ایران خودرو در سومین مرحله فروش از طریق سامانه یکپارچه فقط ۵۰۰ دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ عرضه کرد اما حدود ۱.۵ میلیون ایرانی برای خرید این محصول ثبت‌نام کردند.

اسرار خودروهای محبوب در سامانه یکپارچه/ چه کسانی بدون قرعه‌کشی صاحب خودرو می‌شوند؟

کلانشهر: شانس برنده شدن پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در سومین مرحله فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه یک به سه هزار و ۱۳۲ است. ایرانخودرو در این مرحله فقط ۵۰۰ دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ عرضه کرد، اما دقیقا یک میلیون و ۵۶۶ هزار و ۲۴۶ ایرانی برای دریافت این محصول مرحله ثبت‌نام را پشت سر گذاشتند. راز پرطرفدار بودن مدل‌هایی مثل پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را می‌توانیم به اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار ارتباط بدهیم. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در کارخانه ۱۵۰ میلیون است، همین خودرو در بازار تقریبا ۳۰۰ میلیون ارزش دارد و با حاشیه سود ۱۰۰ درصدی خرید و فروش می‌شود. با همین منطق می‌شود دلیل کم‌تقاضا بودن ساینا S را توجیه کرد. با اینکه سایپا در سومین مرحله فروش خودرو آماده عرضه بیش از ۹ هزار دستگاه ساینا S بود، حدود ۷۰ هزار نفر برای خرید آن اقدام کردند تا از هر هفت متقاضی، یک نفر شانس برنده شدن داشته باشد. ساینا S توسط سایپا نزدیک ۱۷۰ میلیون فروخته می‌شود و در بازار آزاد نهایتا ۳۰.۴۰ میلیون بیشتر ارزش دارد. 

 

ساینا S؛ بیشترین شانس برای برنده شدن 

به گزارش فرارو، ساینا S در سومین مرحله فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه با قیمت ۱۶۹ میلیون و ۸۳۱ هزار تومان عرضه شد؛ تقریبا ۴۰ میلیون تومان زیر قیمت بازار آزاد. با این حال آمارهای وزارت صمت نشان می‌دهد ساینا S بین تمام محصولاتی که در سومین مرحله فروش عرضه شدند، کمترین متقاضی را داشته است. ۷۱ هزار و ۵۷۵ نفر برای دریافت ساینا S ثبت‌نام کردند که باتوجه به عرضه ۹ هزار و ۱۰۸ دستگاه ساینا S، از کل تعداد ثبت‌نام‌کننده‌ها حدود ۱۲.۷ درصد در مرحله قرعه‌کشی برنده شدند. به‌این ترتیب شانس برنده شدن ساینا S در سومین مرحله فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه یک به هفت خواهد بود. بعد از ساینا S شانس برنده شدن برای سورن پلاس و پژو پارس سال بیشتر است. شانس برنده شدن سورن پلاس یک به ۷۶ است و از هر ۲۹۵ متقاضی دریافت پژو پارس سال، یک نفر موفق به دریافت می‌شود. 

 

پژو ۲۰۶ تیپ ۲؛ کمترین شانس برنده شدن 

ایرانخودرو در سومین مرحله فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه فقط ۵۰۰ دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ عرضه کرد، اما یک میلیون و ۵۵۶ هزار و ۲۴۶ نفر برای دریافت آن ثبت‌نام کردند. یعنی از هر سه هزار و ۱۳۲ نفر، فقط به یک نفر ۲۰۶ تیپ ۲ تحویل داده می‌شود. راز پرتقاضا بودن پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را می‌توانیم به اختلاف قیمت ۱۰۰ درصدی این محصول بین کارخانه و بازار آزاد ارتباط بدهیم. درحالی خرید پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از طریق سامانه یکپارچه ۱۵۰ میلیون تومان تمام می‌شود، این محصول را در بازار آزاد نزدیک ۳۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌کنند. از این لحاظ ۲۰۶ تیپ ۲ را با محصولی مثل کوییک دنده‌ای مقایسه کنید. کوییک دنده‌ای را سایپا نزدیک ۱۷۰ میلیون عرضه می‌کند و در بازار آزاد الان این محصول نهایتا ۲۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌کنند. بی‌دلیل نیست که وزارت صمت بی‌خیال عرضه کوییک از طریق قرعه‌کشی شده. 

 

پژو پارس TU۵؛ محبوب‌ترین خودرو 

پژو پارس TU۵ را باید محبوب‌ترین خودرو عرضه شده در سومین مرحله فروش سامانه یکپارچه بدانیم. وزارت صمت گفته دو میلیون و ۲۸۵ هزار و ۱۶۱ نفر برای خرید پژو پارس TU۵ اقدام کردند. با درنظر گرفتن تعداد کل نفراتی که در سومین مرحله فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه ثبت‌نام کردند، تعداد متقاضیان پژو پارس TU۵ معادل ۳۴.۱۹ درصد برآورد می‌شود. بعد از پژو پارس TU۵، خودروهای پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و پژو پارس سال به ترتیب با یک میلیون و ۵۵۶ هزار و ۲۴۶ نفر (۲۳ درصد متقاضیان) و یک میلیون و ۱۸۳ هزار و ۳۹۸ نفر (۱۷ درصد متقاضیان) محبوب‌ترین خودروها بین متقاضیان بوده‌اند. 

 

چه کسانی بدون قرعه‌کشی صاحب خودرو می‌شوند؟ 

مرحله سوم فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه با ثبت‌نام شش میلیون و ۶۸۴ هزار و ۳۸۴ نفر به‌پایان رسید. از این تعداد ۷۶۴ هزار و ۹۴۸ نفر سراغ محصولاتی رفتند، که بدون قرعه‌کشی عرضه شده‌اند و می‌توانیم آن‌ها را مصرف‌کننده واقعی بدانیم. تارا دستی و تارا اتوماتیک از ایرانخودرو کنار کوییک S، کوییک R، کوییک R اتوماتیک و کوییک پلاس اتوماتیک از سایپا محصولاتی بودند که در سومین مرحله فروش، خارج از فرآیند قرعه‌کشی فروخته شدند.