وزیر آموزش و پرورش گفت: اکنون حدود ۲۰۰ مدرسه یک نفره و پنج هزار مدرسه با کمتر از ۱۰ دانش‌آموز وجود دارد و این موضوع نشان می‌دهد دولت جمهوری اسلامی ایران برای پوشش تحصیلی در مناطق دوردست عزم جدی دارد.

پنج هزار مدرسه با کمتر از ۱۰ دانش‌آموز/عزم جدی دولت برای پوشش تحصیلی در مناطق دوردست
کلانشهر: یوسف نوری روز سه شنبه در نشست مشترک با وزیر فرهنگ جمهوری عربی سوریه با بیان اینکه پوشش تحصیلی واقعی ایران در همه پایه‌ها ۹۴.۳ درصد است افزود: حدود ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز داریم که ۴۹ درصد آنها دختر هستند.

وی اظهارداشت: همچنین یک میلیون معلم مشغول فعالیت هستند که حدود ۵۳ درصد آنها را بانوان تشکیل می‌دهند.

پوشش تحصیلی ۹۸ درصدی دانش‌آموزان در دوره ابتدایی

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پوشش تحصیلی دانش‌آموزان در دوره ابتدایی ۹۸ درصد است، ادامه داد: برنامه‌های مختلفی برای دانش‌آموزان در حوزه‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی داریم.

نوری اضافه کرد: دانش‌آموزان ایرانی امسال در المپیادهای جهانی ۲۰ مدال طلا کسب کردند همچنین در حوزه فرهنگی نیز ظرفیت‌های مناسبی برای فعالیت داریم.

وی با تاکید بر اینکه ۲ هزار و ۲۰۰ کانون فرهنگی تربیتی داریم، خاطرنشان کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مرکز تربیت هنرمندان در حوزه‌های سینما و ادبیات است و هر سال با در اختیار داشتن ۳۵۱ اردوگاه تربیتی برای برگزاری اردوها برنامه‌ریزی می‌کنیم. 

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: امسال در تابستان برای معلمان، جشنواره‌های فرهنگی ورزشی برگزار شده که‌ ۱۴۰ هزار نفر در آن شرکت داشتند.

نوری افزود: همچنین ایران جزو معدود کشورهایی است که کتاب‌های چاپ شده برای کودکان، رده بندی سنی دارد و این اقدام بر اساس استانداردها انجام شده است. 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت شبکه آموزشی دانش آموزان(شاد) اظهار کرد: این شبکه در ابتدای شروع کرونا از فروردین ۹۹ آغاز به کار کرد.

 نوری ادامه داد: یکی از امکانات این شبکه موتور جستجوی دانش آموزان در یک فضای بسیار ایمن و سالم است، این شبکه در دوران تعطیلی حضوری مدارس بیش از ۱۱ میلیون مخاطب دانش آموز داشت.

وی خاطر نشان کرد: در این قابلیت بخش های فرهنگی و هنری برجسته شده و دانش آموزان به خوبی در آن ورود می کنند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: فعالیت شبکه شاد اقدامی بی نظیر است که مانند این شبکه در دنیا کمتر دیده شده است‌.

نوری همچنین درباره سند تحول بنیادین توضیح داد: این یک سند بی نظیر است که خط مشی را مشخص می کند و کشورهای اسلامی می‌توانند آن را الگو قرار دهند و امیدوارم بتوانیم با کشورهای عضو آیسسکو یک سند واحد برای کشورهای اسلامی بنویسیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران ارتباط وسیع با کشور دوست و همسایه سوریه است، خاطر نشان کرد: یکی از افتخارات دولت این است برای هر برنامه در کشور یک پیوست فرهنگی هم وجود داشته باشد.

نوری افزود: امیدوارم زمینه‌ای برای تعامل موثر هرچه بیشتر فراهم باشد و بتوانیم با توجه به ظرفیت‌های موجود در ۲ کشور اقدامات اجرایی و راهبردی مناسبی را جهت ارتقای سطح فرهنگ و روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه رقم خورد.

وی گفت: همواره در تاریخ ۲ کشور د ارتباط وسیعی دیده شده که خودش را در برهه‌هایی از زمان به خوبی نشان داده است. 

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: یکی از مهمترین نقاط اوج این ارتباط زمان جنگ تحمیلی بود که همه کشورها علیه ایران بسیج شدند، اما سوریه نه تنها با آنها همراه نشد بلکه حامی و کمک بود. 

نوری ادامه داد: سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران که توسط مقام معظم رهبری ترسیم می‌شود براین قرار است که در توطئه‌ای که برای سقوط سوریه توسط افراطی‌ها و دواعش صورت گرفته بود، ما با تمام قوا حامی کشور برادر سوریه باشیم.

وی یادآور شد: ما شهدای بسیاری در این جنگ تقدیم کردیم و تعدادی از معلمان هم در جریان مقاومت حضور داشتند و در این راه به شهادت رسیدند.

امکان توسعه زبان فارسی و عربی با سوریه وجود دارد 

وزیر آموزش و پرورش گفت: زمینه های همکاری بسیاری از جمله تبادل ارتقا و توسعه زبان فارسی و عربی با کشور سوریه وجود دارد.

وی اظهارکرد: در کشور ما شبکه شاد سامانه مناسبی برای آموزش دانش آموزان است که می توان امکان جستجو و همکاری با کشور سوریه در این خصوص را هم بررسی کرد و همچنین در حوزه های فرهنگی و هنری کودکان و نوجوانان از جمله برگزاری سفر های تربیتی و فرهنگی اقداماتی انجام داد.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: همچنین قرار است تفاهم‌نامه ای درباره با زیست بوم جدید با سوریه داشته باشیم.

آموزش و پرورش برای انسانیت تلاش می کند

وزیر فرهنگ جمهوری عربی سوریه با بیان اینکه تلاش آموزش و پرورش برای تربیت نسل آینده و انسانیت است، گفت: اگر فرهنگ از آموزش حذف شود، دانش آموختگان فقط علم آموخته اند.

لبنانه مشوح امروز در نشست مشترک با یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش خطاب به وی گفت: شما درباره حمایت ایران از سوریه در روزهای سخت سخن گفتید و ماهم این حمایت در روزهای سخت را فراموش نمی کنیم.شما در جنگ با داعش ما را یاری کردید که این جنگی علیه جهان بود و از حمایت ایران تشکر می کنیم و به این حمایت تکیه می‌کنیم.

وزیر فرهنگ سوریه خاطر نشان کرد: تلاش های مستحکم آموزش و پرورش برای خدمت به نسل آتی و انسانیت را ستایش می کنم، چراکه نسل آینده برای انسانیت تربیت می‌شود.

مشوح ادامه داد: در رابطه با وزارت آموزش سوریه باید بگویم که حمایت‌های مهمی از دانش آموزان انجام می شود و بیشترین بودجه را بعد از وزارت دفاع دارد. 

وی با بیان اینکه آموزش در سوریه کاملا مجانی است، یادآور شد: آموزش خصوصی هم در کشور ما وجود دارد اما از مهم ترین چالش‌ها خارج شدن بخش‌های وسیع از وزارتخانه از سیطره دولت است.

ادامه دارد...