معاون درمان وزارت بهداشت با بیان این‌ که برای درمان بیماری آنفلوآنزا نیازی به تجویز آنتی‌بیوتیک وجود ندارد، از ابلاغ دستورالعمل تجویز آنتی‌بیوتیک به بیمارستان‌ها خبر داد.

مبتلایان آنفلوآنزا نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ندارند | ابلاغ دستورالعمل تجویز آنتی بیوتیک به بیمارستان ها
کلانشهر:مقاومت میکروبی یکی از مشکلات جدی نظام‌های سلامت جهان است که سلامت بشر را تهدید می‌کند؛مقاومت آنتی‌بیوتیکی،زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌های بیماری‌زا نسبت به داروها مقاوم شوند و درنتیجه درمان‌های دارویی روی آنها کم‌اثر یا بی‌اثر شود؛ گسترش مقاومت میکروبی باعث سخت‌تر شدن درمان عفونت‌ها و افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های عفونی می‌شود.

استفاده نابجا و بیش از حد از داروهای آنتی‌بیوتیک، از علل اصلی بروز مقاومت‌های میکروبی است که یکی از این علل استفاده بیش از حد، تجویز بی‌رویه یا خارج از پروتکل آنتی‌بیوتیک‌ها است. از زمان شیوع بیماری آنفلوآنزا در کشور و آغاز موج این بیماری، شاهد تجویز آنتی‌بیوتیک برای این بیماران هستیم در حالی که آنتی‌بیوتیک‌ها روی بیماری‌های ویروسی تأثیری ندارند و تنها خطر بروز مقاومت‌های میکروبی را افزایش می‌دهند.

درهمین راستا دکتر سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به این‌که در حال حاضر محدودیت خاصی برای تجویز آنتی‌بیوتیک‌های رایج از سوی پزشکان وجود ندارد، اظهار کرد:‌ اخیراً در نامه‌ای که به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد، اعلام کردیم که این موج بیماری تنفسی، آنفلوآنزا است و از آنجا که آنفلوآنزا یک نوع بیماری ویروسی است، در درمان آن هیچ نیازی به تجویز آنتی‌بیوتیک وجود ندارد.

وی ادامه داد:‌ دستورالعمل‌های تجویز آنتی‌بیوتیک را به بیمارستان‌ها اعلام کرده‌ایم؛ برای رعایت استانداردهای تجویز آنتی‌بیوتیک در مراکز خصوصی نیز با سازمان نظام پزشکی جلساتی برگزار کرده‌ایم تا اطلاع‌رسانی‌های لازم به پزشکان مبنی بر نحوه صحیح تجویز آنتی‌بیوتیک برای بیماران انجام شود.

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: در حال رایزنی با بیمه‌ها هستیم تا دستورالعمل‌های مربوط به تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها در سامانه‌های نسخ الکترونیک قرار بگیرند و اگر پزشکی خارج از دستورالعمل ابلاغ شده اقدام به تجویز آنتی‌بیوتیک کند؛ امکان تجویز آن خارج از این دستورالعمل‌ها وجود نداشته باشد.