فصل صید ماهیان استخوانی در گیلان آغاز شد


۱۴۰۱/۰۷/۲۳ - ۱۳:۱۱ | کد خبر: ۲۶۶۸۱ چاپ

سرپرست اداره کل شیلات گیلان از آغاز فصل صید ماهیان استخوانی در استان خبر داد و گفت: امسال 50 پره صیادی با فعالیت حدود چهار هزار صیاد در سواحل این استان از آستارا تا چابکسر فعال شده‌اند.

فصل صید ماهیان استخوانی در گیلان آغاز شد
کلانشهر:کوروش خلیلی با بیان اینکه فعالیت این پره‌ها تا اواسط فروردین 1402 ادامه می یابد، افزود: پیش‌بینی‌ها می‌شود در صورت مساعد بودن شرایط جوی صیادان گیلانی بالغ بر ۲ هزار تن انواع ماهیان استخوانی صید کنند.
وی عنوان کرد: گونه غالب صید در سبد صیادان پره‌های صیادی؛ ماهی سفید و کفال است که بیش از 90 درصد کل صید این واحدها را تشکیل می دهد.
وی اضافه کرد : در صورت تحقق صید پیش‌بینی شده ارزش ریالی صید ماهیان استخوانی در پره های صیادی بیش‌از 200 میلیارد تومان خواهد بود.
خلیلی ادامه داد : تعهد رهاسازی انواع بچه ماهی در حوزه بازسازی ذخایر در استان‌های شمالی حوزه جنوب دریای کاسپین 350 میلیون قطعه است که سهم گیلان در سال 1401 حدود 160 میلیون قطعه ماهی استخوانی و ۲ میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری است.
وی تصریح کرد: تاکنون حدود 130 میلیون قطعه ماهی استخوانی و یک میلیون بچه ماهی خاویاری در حوزه تالاب انزلی و مصب رودخانه های استان رهاسازی شده که 80 درصد تعهدات بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی با تلاش مراکز بازسازی ذخایر شیلات گیلان در سال جاری انجام شده است.
گیلان از کانون های صیادی در شمال کشور است و چهار هزار صیاد در قالب ۵۰ شرکت تعاونی پره از اواخر مهرماه تا فروردین ماه سال بعد در ۳۰۰ کیلومتر آب‌های ساحلی استان به صید ماهی می پردازند.
روش صید پره، شیوه ای است که در آن تور آماده به کمک یک کرجی بصورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل تا عمق ۱۴ متری دریا پهن می شود.
تور مورد استفاده از ۱۱ تکه پره با اندازه های مختلف به هم دوخته شده، تشکیل شده و کشش و جمع کردن تور در گذشته توسط نیروی انسانی و در حال حاضر با استفاده از نیروی تراکتور انجام می شود.