اگرچه واژه سرطان ترسناک است و باعث بروز نگرانی‌های فراوانی می‌شود اما خبر خوش اینکه، ما در برابر این بیماری ناتوان و دست‌بسته نیستیم و برای پیشگیری از سرطان‌های فردا، از امروز می‌توانیم اقدام کنیم.

انجام این کارها احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد
کلانشهر:واقعا چه کار می‌توان کرد که احتمال بروز بیماری سرطان را تا حد ممکن برای خود و خانواده‌مان کاهش دهیم؟ اگر اهل مطالعه در این حوزه باشید، احتمالا با نتایج تحقیقات و پژوهش‌های متفاوتی مواجه شده‌اید. تحقیقاتی که هر یک به نوبه خود به نتایج دلگرم‌کننده‌ای برای اجتناب از سرطان دست یافته‌اند.

 عوامل متعددی وجود دارند که باعث بروز انواع مختلف سرطان می‌شود. برخی از این عوامل ممکن است داخلی باشد، مثلا عوامل مرتبط با سن یا سوابق خانوادگی. از سوی دیگر ممکن است برخی از این عوامل بیرونی باشد مانند عوامل مرتبط با رفتارهای ما یا محیط زندگی‌مان.  تخمین زده می‌شود که نیمی از موارد تشخیص داده شده سرطان در هر سال قابل پیشگیری هستند؛ با تغییر در رفتارهای روازنه‌، شیوه زندگی‌ و کاهش قرار گرفتن ما در معرض عوامل اصلی که احتمالا باعث بروز سرطان می‌شود، می‌توان به این هدف دست یافت.

دکترژان باتیست مری، آنکولوژ و مدیر واحد بهداشت و مراقبت عمومی موسسه ملی سرطان فرانسه، توضیح می‌دهد: سرطان‌ها، شیوه رشدشان و عواملی که می‌توانند احتمال تشدید این بیماری را افزایش یا کاهش دهند، با هم متفاوت هستند. در واقع سرطان‌ها بر اساس منشاء بروزشان، طول عمرشان، نوع و شدت‌شان فرق‌هایی با هم دارند. اما با این حال، با یک سری اقدامات نه چندان پیچیده، می‌توان احتمال بروز آنها را تا حد زیادی کاهش داد. بله ما می‌توانیم احتمال بروز سرطان‌ها را کاهش دهیم، به شرط آنکه نسبت به سبک زندگی‌مان آگاه باشیم و عزمی جزم برای بهبود آن در خود داشته باشیم.

 

متوقف کردن مصرف سیگار
سال‌هاست که پژوهش‌های متعددی  روی اثر استعمال دخانیات، از هر نوع آن، بر سلامت انجام شده است. تقریبا در تمام آنها نیز این نتیجه حاصل شده که اگر می‌خواهید سالم بمانید یا سلامت خود را در وضعیت حداقلی حفظ کنید، مصرف دخانیات را ترک کنید. در زمینه پیشگیری از سرطان نیز وضعیت به همین منوال است. بر اساس نتایج به دست آمده از این پژوهش، وقوع بیماری سرطان چند عاملی است، اما تنباکو (سیگار کشیدن فعال و غیرفعال) تا حد زیادی عامل خطر اصلی ابتلا به سرطان در فرانسه به شمار می‌آید. منظور از سیگار کشیدن غیرفعال، قرار گرفتن در معرض مستقیم دود سیگار است؛ اتفاقی که برای بسیاری از اعضای خانواده و نزدیکان فردی که سیگار می‌کشد، روی می‌دهد.

حذف نوشیدنی‌های الکلی
یکی دیگر از عوامل بیماری‌زا که همیشه محققان بر آثار مخرب و زیان‌آور آن اشاره کرده‌اند، مصرف نوشیدنی‌های الکلی است. هر چه در جامعه‌ای میزان مصرف این دست از نوشیدنی‌ها بیشتر باشد، احتمال بروز بیماری‌هایی نظیر سرطان نیز بیشتر خواهد بود. بر اساس آنچه دکتر مری و همکارانش در تحقیقات خود مشاهده کرده‌اند،  نوشیدن بدون محدودیت انواع نوشیدنی‌های الکلی احتمال ابتلا به انواع سرطان‌های پستان، دهان، حنجره، حلق، مری، کبد، معده، روده بزرگ و روده کوچک را افزایش می‌دهد. با بررسی نتایج این پژوهش‌ها، نوشیدن الکل حتی در دوزهای کم هم خطر ابتلا به این ۸ سرطان را افزایش می دهد. این در حالی است که پیشتر برخی از افراد معتقد بودند، نوشیدن میزان کم نوشیدنی‌های الکلی، ضرر چندانی ندارد.

تغذیه‌ای متعادل و متنوع
تغذیه‌ای متعادل و متنوع که ترجیحا سرشار از انواع میوه‌ها و سبزیجات است، یک عامل محافظتی بسیار مهم است و احتمال خطر ابتلا به سرطان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. اما بر عکس برخی از انواع خوراکی‌ها احتمال بروز سرطان را افزایش می‌دهند. دیگر تردیدی نیست که تغذیه‌ای نامتعادل هم باعث افزایش وزن خواهد شد و هم خودش عامل مهمی در بروز انواع سرطان خواهد بود. از این رو است که تغذیه‌ای متعادل و متنوع اهمیت می‌یابد.

برای برخورداری از چنین تغذیه‌ای، مصرف میوه‌ها و سبزیجات را در اولویت خوراکی‌های روزانه خود و خانواده‌تان قرار دهید. سال‌هاست که توصیه می‌شود در روز حداقل ۵ واحد میوه و سبزیجات مصرف کنید، هر چه به این عدد نزدیک‌تر شوید، سلامتتان بیشتر تضمین می‌شود. سایر گروه‌های غذایی را نیز به میزان متعادل در برنامه روزانه‌تان بگنجانید.

فعالیت جسمی منظم و ورزش
صرف نظر از اینکه چند سالتان است، انجام فعالیت بدنی منظم برای سلامتی ضروری است. داشتن فعالیت‌های جسمی منظم خطر اضافه وزن و ابتلا به بیماری‌های مزمن و سرطان را کاهش می‌دهد. فقط کافی است ورزش مناسب شرایط جسمی خود را بیابید و با انجام روزانه آن، در مسیر سلامت گام بردارید. پیاده‌روی، دویدن آهسته، شنا و راه رفتن در آب، تمرینات هوازی و… از بهترین فعالیت‎هایی است که با توجه به شرایط جسمی، انجام آنها به افراد پیشنهاد می‌شود.