رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اجرای برنامه پازک در ۵۰۰ محله در راستای پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان، گفت: از دی ماه ۷۰۰ محله در سراسر کشور تحت پوشش اجرای برنامه پازک قرار می‌گیرند.

 پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان از سر گرفته شد/ زنان دارای همسر معتاد در اولویت
کلانشهر:ماریت قازاریان در  با بیان اینکه برنامه پازک (پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان) از سال ۱۳۹۶ با هدف توانمندسازی زنان و کودکان در برابر اعتیاد در ۱۲ استان براساس شاخص‌هایی در ۵۰۰ محله شهری و روستایی اجرا شد،‌ اظهار کرد: ذیل برنامه پازک طرح‌های مختلفی در راستای توانمندسازی زنان انجام می‌شود. همزمان با اجرای برنامه پازک، طرح پیشگیری از اعتیاد در زنان دارای همسر معتاد در نقاط مشخص شده اجرا شد.

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در این طرح، مربیان برنامه ساختاریافته آموزشی ۶ هفته‌ای را به این گروه از زنان ارائه می‌دهند، گفت: حدود دو سال به دلیل کرونا و محدودیت‌های آن اجرای برنامه متوقف شد، اما از سال گذشته مجددا اجرای برنامه در ۱۲ استان به اجرا درآمد و قرار بر این است امسال نیز در سایر استان‌ها برنامه پازک اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: به این ترتیب تا پایان آذرماه موضوع تربیت مربی کل مربیان به اتمام می‌رسد و از دی ماه طرح اول برنامه پازک در همه استان‌های کشور اجرا خواهد شد. همچنین تعداد محله‌ها نیز از ۵۰۰ محله به ۷۰۰ محله گسترش می‌یابد. البته به دلیل محدودیت اعتبارات نمی‌توان یک مرتبه تعداد محله‌ها را گسترش داد. به هر میزانی که اعتبارات افزایش پیدا کند به همان نسبت می‌توان برای گسترش اجرای برنامه اقدامات بیشتری انجام داد و طرح‌های مختلفی را در راستای توانمندسازی زنان و کودکان در برابر اعتیاد اجرا کرد.

به گفته قازاریان، برنامه پازک دارای طرح‌های زیادی است اما تاکنون سه طرح آن برای جامعه هدف اجرا شده است. به عبارتی دیگر برای هر محله شناسنامه‌ای تدوین می‌شود که براساس گروه مخاطب محله، طرح‌ها اجرا خواهند شد اما اجرای این طرح‌ها به اقتضای نیاز و شرایط هر محله اجرا می‌شود تا تمام افراد محله تحت پوشش قرار گیرند.

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به سوالی درخصوص نحوه شناسایی گروه‌های هدف در محله‌ها خاطرنشان کرد: تسهیلگران محله‌ای برای اجرای این برنامه وجود دارند که طی سخنرانی‌های عمومی درباره موضوعات مختلف اجتماعی همچون سلامت روان، توانمندسازی زنان و... در محله‌ها، از برنامه‌های توانمندسازی زنان و کودکان در برابر اعتیاد صحبت و گروه هدف به برنامه جذب می‌شوند.

نظر شما:

security code