ماسوله یک قدم تا جهانی شدن

نماینده یونسکو:زندگی مدرن به بافت تاریخی ماسوله آسیب نزده است


۱۴۰۱/۰۷/۱۰ - ۱۷:۴۲ | کد خبر: ۲۶۲۷۷ چاپ

ماسوله با قدمتی حدود هزار سال از سال ۹۰ در مسیر جهانی شدن قرار گرفت تا اینکه از سال گذشته با فراهم شدن زمینه حضور ارزیابان یونسکو برای بررسی شرایط ثبت این مهم در شرایط نهایی شدن قرار گرفته است

نماینده یونسکو:زندگی مدرن به بافت تاریخی ماسوله آسیب نزده است
کلانشهر : استاندار گیلان بیان کرد: به نظر می‌رسد، نماینده یونسکو طی بازدید یک هفته ای خود از ماسوله، ارزیابی مثبتی داشته و مباحثی نیز با وی مطرح شد که به طور قطع در انجام فرآیند ثبت جهانی این پرونده موثر است.

اسدالله عباسی روز یکشنبه در جریان دیدار با نعیمه بن کاری نماینده یونسکو در فرآیند ثبت جهانی ماسوله افزود: فرآیند ثبت جهانی ماسوله از یک سال گذشته بطور جدی آغاز شده و اینک نماینده یونسکو برای انجام این پروسه به گیلان سفر کرده و بازدید خود از شهرک تاریخی ماسوله را به انجام رسانده است.
وی اظهار داشت: در آغاز فرآیند ثبت جهانی ماسوله زیبایی تعامل و همکاری مردم و مسئولان با زیبایی طبیعت درهم تنیده شده و این موضوع به طور حتم در نتیجه این فرایند موثر خواهد بود.

استاندار گیلان با بیان اینکه در آینده نزدیک، شاهد پیوستگی حلقه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستیم، بیان کرد: تلاش ما برآن است ظرفیت های گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی گیلان به معنای واقعی شکوفا شود و این موضوع فقط محدود به شعار نباشد.
عباسی تاکید کرد: موضوع یادشده برنامه دولت هست و همزمان با سفر رئیس جمهوری به گیلان رشد و توسعه گردشگری در استان به طور جدی پیگیری و آغاز شده است؛ از این‌رو برای کسانی که تمایل دارند در این بخش سرمایه گذاری کنند، تسهیلات لازم در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه گیلان در مسیر توسعه قرار گرفته است، گفت: روز به روز شاهد بالندگی این خطه سبز اما محروم درعرصه های مختلف خواهیم بود و شکوفایی توانمندیها و ظرفیت های گیلان را یک به یک خواهیم داشت.

ماسوله ظرفیت بسیاری برای ثبت جهانی دارد

" نعیمه بن کاری" از کشور عمان بعنوان ارزیاب یونسکو بالاخره پس از گذشت ۱۱ سال از آغاز فرایند ثبت جهانی ماسوله، چهارشنبه ششم مهرماه وارد این شهر تاریخی شد و فرآیند اولیه ثبت جهانی ماسوله را آغاز کرده است.

نماینده سازمان جهانی یونسکو در دیدار با استاندار ضمن ابراز خرسندی از اقدامات انجام شده برای ثبت جهانی ماسوله گفت: کارهای بسیار خوبی توسط مردم و مسئولان در این زمینه انجام شده و ماسوله پتانسیل های زیادی برای پیوستن و تبدیل شدن به سایت جهانی را دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان،نعیمه احمد بن کاری با توصیف وضعیت ماسوله و اقدامات اثربخش برای ثبت جهانی این شهر تاریخی و با بیان اینکه زندگی مدرن در بافت معماری سنتی ماسوله تغییر خاصی ایجاد نکرده و تمدن آن حفظ شده، افزود: برنامه های مسئولان در شهر تاریخی ماسوله برای جلوگیری از ورود خودروها و عبور مرور گردشگران از طریق وسایل نقلیه عمومی در جهت کاهش ترافیک و حفظ شرایط آب و هوایی، بسیار مناسب است.

وی، پاکیزگی در محیط ماسوله و نیز اقدامات تفکیک زباله و فرهنگ سازی را در این بخش مهم دانست و گفت: در این زمینه نیز کارهای مطلوبی انجام شده که احداث پارکینگ و اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در مسیر توسعه پایدار و در راستای اهداف یونسکو است.


چشم انتظاری ماسوله برای عبور از ثبت موقت

به گزارش ایرنا، شهرک تاریخی ماسوله در سال ۲۰۰۷ در میراث تاریخی یونسکو به طور موفق ثبت شد تا مسیر هرگونه تغییر و آسیب به آن بسته شود. در گذر سالها، این شهر رفت و آمد مدیران، کارشناسان بین‌المللی، ملی و استانی بسیاری را به خود دید که بررسی‌ها و گزارشات متعددی را از این قطعه تاریخی به همراه داشت.  

اما همچنان پرونده جهانی شدن ماسوله اندرخم یونسکو باقی مانده بود تا اینکه آبان ماه ۱۴۰۰ ماسوله عنوان شهر کامل از نگاه ارزیابان بین المللی را از آن خود کرد که به اعتقاد کارشناسان قدمی مهم در مسیر ثبت جهانی آن محسوب می‌شود.
بهمن ماه سال گذشته ثبت منظر فرهنگی شهر تاریخی ماسوله نیز در فهرست میراث جهان اسلام (آیسسکو) خبری تازه و امیدبخش برای این شهر و دوستداران میراث فرهنگی بود و در اوایل ۱۴۰۱ ماسوله به اتحادیه شهرهای تاریخی جهان پیوست.

کمر همت برای ثبت جهانی ماسوله بسته شد و در اسفندماه پارسال کمیته رفع موانع ثبت جهانی شهر تاریخی ماسوله در استانداری گیلان با مدیریت شخص اسدالله عباسی استاندار گیلان تشکیل شد.
استاندار گیلان فروردین ماه امسال نیز در این کمیته‌ بر لزوم هم‌افزایی همه دستگاه‌های اجرایی برای رفع موانع ثبت جهانی ماسوله تأکید کرد و گفت: ثبت جهانی ماسوله، حیثیت گیلان است و هیچ گونه بهانه‌ای برای تاخیر دستگاه‌های اجرایی در انجام وظایف تعیین شده، پذیرفتنی نیست.
عباسی، خردادماه در جلسه بررسی رفع موانع برای ثبت جهانی ماسوله تاکید کرد: همه دستگاه‌های ذیربط دست به دست دهند تا ماسوله بعنوان نماد میراث فرهنگی استان ثبت جهانی شود و غفلت در این فرایند به معنی از دست دادن یک فرصت تاریخی است.
وی ثبت جهانی ماسوله را گامی مهم در اقتصاد گردشگری استان دانست و گفت: هر دستگاه به سهم خود برای موانع مشخص شده، اقدام و هرکجا نیاز به تامین اعتبار است، اعلام نماید تا برای آن برنامه‌ریزی شود.
ماسوله با قدمتی حدود یک‌هزار سال از سال ۹۰ در مسیر جهانی شدن قرار گرفت تا اینکه در سال گذشته با فراهم شدن زمینه حضور ارزیابان یونسکو برای بررسی شرایط ثبت، همت مسئولان برای رفع هرچه بیشتر موانع ثبتی این اثر زنده تاریخی جزم‌تر شد. ماسوله سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
این شهر تاریخی قطعه ای از تاریخ گیلان در ۶۲ کیلومتری غرب مرکز استان و در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن  در دل جنگل‌های البرز قرار دارد، که با ۳۵۰ خانه تاریخی هویتی ۸۰۰ تا یک‌هزار سال را به رخ می کشد.
پیدایش شهر تاریخی ماسوله و منظر فرهنگی آن، حاصل تعامل هزاران ساله انسان با محیط طبیعی پیرامون خود است که روایت شگفت انگیزی از شکل گیری اولین سکونت گاه های بشری، بواسطه حضور و ورود انسان به خطه سرسبز گیلان تا پیدایش این شهر تاریخی ارائه می دهد که همچنان شور زندگی را بدلیل استقبال گردشگران حفظ کرده است.