مدت طولانی است خطوط تلفن ثابت در منطقه سیاهمزگی شفت قطع شده، آنتن‌دهی تلفن همراه هم با توجه به موقعیت منطقه با مشکل مواجه است که در برخی روزهای ابری یا بارانی باید حدود ۱۵۰۰ متر از منزل مسکونی فاصله بگیریم تا بتوانیم با فرزندانمان مکالمه داشته باشیم.

چرا سایت ارتباطی سیاهمزگی خاموش شد؟/معضلات ساکنان منطقه جنگلی سیاهمزگی برای برقراری ارتباط تلفنی و اینترنتی
کلانشهر : در پی تماس یکی از ساکنین روستای مزگده منطقه سیاهمزگی شفت عنوان شد که سایت ارتباطی یکی از اپراتورها با وجود اینکه مدتی فعال بوده به دلیل هزینه‌ برق خاموش و از دسترس خارج شده، با پیگیری‌های صورت گرفته مشخص شد سایت مذکور به دلیل پروسه تامین برق، توسط مالک خاموش شده اما اکنون مجدد پس از دو هفته خاموشی فعال شده و در مدت ۱۰ روز به پایداری می‌رسد.

غلامرضا خدابنده‌لو، از ساکنین روستای مزگده از توابع منطقه سیاهمزگی در شهرستان شفت با ابراز نارضایتی از زیرساخت‌های ارتباطی موجود در منطقه، اظهار کرد: با توجه به اینکه مدت طولانی است خطوط تلفن ثابت در منطقه قطع شده، آنتن‌دهی همراه هم با توجه به موقعیت منطقه با مشکل مواجه است که در برخی روزهای ابری یا بارانی باید حدود ۱۵۰۰ متر از منزل مسکونی فاصله بگیریم تا بتوانیم با فرزندانمان مکالمه داشته باشیم.

وی افزود: با پیگیری‌های شورای روستا یکی از اپراتورها اقدام به نصب دکل در سیاهمزگی کرد که با وجود هزینه‌های بالای نصب دکل و همچنین اهالی هم برای تهیه سیم‌کارت اقدام کردند و مدتی هم از تماس و دیتا برخوردار بودیم اما متاسفانه مدتی است که این دکل ارتباطی به دلیل هزینه‌های برق و عدم کنتور برق مستقل خاموش شده و در برقراری ارتباط دچار چالش‌ شده‌ایم.

خدابنده‌لو ادامه داد: با پیگیری‌های متعدد و تماس با سامانه پاسخگویی اپراتور مورد نظر، اعلام کردند که «طبق بررسی‌ها اصلا چنین دکلی در منطقه مذکور نداریم»، این در حالی است که مدت‌هاست با سیم‌کارت اپراتور مربوطه تماس و دسترسی به دیتا داشتیم.

این فرد ساکن روستای مزگده بیان کرد: در این منطقه حدود ۵۰۰ خانوار سکونت دارند و امکانات و زیرساخت‌های ارتباطی آنها با چالش مواجه است که با توجه به اینکه بیش از دو میلیارد تومان برای احداث و تجهیز این دکل تاکنون هزینه شده، چرا باید پس از مدتی خاموش شود و ساکنینی که متناسب با این دکل برای تهیه سیم‌کارت هزینه کرده بودند با مشکل مواجه شوند؟

احداث هر دکل هزینه‌ای حدود ۳ میلیارد تومانی در پی دارد

فرزاد توکلی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان در خصوص پیگیری این موضوع، اظهار کرد: هر سایت ارتباطی که تاسیس و تجهیز می‌شود به صورت موقت از طریق همسایگان مستقر در اطراف سایت یا اداره برق منطقه تامین برق می‌شود تا برق دائم شبکه سه فاز بگیرد؛ سایت سیاهمزگی هم به صورت موقت هشت ماه غیر رسمی راه‌اندازی شد.

وی افزود: با توجه به اینکه شبکه برقی در اغلب روستاها فرسوده است و علاوه‌بر این پوشش جنگلی استان، تجهیز سیستم برق‌رسانی را با وجود هزینه‌های بالا با چالش مواجه کرده است. برای سایت سیاهمزگی هم جهت تامین برق مجبور شدیم هزینه زیادی حتی خارج از عرف پرداخت کنیم و چون این فرآیند طولانی شد و هزینه بالای برقی که برای مالک زمین مجاور سایت صادر می‌شد، باعث شد مالک اقدام به قطع برق سایت کند و این سایت به مدت دو هفته خاموش شد.

توکلی گفت: طی توافقی از مالک مهلت ۱۰ روزه خواستیم تا فرآیند کنتور برق نهایی شود و از عصر روز گذشته مجدد سایت در دسترس کاربران قرار گرفته که نهایتا سایت تا ۱۰ روز آینده پایدار و در شبکه ملی ارتباطات به صورت رسمی ثبت می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان با تاکید بر اینکه احداث هر دکل هزینه‌ای حدود سه میلیارد تومانی در پی دارد، خاطرنشان کرد: هر سایتی که خاموش شود، یک ضرر بزرگ برای اپراتور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: هزینه احداث هر سایت در استان گیلان با وجود شرایط جنگلی، کوهستانی و مناطق صعب العبور، دو برابر احداث سایت در استان‌های دیگر است اما با تمام این موانع ما همچنان به توسعه زیرساخت‌های ارتباطی مصمم هستیم.

توکلی عنوان کرد: یکی دیگر از چالش‌های استان گیلان سرقت کابل‌های مخابراتی است که این مورد در مناطق روستایی رواج بیشتر دارد و عامل اصلی قطعی خطوط تلفن ثابت محسوب می‌شود؛ تامین و تهیه مجدد کابل علاوه‌بر هزنیه، زمان‌بر است.