گیلان از استانهای موفق در حوزه تنظیم بازار

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: گیلان در حوزه تنظیم بازار و نظارت بر عرضه کالاها در مقایسه با دیگر استان ها کمترین مشکل را داشت.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از ایسنا، فرهاد دلق پوش با اشاره به ظرفیت بالای گیلان در توسعه واحدهای صنعتی و تولیدی گفت: اولویت سازمان صنعت، معدن و تجارت توسعه واحدهای تولیدی موجود و ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی با رویکرد ارزش افزوده بالا، تحرک اقتصادی، افزایش صادرات و فرآوری محصولات و تولیدات دانش بنیان است.

وی با بیان اینکه هدف از تشکیل کارگروه های رفع موانع تولید استانی و ملی حفظ اشتغال موجود و حل مشکلات مالی و کمک به رونق تولید است گفت: از سال97 تاکنون هزار و 158پرونده واحدهای صنعتی، کشاورزی و گردشگری در این کارگروه ها بررسی و هزار و 169مصوبه در خصوص رونق تولید و رفع موانع تولید تایید شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان تصریح کرد: سال96 حدود 977میلیارد تومان به واحدهای تولیدی استان برای رفع موانع تولید این واحدها پرداخت شد.

دلق پوش افزود: در سال97 هزار و 100میلیارد تومان برای رونق تولید و رفع موانع تولید از منابع مالی تکلیفی دولت که بخشی از آن سهم بانک ها و بخشی نیز سهم دولت است اختصاص یافت که استاندار صد میلیارد تومان دیگر از منابع استانی به این مقدار اضافه کرد.

وی گفت: تاکنون حدود 600میلیارد تومان از این اعتبارات به صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی گیلان پرداخت شده و حدود 450میلیارد تومان نیز به بانک ها ابلاغ شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه در قانون بودجه سال97 در حوزه صنعت 373میلیارد تومان منابع برای گیلان در نظر گرفته شد، ادامه داد: در این راستا با 6بانک تفاهم نامه منعقد شد که 20درصد منابع تامین و 18میلیارد تومان هم برای آن یارانه درنظر گرفته شد.

دلق پوش با اشاره به استقبال از نوآوری در بخش صنعت همانند واحدهای نساجی ایران برک و خاور گفت: واحدهای تولیدی باید با نوسازی ماشین آلات و بهینه کردن امکانات امکان رقابت پذیری در عرصه های بین المللی، استفاده از معافیت های گمرکی و تسهیل در ثبت سفارش و دریافت تسهیلات را ایجاد کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه 78واحد تولیدی – صنعتی آلاینده در گیلان وجود داشت که با بازنگری به 40واحدکاهش یافت، افزود: شرکت داروسازی کاسپین تامین، سیمان خزر و فولاد آناهیاتا از جمله واحدهای تولیدی سبز در استان است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به تشکیل جلسه هفتگی کارگروه تنظیم بازار گفت: گیلان پارسال با کسب رتبه اول در حوزه تنظیم بازار و نظارت بر عرضه کالاها در مقایسه با دیگر استان ها کمترین مشکل را داشت.

دلق پوش افزود: هزار و 269پرونده تخلف صنفی از ابتدای امسال تاکنون در سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان بررسی شد که 378مورد به تعزیرات حکومتی معرفی که متخلفان 2میلیارد و 900میلیون تومان جریمه شدند.

وی در ادامه با بیان اینکه گیلان از استان های پیش رو در عرصه صادرات غیرنفتی است گفت: پارسال 921هزار و 648تن کالا از گمرکات گیلان صادر شد که 464 میلیون و 948 هزار و 976 دلار ارز آوری داشت.

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت گیلان تصریح کرد: این میزان صادرات در مقایسه با سال96 از نظر وزن 70درصد و از نظر ارزش 30درصد بیشتر است.

دلق پوش با اشاره به اینکه 106معدن در گیلان وجود دارد که 60معدن فعال و 46معدن غیرفعال است گفت: نیاز استان به مواد معدنی در حوزه های مختلف سالانه 20میلیون تن است که تنها 11میلیون تن آن در گیلان تولید می شود و به همین دلیل برخی معادن غیرفعال خلع ید و برای فعال سازی بازنگری شد.

نظر شما:

security code