جنگل های هیرکانی در فهرست میراث جهانی قرار گرفت

مدیرکل میراث فرهنگی، گرشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: در چهلمین اجلاس کمیته میراث جهانی جنگل های هیرکانی در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از ایسنا، شهرود امیر انتخابی با اعلام این خبر گفت: در چهلمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که در باکو بر گزار گردید ایران با یک پرونده پیشنهادی تحت عنوان جنگل های هیرکانی ایران که بخش عمده ی از این جنگل ها در استان گیلان قرار دارد در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

وی ضمن تبریک به مردم ایران بویژه مردم استان گیلان گفت: جنگل های هیرکانی از بقایای جنگل های دوران سوم زمین شناسی هستند و به لحاظ پایداری و قدمت از اهمیت بسزایی بر خوردار هستتد.

امیرانتخابی با اشاره به وجود موقعیت خاص آب و هوا در کرانه جنوبی و جنوب غربی دریای خزر پوشش جنگلی منحصر به فردی شکل گرفته اظهار کرد: حدود دو میلیون هکتار از این جنگل ها در ایران بویژه شمال کشور قرار دارد ثبت جهانی این اثر ارزشمند در فهرست میراث جهانی اقدام مناسب برای حفظ زیست بوم و گردشگری طبیعی است که سه سایت از جنگل های هیرکانی که شامل لیسار تالش، گشت رودخان فومن و سیاه رود رودبار مربوط به استان گیلان است.

وی با بیان اینکه این مناطق به عنوان مناطق حفاظتی تلقی و هیچ گونه دخالت انسانی در آن انجام نخواهد شد و به عنوان جاذبه های طبیعی گیلان محسوب خواهند شد گفت: تاکنون تعداد ۲۱ تابلو معرفی این جنگل ها به دو زبان فارسی و انگلیسی در مناطق جنگل های حفاظت شده توسط این اداره کل طراحی و نصب شده است چاپ بروشور و تجهیر پایگاه پژوهشی و حفاظتی جنگل های هیرکانی همکاری با ارزیابان یونسکو و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی کشور و... از جمله اقدامات اداره کل بوده است که بسیار مهم و ارزشمند است.