوده آیا شهرداری رشت برای برجی که بیش از ۱۰۰ سال گذشته به عنوان نماد مرکز استان گیلان شناخته شده است تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته؟ اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری صنایع‌دستی که همزمان با آغاز کار تعمیرات بام غربی برجِ ساعت خبر داد که «مجرب‌ترین استادکاران» در حال انجام مرمت ساختمان تاریخی رشت هستند چه؟

شواهد نشان می‌دهد هیچ کدام تا لحظه‌ای که اولین دانه‌های باران بر اسکلت بدون پوشش سازه تاریخی فرو ریخته، تمهیدی نیاندیشیده بودند. طبق گفته سید حسین رضویان عضو شورای شهر رشت «قرار است» ظرف کمتر از بیست و چهار ساعت، سقف حائل با استفاده از ورق‌های حلبی برای جلوگیر از نفوذ باران تکمیل شود.


سؤالاتی که مطرح می‌شود این است؛ آیا بارش باران در پرباران‌ترین شهر ایران عجیب است؟ واقعاً شهرداری، اداره میراث فرهنگی و اعضای شورا نمی‌دانند که طبق الگو‌های بارش، عموماً بیشترین بارندگی رشت در مهر و آبان بر سر و روی مردم و ساختمان‌هایش می‌ریزد؟ واقعاً تا به حال نشنیده بودند که برای چنین عملیات مهمی، تیر و مردادماه با کمترین میزان بارش بهترین گزینه برای آغازِ کار است؟

حضرات! ساکنان رشت صدها کار و پروژه باری به هر جهت از شما دیده‌اند؛ ازعملیات مشترک شما با دستگاه‌های دیگر برای نابودی زرجوب و گوهررود و تالاب عینک تا باغات قدیمی و خانه‌های تاریخی و سراوان زیبا و ساخت خیابان‌ها و کوچه‌هایی با رعایت کمترین اصول شهرسازی و فضای سبز.


اما آقایان! عمارت‌های تاریخی رشت شوخی بردار نیستند. آن‌ها نه پاره‌هایی از تَنِ رشت، که در خاطره‌ی جمعی میلیون‌ها انسان خودِ رشت هستند.

بروید در یکی از اتاق‌های ساختمان‌های فاقد هرگونه اصول زیبایی و معماری که برای شهرداری در خیابان گیل ساخته‌اید و برای شورای شهرِ رشت در خیابان سعدی، دقایقی در را به رویتان ببندید و کمی فقط کمی با شرمندگی فکر کنید که از سال ۱۲۸۶ که آرتم سرداراف معمار ارمنی-آلمانی مقیم رشت، کاخ شهرداری را به دستور اداره بلدیه رشت، به زیباترین و ماندگارترین شکل ممکن ساخت برای این شهر که نه، برای نگهداری همین ساختمان‌ها چه کرده‌اید.


دوستداران رشت و این آب و خاک نگرانند که با این روند شما نمی‌توانید تنِ زخمیِ کاخ محبوب مردم رشت و گیلان را التیام دهید. لطفاً خرابش نکنید. سربندی‌اش را به حالت قبل برگردانید و بروید مثل همان انیمیشن «پت و مت» دستور شن‌ریزی روی زباله‌های سراوان را صادر کنید. یا شهر را آسفالت کنید؛ چون می‌دانید که بهترین زمان آسفالت در روز‌های بارانیِ مهرماه است! یا اصلا شورای شهر رشت یک شهردار جدید انتخاب کند و دو هفته بعد اقدامات برای برکناری‌اش را آغاز کند تا کل مجموعه مدت‌ها درگیرش بمانند.

لطفا مثل همین نیم قرن گذشته برای رشت کاری نکنید.

فقط کمی به مردم شهر احترام بگذارید و به اندک اِلمان‌های رشت که تاکنون از تندباد حوادث طبیعی و تصمیمات محیرالعقولِ همتایان شما جان سالم به در برده‌اند کاری نداشته باشید.