یک کارشناس اقتصادی می گوید: مردم خرید کالاهای اساسی و اقلام خوراکی مورد نیاز خانوار خود را به نصف رسانده اند و با این شرایط زنگ خطر سلامت و ثبات اقتصادی مردم و جامعه به صدا درآمده است.

خرید مواد غذایی مردم نصف شد / زنگ خطر سلامت ایرانیان
کلانشهر: مواد غذایی در مهره ماه سال جاری به سفره مردم نرسید وتورم خوراکی ها، دهک های اول تا دهم جامعه را درگیر تأمین و تهیه آن کرده به طوری که کارشناسان بر این نظر هم عقیده اند که با سیاست ضد تورمی دولت، قطعاً جامعه تا پایان سال باید منتظر جهش های ادامه دار قیمت مواد غذایی باشد. تثبیت درآمدها در برابر افسار گسختگی قیمت ها، نوع کم سابقه ای از تورم را به دهک های جامعه تحمیل می کند. اجرای سیاست های اصلاح نظام یارانه ای تورم مواد غذایی را بیشتر کرده و طبق داده‌های مرکز آمار ایران، در مهرماه ۱۴۰۱ از ۵۳ خوراکی، ۲۸ قلم افزایش قیمتی بالاتر از میانگین نرخ تورم عمومی نقطه‌ای داشتند که می‌توان ردپای حذف ارز ترجیحی را همچنان در افزایش قیمت‌ها دید.

تورم دهک اول که فقیر ترین گروه جامعه به حساب می آید در مهر ماه 2.7 درصد به ثبت رسیده، از این عدد 1.35 واحد آن به علت گرانی مواد غذایی بوده است. براساس گزارش ها، اثر گرانی مواد غذایی در تورم دهک اول به شکل قابل توجهی بالاتر از دهک دهم بوده است؛ به طور کلی هرچه به سمت دهک های ثروتمندتر می رویم شاهد این موضوع هستیم که اثر گذاری گرانی کالاهای خوراکی کمتر برآورد شده است. این در حالی است که طبق اظهارات برخی کارشناسان خرید مواد غذایی مردم به نصف رسیده و باافزایش قیمت ها انتظار تأمین تمام اقلام ضروری برای خانواده ها بسیار سخت شد است. سهراب هاشمی کارشناس اقتصادی در همین رابطه به اقتصاد 100 می گوید: نفوذ تورم در تمام لایه ها و دهک های جامعه زنگ خطر جدی برای اقتصاد کشور است. وی ادامه داد: گرانی و تورم ، اصلی ترین موضوع را نشانه گرفته است؛ تأمین مواد غذایی هیچ گاه حذف نمی شود و مردم به ناچار برای ادامه زندگی نیاز به خوردن و حفظ سلامت خود دارند. به گفته هاشمی؛ امروز خرید مواد غذایی و حتی کالاهای اساسی از سوی مردم به نصف رسیده و این معضل هر روز بیشتر می شود.

وی تصریح داشت: دولت وعده کاهش تورم را داده است اما تا امروز برخلاف وعده انتخاباتی خود عمل کرده و با حذف یکباره ارز ترجیحی رکود و گرانی را بر سر سفره های مردم آورده است. این کارشناس اقتصادی ادامه داد: افزایش نرخ تورم از میزان درآمد مردم موضوعی است که دولت بدون توجه به آن ، سیاست های اصلاح نظام یارانه ای خود را اجرا کرده و می کند به همین دلیل تورم و گرانی به سفره های دهک های مختلف رسیده است. هاشمی تأکید داشت: تحمیل تورم و افزایش قیمت مواد غذایی به مردم باعث کوچک شدن سفره آنها و از همه مهمتر حذف خوراکی های ضروری از سفره دهک های ضعیف و حتی متوسط جامعه شده است. این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه تورم تأثیر زیادی بر وضعیت ثروتمندان جامعه داشته است، گفت: افزایش قیمت ها هر چه سر راه خود دارد ویران می کندکه در این بین تمام دهک های جامعه با موضوع مهم تورم درگیر می شود. 

نظر شما:

security code