آنچه در دوروزه عکاسان گیلان اتفاق افتاد


۱۳۹۸/۰۴/۲۲ - ۰۰:۰۰ | کد خبر: ۲۷۴۴ چاپ
آنچه در دوروزه عکاسان گیلان اتفاق افتاد

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر، سومین دو روزه عکاسان گیلان در تاریخ ۱۹ تیرماه 1398 ساعت ۱۰ صبح در سالن شهید رحمدل مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیا(ص) رشت با حضور اساتید و علاقه‌مندان به هنر عکاسی برگزار شد این دو روزه ویژه عکاسی خبری و مستند بود.

در ابتدای مراسم آقای افشین میرزایی، عضو هیئت مدیره انجمن عکاسان رشت ضمن خیرمقدم و خوش آمد گویی به حضار یاد کردن از کسانی که بین ما نیستند و برای کسانی که بین ما حضور دارند آرزوی سلامتی نمودند سپس درباره فعالیت ها و برنامه های انجمن عکاسان رشت و اهداف برگزاری دو روزه عکاسان گیلان توضیحات مختصری ارائه نمودند وی افزود انجمن عکاسان رشت یک نهاد غیردولتی است. که در حد توان خود به برنامه‌ریزی و فعالیت برای علاقه مندان به عکاسی می‌پردازد در پایان تأکید کرد که انجمن تمام تلاش خود را به کار می بندد تا یک بازوی کمک‌کننده برای یاری رساندند و آموزش به علاقه‌مندان عکاسی باشد
سپس آقای ظریف دوست رئیس اتحادیه لوازم الکترونیک و کامپیوتر و مدیریت فروشگاه کنون پرشیا از حامیان دو روزه از تلاش‌های انجمن عکاسان رشت در برگزاری این برنامه تشکر نمود و ابراز امیدواری کرد این دو روز همچنان پایدار و مستمر باشد.
وی افزود افتخار دارد که در سه دوره متوالی دو روزه عکاسان گیلان همراه و حامی این دو روزه بوده است و در راستای اهداف انجمن عکاسان ارتقای هنر عکاسی از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.
در ساعت ۱۱ نخستین برنامه دو روزه عکاسان گیلان با حضور آقای رضازاده آغاز شد عنوان برنامه ایشان نمایش و تحلیل مجموعه عکس های خبری جشنواره ورلد پرس فوتو بود وی در ابتدا مقدمه ای بر فتوژورنالیسم، عصر طلایی فتوژورنالیسم، عناصر خبر، مرامنامه های عکاسی خبری و معرفی جشنواره ورلدپرس فتو از آغاز تا کنون پرداخت.

سپس نمایش و تحلیل تعدادی از مجموعه‌ای برگزیده جشنواره ورلدپرس فتو در دو سال اخیر را ارائه نمود همچنین از دیگر موضوعاتی که به آن پرداختند نمایش و تحلیل عکس های عکاسان ایرانی برگزیده جشنواره ورلدپرس فتو بود و در پایان سه جلد کتاب به رسم یادبود به سه تن از حضار هدیه کردند.
برنامه عصر دو روزه در ساعت ۱۵ با حضور آقای مرتضی رفیع خواه شروع شد عنوان برنامه‌ایشان مجموعه عکس در فتوژورنالیسم بود. در ابتدا بیان مختصری از بیوگرافی خود داشت وی تاکید کرد که هر روز در حال یاد گرفتن هستند و آنچه در این برنامه ارائه می‌دهم حاصل تجربیات شخصی من است در ادامه برنامه به تحلیل تک عکس و مجموعه عکس و کاربرد آنها در فتوژورنالیسم اشاره کرد. در بخش دوم نیز به نمایش و تحلیل مجموعه عکس هایی از عکاسان ایرانی و بین‌المللی پرداختند و در پایان جلسه به سوالات مطرح شده از طرف حضار پاسخ دادند و در ساعت ۱6:۳۰ عصر نخستین روز از دو روزه عکاسان گیلان به کار خود پایان داد.

دومین روز از سومین دو روزه عکاسان گیلان در تاریخ 20/4/98ساعت ۱۰:۳۰ صبح با حضور دکتر علی شاکر آغاز شد، موضوع برنامه ایشان اهمیت تصویر در روزنامه‌نگاری امروز بود ایشان در مورد مطالبی همچون چگونگی ارتباط تصویری با اصل خبر، پیشینه عکاسی خبری، استفاده از اجزا برای بیان و تهیه عکس خبری، چگونگی بیان داستان، واقعیت پردازی در عکاسی خبری، ارزش های خبری، تفکر در عکاسی، عوامل موفقیت یک عکاس خبری، غریزه و پیش‌بینی در کسی خبری ،عناصر خبری، ارتباط با سوژه، اصول ترکیب بندی، زاویه دید و نمایش عکس های منتخب خبری پرداختند در حین اجرای برنامه به سوالات حضار پاسخ دادند و در پایان نیز لوح یادبود سومین دو روزه عکاسان گیلان توسط ایشان امضا و در ساعت 13:30 برنامه صبح برنامه صبح دو روز ما پایان یافت
 در ساعت ۱۵:۳۰ عصر دومین برنامه روز دوم دوروزه عکاسان گیلان با حضور آقای حسن قائدی عکاس برجسته جنگ آغاز شد.


عنوان این برنامه شرح عکس و بیانیه ی عکاس بود،وی در این برنامه درباره شرح عکس و بیانیه ی عکاس در عکاسی مطبوعاتی و‌زیر شاخه های آن و مقایسه تفاوتهای نوشتن شرح عکس و بیانیه ی عکاس با سایر شاخه های عکاسی مانند عکاسی معماری،پرتره،فاین آرت و... به ایراد و سخن پرداخت و روش های مختلف نوشتن شرح عکس و‌بیانیه عکاس را با ارائه پروژه های بزرگ ملی و‌بین المللی نشان داد.
در‌قسمت دوم برنامه آقای حسن قائدی مجموعه عکسهای جنگ سوریه و عراق ایشان به نمایش در آمد و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.
نشان دادن عکسهای کمتر دیده شده ایشان از جنگ عراق و‌سوریه که تاثیر بسیار زیادی روی مخاطبان داشت از نکات ویژه این قسمت از برنامه بود.
آنچه در‌عکسهای ایشان به خصوص پروژه عکاسی سوریه که با عنوان زندگی در جنگ ارائه شد قابل مشاهده بود پرداختن و نشان‌دادن زندگی روزمره مردمان کشوری در‌حال جنگ بود که عکسهای ایشان را از مجموعه های مشابه دیگر متمایز می ساخت.


آقای حسن قائدی مجموعه عکسهای جنگ سوریه خود‌را در‌ طول مدت ۶ سال به سرانجام رسانید که خود نشانه ای از سختی کار جنگ است.ایشان در ادامه نظراتی درباره دلایل جنگ در دنیا به خصوص خاورمیانه ارائه کردند و در این بین پاسخگوی سوالات حضار بودند.
 در ساعت ۱۹:۳۰ مراسم اختتامیه سومین دوروزه عکاسان گیلان با صحبتهای آقای الوند رضازاده رئیس انجمن عکاسان رشت آغاز شد.
وی در ابتدا به شرح فعالیتهای گذشته و‌آتی انجمن درباره گزارش ارائه داد و‌اندکی درباره پیشکسوتان عرصه عکاسی هنر استان و اساتید حاظر در دو روزه صحبت کرد و مراتب سپاس گذاری خود را از شرکت کنندگان دو‌روزه اعلام داشت و‌سپس با جمع بندی نتایج دو روزه و‌بازخورد آن روی شرکت کنندگان صحبتهای خود‌را‌به پایان رساند.
سپس شهاب گلچین عکاس شاخص گیلانی در مورد عکاس جنگ و به خصوص آقای حسن قائدی و فعالیتهایش مختصری صحبت کرد،وی در شرح حال حسن قائدی گفت :مجروح شدن فقط از دست دادن عضوی از بدن در جنگ نیست؛عکاس ممکن است قسمتی از وجود و حس خود را برای همیشه در صحنه جنگ جا بگذارد.


سپس در قسمت پایانی مراسم با دعوت از خانم نسیم طواف زاده،آقای شباب گلچین و الوند رضا زاده،از اساتید و‌حامیان دوروزه تقدیر و‌تشکر‌شد و همچنین به ۲۰ شرکت کننده در این دوروزه به قید قرعه از طرف مدیریت کانن پرشیا و انجمن عکاسان رشت هدایایی اهدا شد و در لحظه پایانی با امضا لوح یادبود و گرفتن عکس یادگاری سومین دوروزه عکاسان گیلان به پایان رسید.

عکس های بهزاد عاشوری و مهران میرزائی از این رویداد را در ادامه می بینید.

عکس+عکاسی جنگ+حسن قائدی+عکسهای جنگ سوریه

عکس+عکاسی جنگ+حسن قائدی+عکسهای جنگ سوریه

نظر شما:

security code