رژیم سوپ برای کاهش وزن در کوتاه مدت


۱۴۰۱/۰۷/۱۳ - ۱۷:۳۱ | کد خبر: ۲۶۳۸۳ چاپ

امروزه رژیم‌های غذایی مختلفی برای کاهش وزن توصیه می‌شود که رژیم سوپ برای کاهش وزن در مدت کوتاه از جمله آنهاست. در این نوع رژیم ممکن است فرد علاوه بر سوپ بعضی از خوراکی‌ها را نیز در برنامه غذایی بگنجاند. البته در مورد رژیم سوپ نیز باید به مزایا و معایب آن توجه کرد و با توجه به شرایط جسمانی بدن ادامه داد.

رژیم سوپ برای کاهش وزن در کوتاه مدت
کلانشهر :رژیم‌ سوپ نوعی برنامه غذایی کوتاه‌‌مدت است که به افراد در کاهش وزن سریع کمک می‌کند. انواع مختلف رژیم سوپ وجود دارد؛ در بعضی از آنها فرد فقط مجاز به خوردن سوپ طی این دوران است و در بعضی دیگر لیست محدودی از دیگر خوراکی‌ها را نیز می‌تواند مصرف کند. از آنجا که رژیم سوپ برای کاهش وزن سریع کاربرد دارد، فقط بین 5 تا 10 روز باید ادامه یابد. انواع مختلف رژیم سوپ وجود دارد اما به سه مورد از مهم‌ترین آنها در ادامه همین مطلب پرداخته ایم.

سوپ بر پایه عصاره گوشت یا سبزیجات

این نوع رژیم غذایی معمولا 7 روز است اما امکان دارد 10 تا 14 روز نیز ادامه پیدا کند. افرادی که این سبک غذایی را رعایت کرده‌اند معمولا 5/4 تا 9 کیلوگرم وزن کم می‌کنند. در رژیم عصاره گوشت یا سبزیجات، سوپ‌های حاوی خامه خیلی محدود است زیرا کالری و چربی زیادی دارند. توصیه می‌شود  سوپ عصاره در منزل تهیه شود تا بتوان از انواع سبزیجات و پروتئین‌های مفید استفاده کرد. در این سبک غذایی می‌توان مقدار کم خوراکی‌های کم‌کالری مانند پروتئین‌های کم‌چرب، سبزیجات غیرنشاسته‌ای و لبنیات بدون‌چربی را نیز مصرف کرد.  

 

رژیم سوپ لوبیا

این رژیم شامل دو وعده سوپ لوبیا در روز است. البته علاوه بر سوپ، فرد می‌‌تواند هر خوراکی گیاهی بدون روغن مانند غلات سبوس‌دار، میوه‌ها و سبزیجات را میل کند. گرچه در این رژیم محدودیت کالری وجود ندارد اما توصیه می‌شود مصرف خوراکی‌های با کالری بالا مانند خشکبار برای کسب نتیجه بهتر در کاهش وزن محدود شود. این رژیم در واقع مبتنی بر تغییر سبک تغذیه به گیاهخواری است و می‌تواند به کاهش وزن و سلامت قلب کمک کند. افرادی که این رژیم غذایی را رعایت می‌کنند 4 تا 7 کیلوگرم طی هفته نخست وزن کم می‌کنند.

رژیم سوپ کلم

رژیم سوپ کلم رژیم غذایی مبتنی بر سوپ مرغ و کلم و دیگر سبزیجات با نشاسته پایین است. البته ممکن است مرغ نیز در سوپ استفاده نشود. در کنار سوپ می‌توان یک یا دو خوراکی کم‌کالری مانند شیر کم‌چرب یا سبزیجات برگ‌دار سبز نیز مصرف کرد. اگر این رژیم به‌درستی رعایت شود، می‌توان در یک هفته 5/4 کیلوگرم وزن کم کرد.

مزایای رژیم سوپ

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که به‌طور منظم سوپ می‌خورند نمایه توده بدنی پایین‌تر دارند و کمتر مستعد چاقی هستند. به ‌نظر می‌رسد علت این باشد که سوپ احساس سیری را افزایش می‌دهد و دریافت کالری روزانه کاهش پیدا می کند. 

سوپ به‌دلیل وجود سبزیجات حاوی ویتامین‌های ضروری و ترکیبات گیاهی مفید است که در کاهش چاقی نقش دارد. استفاده از انواع سبزیجات، غلات سبوس‌دار و میوه‌ها به تامین فیبر‌های غذایی کمک می‌کند که در کاهش اشتها موثر است. 

این سبک غذایی در تامین نیاز بدن به آب نقش دارد. دریافت کافی آب علاوه بر نقش مهم در عملکرد اندام‌های حیاتی می‌تواند در کاهش وزن نیز موثر باشد.

معایب رژیم سوپ

یکی از مهم‌ترین معایب رژیم سوپ، دوره کوتاه آن طی 5 تا 10 روز است. در نتیجه، اگر پس از این دوران به اصول تغذیه متعادل و متنوع توجه نشود، وزن خیلی زود به حالت قبل برمی‌گردد.

از طرفی زمانی که دریافت کالری به‌شدت کاهش می‌یابد یا وزن به‌سرعت کم می‌شود، سطح متابولیسم نیز کاهش پیدا می کند. کاهش متابولیسم موجب می‌شود مقدار کالری کمتری نسبت به قبل در روز مصرف شود که در نتیجه پس از قطع رژیم به‌سختی می‌توان وزن را ثابت نگه داشت.

همچنین، بعضی از انواع رژیم سوپ مانند سوپ کلم محدودتر هستند و احتمال کمبود ریزمغذی‌ها وجود دارد. کاهش دریافت کالری همچنین می‌تواند با عوارضی مانند سرگیجه، ضعف و خستگی نیز همراه باشد.

نظر شما:

security code