وزیر نفت درباره آخرین وضعیت قراردادهای ایران و روسیه در حوزه انرژی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران و روسیه شاید تا به حال اینقدر دیدگاه‌های‌شان به هم نزدیک نشده بود.

توضیحات وزیر نفت درباره آخرین وضعیت قراردادهای ایران و روسیه در حوزه انرژی
کلانشهر:جواد اوجی در حاشیه هیات دولت درباره سفر اخیرش به روسیه گفت: بعد از ۳ سال اولین جلسه کمیسیون مشترک ایران و روسیه برگزار شد.

وی افزود: از چند ماه قبل با گروه‌های مختلفی در بخش حمل و نقل، حوزه انرژی، کشاورزی، کشتیرانی، بهداشت، صنعت و تجارت تمامی این بخش‌ها توسط کارگروه‌ها و به صورت فشرده و از قبل هم در تهران و هم در مسکو جلسات فشرده‌ای داشتیم که خوشبختانه به یک جمع‌بندی خوبی به اتفاق دولتمردان روسی جناب آقای موراک رسیدیم.

اوجی یادآور شد: مستحضرید تا امروز بیش از ۴ میلیارد دلار قرارداد در حوزه نفت و گاز و توسعه میادین با کشور روسیه داشته‌ایم و نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار هم تفاهم‌نامه امضا کردیم.

وزیر نفت تاکید کرد: این بحث تفاهم‌نامه‌ها به طور جدی توسط شرکت ملی گاز و حوزه پالایش پیش می‌رود ان‌شاالله امیدواریم تا پایان سال و اوایل سال آینده تفاهم‌نامه صورت گیرد.

وی ادامه داد: بحث دیگر فرآورده‌های نفتی با طرف روسی بود و در سوآپ گازی توافقات خوبی انجام شده است و در حوزه حمل و نقل تصمیمات خوبی گرفته شد، در مورد کریدور رشت- آستارا و گرمسار-اینچه‌برون به‌زودی تفاهم شود.

اوجی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران و روسیه شاید تا به حال اینقدر دیدگاه‌های‌شان به هم نزدیک نشده بود، جمهوری اسلامی و فدراسیون روسیه باید از این ظرفیت و پتانسیل در هر دو کشور به نفع مطلوب استفاده کنند.

وی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ها در حوزه حمل و نقل، انرژی، گاز، بهداشت و درمان و نیروگاهی انجام شده و از قبل هم کارگروه‌ها پیشنهادات‌شان را به طرف روسی داده بودند که روز گذشته در روسیه به جمع‌بندی نهایی رسیدیم.

وزیر نفت درباره زمان انجام این تفاهم‌نامه‌ها گفت: این دیگر دست خود سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها است خوشبختانه بخشی از فرآیند انجام شده است.