نیروی انتظامی ابعاد ماجرا را بررسی می کند

رفتار با نوازندگان خیابانی رشت محکوم شد


۱۳۹۷/۰۸/۲۷ - ۰۰:۰۰ | کد خبر: ۲۶ چاپ
رفتار با نوازندگان خیابانی رشت محکوم شد

فرماندار رشت در پی حاشیه‌های پیش آمده در زمینه برخورد با سه نوازنده خیابانی در این شهر، می‌گوید: به فرمانده نیروی انتظامی اعلام شد تا در مورد ابعاد ماجرا بررسی و متعاقباً پیگیری و اقدامات مقتضی در اسرع وقت صورت گیرد تا رفتار یک شخص موجب لطمه به زحمات و تلاش‌های مدبرانه و شبانه‌روزی فرماندهی و پرسنل نیروی انتظامی در سایر حوزه‌ها نشود.

به گزارش کلانشهر24 به نفل از ایسنا، ویدیویی در فضای مجازی دست به دست می‌شود و سر و صدا می‌کند. تصاویر، چند جوان را در حال نواختن ساز در شهر رشت نشان می‌دهد که فردی از پشت با برخوردی خشن مانع از ادامه کار آن‌ها می‌شود و با انداختن صندلی‌هایشان جوان‌ها را به زور به دنبال خود می‌کشد.

دیدن این تصاویر چهره‌هایی را مانند محسن یگانه، فرزاد فرزین، محمد علیزاده، بابک جهانبخش و هانا کامکار در فضای مجازی به واکنش وا داشت و اعتراض‌هایی در این زمینه انجام شد، حتی رضا صادقی به دلیل آنچه دلجویی از این سه‌ نفر عنوان کرد، آن‌ها را به کنسرت آذرماهش دعوت کرد.

در ابتدا گفته شد این برخورد شدید با این نوازنده‌ها از سوی ماموران شهرداری رشت انجام شده اما در ادامه اظهاراتی مطرح شد مبنی بر اینکه پلیس اماکن مانع از ادامه اجرای این افراد شده است. گویا نام این گروه موسیقی «آرامش بند» است و به دلیل اینکه در شب شهادت امام حسن عسکری (ع) در حال نواختن بوده‌اند با آن‌ها برخورد شده است.

سپس یکی از اعضای «آرامش بند» در گفت‌وگویی با بیان اینکه سازهای آن‌ها ضبط شده است، اظهار کرد که آن‌ها خبر نداشتند در شب شهادت این اجرا را انجام می‌دهند و گفت، به آن‌ها اینگونه گفته شده که فردی از بالا در حال پرتاپ چیزهایی به سمت نوازندگان بوده و کسی که با اعضا برخورد تندی داشته، در حقیقت اعضای گروه موسیقی را نجات داده است !

برخورد بد با نوازندگان خیابانی در پیاده‌راه فرهنگی رشت محکوم است

عضو شورای اسلامی شهر رشت در این زمینه به ایسنا می‌گوید: بروز چنین رفتاری با سه تن از فرزندان این شهر مقابل چشمان شهروندان از سوی هر فردی محکوم است.

فرهام زاهد با اشاره به اینکه تلاش خواهیم کرد از حقوق این سه نفر دفاع کنیم، افزود: ساز و کاری را فراهم کنیم تا دیگر چهره رشت با چنین اعمالی سیاه نشود.

زاهد از تمام دستگاه‌های نظارتی و قضایی استان خواست تا این فرزندان رشت را با مهر و بخششی که نمونه آن در دین و اعمال پیامبران دیده شده است به آغوش جامعه برگردانند.

وی تصریح می‌کند: فرزندان رشت سرمایه‌های این کلان شهر محسوب می‌شوند و انتظار می‌رود که با افرادی که با رفتار خود بذر خشونت و اختلاف را در جامعه می‌پاشند، برخورد شود.

در آموزه‌های دینی برای امر به معروف و نهی از منکر شیوه‌هایی پیش‌بینی شده

همچنین فرماندار شهرستان رشت با تاکید بر لزوم تلاش در جهت ارتقاء نشاط اجتماعی اظهار می‌کند: قانون و هنجارهای عمومی نیز باید از سوی همگان رعایت شود.

میرشمس مومنی‌زاده، فرماندار شهرستان رشت با اشاره به بازتاب گسترده فیلمی که از برخورد اخیر با سه جوان نوازنده خیابانی در محدوده میدان شهرداری (شهدای ذهاب) رشت صورت گرفته، ضمن تقبیح نحوه برخورد و نادرست خواندن آن ادامه می‌دهد: به فرمانده نیروی انتظامی اعلام شد تا ابعاد ماجرا بررسی و متعاقباً پیگیری و اقدامات مقتضی در اسرع وقت صورت گیرد تا رفتار یک شخص موجب لطمه به زحمات و تلاش‌های مدبرانه و شبانه‌روزی فرماندهی و پرسنل نیروی انتظامی در سایر حوزه‌ها نشود.

او بر لزوم توجه به ارزش‌های دینی در جامعه تاکید کرد و با یادآوری تقارن زمان وقوع این حادثه با شب شهادت امام حسن عسکری (ع) می‌گوید: باید به ارزش‌های مذهبی در جامعه اسلامی توجه کرد و احترام گذاشت اما نحوه برخورد با سه جوان نوازنده نادرست بوده و در آموزه‌های دینی ما نیز برای امر به معروف و نهی از منکر مراحل و شیوه‌هایی پیش بینی شده است.

فرماندار شهرستان رشت با تصریح اینکه تقویت نشاط و امید در جامعه باید بر مدار قانون و هنجارها باشد، اظهار می‌کند: نباید با رفتارهای نادرست و فراقانونی، تصویری نادرست از فضای فرهنگی و اجتماعی استان که در سطح کشور کم‌نظیر است، ایجاد و یا با واکنش‌های هیجانی چنین موضوعی را به دیگران القا کنیم.

مومنی‌زاده عموم جامعه را به رعایت قانون، هنجارها و اخلاق دعوت می‌کند و می‌گوید: حسب تاکید استاندار گیلان به جهت اهمیت حفظ آرامش فرهنگی و اجتماعی استان، پیگیری‌های لازم در مورد موضوع برخورد با نوازندگان جوان در رشت انجام می‌شود.

ما حق نداریم با مجرمان هم اینگونه رفتار کنیم

از سویی معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نسبت به نوع برخورد با چند جوان نوازنده در رشت واکنش نشان داده و از پیگیری معاونت جوانان در مورد وضعیت این جوانان خبر می‌دهد.

محمد مهدی تندگویان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اگرچه در مورد موسیقی خیابانی قوانین متقنی وجود ندارد، می‌گوید: با این وجود در مورد حقوق شهروندی و برخورد با مردم و شهروندان به اندازه کافی قانون درکشور وجود دارد. نیروی انتظامی یا هر نهاد دیگری در مورد موضوعات یا حتی تخلفات شهری مانند سد معبر و ... نباید به این شکل با مردم برخورد کند.

وی در ادامه بیان می‌کند: اصل «احترام» باید در مورد شهروندان و همه مردم رعایت شود که این فیلم نشان می‌دهد این موضوع رعایت نشده است. ما حق نداریم حتی با مجرمان هم به این شکل رفتار کنیم، چه برسد به این جوانان که مشغول نواختن ساز هستند. این دست فعالیت‌ها پدیده‌های جدیدی در جامعه هستند که قانون در مورد آن هیچ پیش‌بینی نداشته است.

تندگویان با بیان اینکه ابتدا باید در حقوق شهروندی و شهری در مورد این دست فعالیت‌ها پیش‌بینی‌هایی صورت گیرد، اظهار می‌کند: شورای شهر کلان شهرها باید مصوباتی در این مورد داشته باشند و مجلس هم می‌تواند به شکل کلان در مورد نوع اجرا و دریافت مجوزها، قوانین کلی وضع کند تا با تصویب آنها مشکلات آتی هم برطرف شود.

معاون ساماندهی امور جوانان در مورد پیگیری وضعیت این افراد نیز می‌گوید: معاونت جوانان وضعیت این جوانان و نوع برخورد با آنان را پیگیری می‌کند و یکی از مدیران کل معاونت جوانان وضعیت این جوانان را از استان گیلان جویا خواهد شد.

ناگفته های همسر ناصر عبداللهی از مرگ او پس از ۱۸ سال؛
ناصر را زده بودند اما به من اجازه پیگیری ندادند

نظر شما:

security code