اما و اگرهای پنجاه و پنجمین شهر گیلان؛

چوکام در مسیر توسعه/ روستانشینانی که شهرنشین شدند


۱۴۰۱/۰۷/۲۰ - ۱۵:۰۲ | کد خبر: ۲۶۶۰۳ چاپ

روستای چوکام امروز بعد از گذشته حدود سه سال از شهرستان شدن خمام به شهر تبدیل شد و حال انتظار می رود با ظرفیت های موجود در این منطقه و ایجاد زیرساخت ها زمینه توسعه این شهر فراهم شود.

چوکام در مسیر توسعه/ روستانشینانی که شهرنشین شدند
کلانشهر: تنها سه ماه دیگر مانده تا خمام تولد سه سالگی «شهرستان شدن» را جشن بگیرد. ارتقای سیاسی خمام اتفاق خوشایندی است که می‌تواند به توسعه این شهرستان نوپا کمک شایان کند.

ظرفیت‌های خمام از ساحل، کوه، جنگل و مناظر دلفریب و زیبا گرفته تا همسایگی با رشت مرکز استان و منطقه آزاد انزلی قطب اقتصادی گیلان که می‌تواند در آینده سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی این شهرستان تأثیر مثبت و مستقیم بگذارد.

اگر چه بعد از گذشت قریب به سه سال از شهرستان شدن خمام، هنوز برخی ادارات در این شهرستان حضور رسمی پیدا نکرده‌اند اما امروز با ارتقای روستای چوکام به شهر، اقدام خوشایند و رو به جلویی اتفاق افتاد که «خمام» را به آینده خوش بین می‌کند.

از عمارت قاجاری تا حیات وحش چوکام

«چوکام» یکی از مناطق دیدنی خمام است که باغ و عمارتش هر مسافر و گردشگری را به خود فرا می‌خواند، این عمارت و باغ زیبا که در چوکام خمام و ۱۵ کیلومتری رشت مرکز استان گیلان واقع شده، بازدید از آن خالی از لطف نیست.

این مجموعه متعلق به ناصر الملک نایب السلطنه احمد شاه قاجار بوده و تاریخ ساخت آن به سال ۱۲۹۰ شمسی می‌رسد. درختان تنومند و کهنسال این باغ فضای مناسبی برای استراحت چند ساعته و قدم زدن در مجموعه و عمارت زیبایی که در این باغ ساخته شده، است.

و اما از پناهگاه حیات وحش چوکام که از مهم‌ترین مناطق حفاظت شده گیلان هم به شمار می‌رود، نمی‌شود گذشت، این تالاب در روستای چوکام و در شرق تالاب انزلی واقع شده و به دلایل محیط زیستی و حفظ پرندگان مهاجر آبزی، از سال ۱۳۸۱ به مدت پنج سال در این منطقه شکار ممنوع بوده و بعد در سال ۱۳۸۴ به پناهگاه تبدیل شده است. بازدید از این منطقه و تماشای انواع گونه‌های شکاری مثل لیل، سنقر، عقاب تالابی و انواع مرغابی‌ها شامل خوتکا، گیلار، اردک ارده ای، کله سبز و … انواع آبچلیک و یلوه بسیار تماشایی و جذاب است.

چوکام دارای ظرفیت‌های خوبی در بخش‌های مختلف است که با ارتقای سیاسی آن بخشی از این ظرفیت‌ها به فعلیت تبدیل می‌شود.

روستایی که شهر شد

«اسفندیار جوشن» فرماندار شهرستان جدیدالتاسیس خمام با اشاره به ارتقای سیاسی روستای چوکام خمام به بخش، این موضوع را اتفاق بزرگی برای شهرستان خمام دانست.

وی با اشاره به ظرفیت‌های چوکام در بخش‌های مختلف، افزود: توانمندی‌ها و ظرفیت‌های چوکام زمینه شهر شدن این منطقه را تسهیل بخشید.

فرماندار خمام با اشاره به تعیین شورای اسلامی شهر چوکام، به تشریح وظایف و جایگاه شوراهای اسلامی پرداخت و بیان کرد: شوراهای اسلامی ظرفیت ارزشمندی برای تحقق مردم سالاری دینی هستند و می‌توانند نقش محوری در پیگیری و حل مشکلات و مسائل مردم، ایفا کنند.

جوشن، پارلمان شهری را محور توسعه و پیشرفت شهر برشمرد و بیان کرد: شوراهای اسلامی و شهرداران با همدلی و همراهی یکدیگر و توأم با مشارکت شهروندان می‌توانند شهری آباد و توسعه مند بسازند.

وی با تاکید بر تقویت شهردار و شورا در راستای عمران و آبادی شهری، افزود: مدیریت شهری در کنار انسجام فکری و عملی، در راستای صیانت از امانت مردم تلاش کنند.

استقرار تمام ادارات منهای ۸ اداره در خمام

فرماندار خمام با اشاره به نخستین روزهای تأسیس این فرمانداری، بیان کرد: بعد از ارتقای سیاسی خمام به شهرستان، بخش چوکام هم تشکیل شد و با تشکیل شورای اسلامی شهر چوکام، شهرداری در این شهر مستقر می‌شود.

جوشن، استقرار شهرداری در چوکام را جز اولویت‌ها برشمرد و اضافه کرد: فقط ۸ اداره به طور کامل مستقر نشدند و مابقی ادارات در شهرستان مستقر شده و به مردم خدمت رسانی می‌کنند.

وی از استقرار ادارات در بخش چوکام تا سال آینده خبر داد و افزود: با شکل گیری شهرداری چوکام روند امورات اداری در بخش و شهر چوکام به جدیت پیگیری می‌شود.

اگر چه تبدیل روستای چوکام به شهر می‌تواند آینده این منطقه را تغییر دهد و حرکت قطار توسعه و پیشرفت را در چوکام سرعت بخشد اما این اتفاقات خوب و ارزشمند زمانی رخ می‌دهد که زیرساخت‌های شهری در چوکام تقویت شود.



نویسنده: بهرام قربانپور

نظر شما:

security code