با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت جدید، محمد اسکندری مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور، چندی پیش مرکز نوآوری صبا را منحل کرد و همین تصمیم باعث شد تا عده ای این کار را سیاسی بدانند درصورتی که پیگیری ها در اقتصاد 100 حاکی از آن است که اصلی ترین دلیل برای این تصمیم، زیان ده بودن مرکز نوآوری صبا و وجود ابهاماتی در قراردادها و دستمزدها و... بوده است.

پول بازنشستگان در این مرکز هدر رفت ! / مرکز نوآوری صبا به خاطر فساد بسته شد؟
کلانشهر:سال 1399، صندوق بازنشستگی کشوری که بیش از 1.5 میلیون نفر بازنشسته و مستمری‌ بگیر و یک میلیون نفر شاغل کسور پرداز را تحت پوشش حمایتی و ارتباطی خود دارد با نگاه مسئولیت اجتماعی، مرکز نوآوری صبا را در قالب پروژه ای تعریف و در نهایت روز اول شهریورماه 1399 با حضور محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. مرکز نوآوری صبا که از نظر ساختار حقوقی در قالب شرکت راهکار هوشمند صبا (سهامی خاص) با حمایت صندوق بازنشستگی کشوری و سهامداری عمده گروه سرمایه‌گذاری آتیه صبا در 6 محور اصلی شتاب­دهی، سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی (CVC)، خدمات فضای اشتراکی، توسعه بازار (مشتری خطرپذیر VETURE CLINET)، استارت‌آپ استودیو (START UP STUDIO)، مشاوره و آموزش حوزه کسب‌­وکار باید فعالیت کند با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت جدید، محمد اسکندری مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور، چندی پیش مرکز نوآوری صبا را منحل کرد و همین تصمیم باعث شد تا عده ای این کار را سیاسی بدانند درصورتی که پیگیری های ما در اقتصاد 100 حاکی از آن است که اصلی ترین دلیل برای این تصمیم، زیان ده بودن مرکز نوآوری صبا و وجود ابهاماتی در قراردادها و دستمزدها و... بوده است.مرکز نوآوری صبا در یک سال گذشته، 3 بار شاهد تغییر مدیریت بود که در نهایت نیز به انحلال کشیده شد. یکی از کارکنان سابق مرکز نوآوری صبا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد 100 درباره بسته شدن این مرکز می گوید: متاسفانه مسئله فقط مربوط به مرکز نوآوری صبا نیست و حتی شامل خود هلدینگ آتیه صبا نیز می شود چراکه مدیران رده بالای این مجموعه خود در هیئت مدیره های مختلف مشغول بکار هستند و حتی به یاد دارم که یک پروژه استارت آپی تعریف شد تا اپلیکشن صبا خرید طراحی شود. اما افرادی که در این حوزه برای قرداد معرفی شدند اصلا مشخصات واضحی نداشتند. در نهایت هم وقتی دولت جدید روی کار آمد کلا پروژه کنسل شد. البته یک مبلغی در این زمینه هزینه کردند.

او ادامه می دهد: صبا درنهایت به خاطر اینکه دو سال متوالی زیان ده بود، بسته شد ولی گویا تحقیقات از این شرکت هنوز ادامه دارد. هنوز هیچ چیز قابل تایید نیست اما مسائل مختلفی همچون تن خواه های غیر مجاز و هزینه های اضافی مطرح است و همچنین بسیاری از اموالی که در شرکت موجود بود نیز ثبت نشده بودنددر صورتی که هزینه خرید آنها توسط صندوق پرداخت شده بود. یکی دیگر از کارمندان مرکز نوآوری صبا نیز در درباره بسته شدن این مرکز می گوید: یکی از فسادهایی که شاهد آن بودیم و باز باید مورد بررسی قرار بگیرد، بحث اضافه کاری هایی است که افراد برای خود و نیروهایشان رد می کردند و عملا در ماه پول هنگفتی می شد. همچنین افرادی را استخدام می کردند در صورتی که آن فرد شاید هفته ای دو الی سه روز حضور در مجموعه داشت اما اندازه فردی که هرروز به شرکت می آمد، حقوق می گرفت. این فرد در پایان اظهار می کند: یکی دیگر از مسائلی که ما شاهد آن بودیم این بود که افراد به اسم سایت یا استارت آپ کاری را برای خود تعریف می کردند و بعد به دلیل شرایطی که مرکز نوآوری صبا ایجاد کرده بود، یک وام 4 درصد برای اطرافیان خود می گرفتند. البته باز باید این مسائل توسط نهادهای ذیربط بررسی شوند و درستی آن مورد تایید قرار بگیرد.

نظر شما:

security code