آمریکا یک فرد و ۴ شرکت ایرانی را تحریم کرد


۱۴۰۱/۰۶/۱۸ - ۰۹:۲۸ | کد خبر: ۲۵۶۴۹ چاپ

وزارت خزانه داری دولت بایدن در حالیکه مذاکرات وین در انتظار تصمیم گیری واشنگتن بوده و کاخ سفید مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران است، یک شخص و ۴ شرکت را در ارتباط با ایران و در هراس از پیشرفت های صنعت پهپادی تحریم کرد.

آمریکا یک فرد و ۴ شرکت ایرانی را تحریم کرد

کلانشهر: وزارت خزانه داری آمریکا عصر پنجشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد دفتر کنترل دارایی‌های خارجی این وزارتخانه،یک شرکت را به اتهام مشارکت در ارسال پهپادهای ادعایی برای بهره گیری روسیه در جنگ اوکراین تحریم کرده است.

 

این نهاد آمریکایی همچنین اعلام کرد که سه شرکت و یک فرد را نیز در ارتباط با تحقیق، توسعه، تولید و تهیه پهپادها و قطعات پهپاد ایرانی از جمله پهپادهای شاهد تحریم کرده است.

 

برایان نلسون معاون وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرد که واشنگتن به اجرای دقیق تحریم‌های خود علیه روسیه و ایران و پاسخگو کردن کسانی که از جنگ روسیه علیه اوکراین حمایت می‌کنند، متعهد است.

 

وی تصریح کرد: ما در هدف قرار دادن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگانی که در برنامه های تولید پهپاد ایرانی مشارکت دارند، تردید نخواهیم کرد.

 

این نهاد آمریکایی ادعا کرد شرکت خدمات فرودگاهی سفیران را به اتهام مشارکت در هماهنگ کردن پروازهای نظامی میان روسیه و ایران، از جمله پروازهای انتقال پهپاد، پرسنل و تجهیزات به روسیه مورد تحریم های خود قرار داده است.

 

وزارت خزانه داری آمریکا همچنین مدعی شد شرکت پراور پارس را که ارتباط نزدیکی با دانشگاه امام حسین (ع) دارد، به اتهام مشارکت در تولید پهپاد برای نیروی دریایی سپاه تحریم کرده است.

 

این نهاد آمریکایی ادعا کرد سپاه در گذشته پهپادهای آمریکایی و اسرائیلی را در اختیار این شرکت قرار داد تا با مهندسی معکوس در تولید پهپادهای داخلی مورد استفاده قرار گیرند.

 

وزارت خزانه داری آمریکا همچنین ادعا کرد شرکت داما در روند توسعه و تولید پهپاد شاهد-۱۷۱ و ساخت و تهیه تجهیزات موتورهای جت پهپادهای مورد استفاده سپاه نقش داشته است.

 

دیگر شرکت ایرانی که شامل تحریم های جدید آمریکا شده است، بهارستان کیش نام دارد که به ادعای واشنگتن بر پروژه های مختلف دفاعی از جمله تولید پهپاد د شاهد نظارت داشته است.

 

طبق ادعای وزارت خزانه داری آمریکا، رحمت اله حیدری، مدیرعامل شرکت بهارستان کیش، مشارکت فعالی در اقدامات این شرکت برای تامین قطعات داشته است.

 

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ۲۸ تیرماه امسال درباره ادعای ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه برای بکارگیری در جنگ اوکراین گفته بود: ما از نزدیک تحولات را دنبال خواهیم کرد. تمام تحریم های ما همچنان درحال اجرا هستند و هرگونه معامله ای با ایران در زمینه پهپادها شامل تحریم های ما و همچنین تعدادی از کشورها در سراسر جهان خواهد شد.

 

به گزارش ایرنا، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید که در آستانه سفر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به منطقه غرب آسیا در جمع خبرنگاران در کاخ سفید ادعا کرد که بر اساس اطلاعات آمریکا، ایران درحال آماده سازی برای ارسال پهپاد به روسیه جهت استفاده آنها در اوکراین است.

 

وی همچنین مدعی شد تهران درحال آماده سازی برای آموزش روس ها جهت کار با این پهپادها است.

 

مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین مدعی شد که مشخص نیست ایران هم اکنون این پهپاد ها را در اختیار روسیه قرار داده است یا نه؟

 

وی ادعا کرد: اطلاعات ما نشان می دهد که دولت ایران در یک جدول زمانی تسریع شده در حال آماده‌سازی برای ارسال چند صد پهپاد از جمله پهپادها با قابلیت حمل سلاح به روسیه است.

 

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اظهارات مشاور امنیت ملی امریکا درباره فروش فناوری های نوین ایرانی به روسیه، تصریح کرد: سابقه همکاری های میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه برخی فناوری های نوین به پیش از آغاز جنگ در اوکراین بر می گردد و در مقطع اخیر هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود : موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال جنگ اوکراین کاملا روشن است و بارها بصورت رسمی اعلام شده است.

 

کنعانی در ادامه افزود: ادعای مقام امریکایی در حالی است که امریکا و اروپایی ها سال ها است کشورهای اشغالگر و متجاوز از جمله در منطقه غرب آسیا را به انباری از سلاح های کشنده متنوع خود تبدیل کرده اند که قطعاً بدون این تسلیحات، تداوم بیش از هفت دهه تجاوز، جنایت و اشغالگری صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی ممکن نبود.