گلایه مدیر عامل شاتل درباره تبعیض در میزان سخت‌گیری و تفاوت فیلترینگ هر کدام از اپراتورهای اینترنت با واکنش های زیادی همراه شد؛ از دیگر شرکت های اینترنتی و عضو کمیسیون تنظیم مقررات درباره این ماجرای عجیب پرسیدیم

 جزئیات تبعیض در فیلترینگ اینترنت ایران / زمانی برای ورشکستگی شرکتها
کلانشهر:«شک برانگیز و مشکل ساز» این عبارتی است که مدیر عامل شاتل برای تفاوت و تبعیض در فیلترینگ در اینترنت اپراتورها به کار برده است. افزایش فیلترینگ از پایان شهریور تاکنون، کاربران را با مشکلات بسیاری در دسترسی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مواجه کرده است. از طرفی شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت هم به دلیل گسترش فیلترینگ و کاهش مصرف کاربران، با زیان‌های مالی روبه‌رو شده‌اند. موضوعی که گلایه مدیر عامل شاتل را به دنبال داشته است و نکات قابل تاملی دارد. جایی که احمدرضا نخجوانی از نابرابری و تبعیض در فیلترینگ اپراتورهای ثابت و همراه گفته و به ادعای او  این مشکل به حدی است که شکایت انبوه کاربران را در پی داشته است!

روایتی که کاربران فضای مجازی هم به آن اشاره کرده اند و خودمان هم تا حدودی با آن روبه رو شده ایم، یعنی فیلترشکن هایی که با یک اپراتور اینترنت تلفن همراه به راحتی وصل و نرم افزارهایی که در بعضی شرکت های اینترنت به روزرسانی می شوند و با اینترنت دیگر فیلتر شده اند! اما ادعای تبعیض در فیلترینگ چقدر حقیقت دارد؟ چه دردسرهایی برای اپراتورهای اینترنت داشته است و نظر کاربران اینترنتی چیست؟

ماجرای تبعیض در فیلترینگ چیست؟

به تازگی مدیر شاتل،  مصاحبه ای با دیجیاتو داشته که برخی جملات آن قابل تامل است. نخجوانی در بخشی از صحبت هایش گفته است: «ما به عنوان اپراتور ارتباطات، هیچ نقشی در فیلترینگ نداریم و پهنای باند اینترنت به صورت فیلتر شده برای توزیع به دست ما می‌رسد، اما چون در لایه‌ بالاتر، سیستم و مسیر فیلترینگ اپراتورها با هم متفاوت است، مردم از این موضوع بی اندازه گلایه دارند و این نابرابری را از چشم ما می‌بینند. متاسفانه پیگیری ما با آقایان نیز راه به جایی نبرده است. بالطبع ما آرزو داریم  که رفع محدودیت برای همه صورت گیرد، اما این تبعیض، شک برانگیز و مشکل ساز است. او درباره مشکلات فیلترینگ اخیر هم گفته است: «محدودیت‌های یک‌باره‌ای که در دسترسی مردم ایجاد شده، کاهش درآمدی ده‌ها درصدی را برای اپراتورها در پی داشته و ما را با چالش اقتصادی بی سابقه‌ای رو به رو ساخته است.» این مصاحبه ،پایان داستان تبعیض در فیلترینگ نیست و در گزارشی که دیروز خبرساز شد به ظاهر سرویس پوش نوتیفیکیشن اپل و iMessage روی اینترنت اپراتور ایرانسل از دسترس خارج شده و این در حالی است که این مشکل در اینترنت دیگر اپراتورها دیده نمی‌شود. ماجرایی که از یک سو احتمال یک اختلال در فیلترینگ و از سوی دیگر هم احتمال اعمال فیلترینگ ناعادلانه روی اپراتورهای مختلف را نشان می دهد.
ایرانسل:درباره این ماجرا صحبت نمی کنیم و هرچه رگولاتوری بگوید، صحیح است
آن چه نخجوانی با عنوان «چالش اقتصادی بی‌سابقه» و «بحران برگشت ناپذیر» یاد می‌کند، ناشی از تفاوت در نحوه درآمدزایی شرکت‌های ثابت و اپراتورهای تلفن همراه از اینترنت است. برای مثال در شرایط محدودیت فعلی، شاید کاربران یک اپراتور تلفن همراه ،بسته اینترنت خریداری نکنند یا حجم کمتری خرید کنند. این موضوع قطعا باعث کاهش درآمد اپراتور تلفن همراه می‌شود، اما این چشم انداز وجود دارد که پس از محدودیت‌ها، مصرف کاربر دوباره به حالت عادی بر  گردد، چون قرار نیست مشترک شماره تلفن همراه خود را تغییر دهد،اما در یک اپراتور ثابت چنین نیست. کاربری که پرداخت به اپراتور ثابت را متوقف می‌کند، به احتمال زیاد این سرویس را کنار گذاشته یا تصمیم گرفته است از اینترنت پرسرعت‌تر تلفن همراه استفاده کند. از طرفی، مدت کمی پس از نپرداختن حق اشتراک اینترنت ثابت، اساسا رانژه خط مشترک اینترنت ثابت هم جمع‌آوری می‌شود. در نتیجه آن طور که مدیر عامل شاتل می‌گوید اگر واقعا چنین تبعیضی وجود داشته باشد، می‌تواند باعث ریزش شدید کاربران اینترنت ثابت و مهاجرت آن‌ها به اینترنت تلفن همراه شود؛ روندی که با ادامه‌دار شدن این موضوع می‌تواند سرعت بگیرد. با اظهارات مدیر عامل شاتل با تعدادی از مدیران اپراتورها و شرکت های ارائه دهنده اینترنت تماس گرفتیم. نکته جالب، خودداری بیشتر آن ها از گفت وگو درباره موضوع فیلترینگ با رسانه هاست که نیاز به تامل بیشتری دارد. خبرنگار خراسان با پیگیری های مکرر توانست با تعدادی از مدیران شرکت های اینترنتی یا اپراتورها صحبت کند. به طور مثال ،سعید عسگری ،مدیر کل روابط عمومی ایرانسل در گفت وگوی کوتاهی به خبرنگار ما اظهار کرد: «ما فقط توزیع کننده اینترنت هستیم و توضیح درباره فیلترینگ و تفاوت اینترنت هر کدام از اپراتورها برعهده رگولاتوری وزارت ارتباطات یا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است. بنابراین ما هم درباره این موضوع صحبت نمی کنیم و می گوییم هرچه رگولاتوری بگوید، صحیح است.»
مدیر یک اپراتور نام آشنا: صحبت  نمی کنم
در ادامه این گزارش، با تعداد دیگری از اپراتورها و مدیران شرکت های اینترنتی تماس گرفتیم، اما باز هم موفق به صحبت با آن ها نشدیم. در این میان، یکی از مدیران اپراتورها در گفت وگو با خبرنگار ما مدعی شد که اجازه نداریم بدون هماهنگی در این باره صحبت کنیم و لازم است با مسئولان این حوزه صحبت کنید. بنابراین از صحبت بیشتر در این باره معذور هستیم.
عضو کمیسیون تنظیم مقررات: تفاوت در ارائه خدمات اینترنتی را تکذیب می کنم
در ادامه این گزارش و برای بررسی بیشتر سراغ عضو کمیسیون تخصصی فنی اقتصادی تنظیم مقررات  ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات رفتیم. سهیل یحیی زاده به خبرنگار خراسان می گوید: «من تاکنون به این موضوع ورود نکرده ام.واقعیت این است که استفاده از وی پی ان ها برای اپراتورها غیرقانونی است و اپراتورها و شرکت های اینترنتی  باید در برابر وی پی ان ها  با هر روشی مقابله کنند. حالا این که یکی از این شرکت ها در موضوع فیلترینگ چقدر جدی است و موضوع را جدی اجرا می کند، یک بحث جزئی است.» عضو کمیسیون تنظیم مقررات ادامه می دهد: «واقعیت این است که در سیاست گذاری و برنامه ریزی برای اپراتورها چنین چیزی وجود ندارد که تبعیضی بین اینترنت ارائه شده به آن ها وجود داشته باشد. شرکت ارتباطات زیرساخت متولی تامین اینترنت کشور و اینترنت بین الملل است. من این تفاوت در ارائه خدمات اینترنتی به هرکدام از شرکت ها را تکذیب می کنم. این بحث اینترنت اپراتورها یک بحث داخلی است و اینترنتی که توسط شرکت ارتباطات زیرساخت در اختیار شرکت ها قرار می گیرد بدون تبعیض است.»

علت اجرا شدن برخی برنامه ها در اینترنت بعضی اپراتورها چیست؟

سهیل یحیی زاده در واکنش به اظهارات خبرساز مدیر عامل شرکت شاتل درباره تفاوت در محدودیت های اینترنت ی و فیلترینگ هر کدام از شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی هم گفت: «صحبت های ایشان را نمی توانم تایید کنم. به نظر من چنین تصمیمی از سمت وزارتخانه و شرکت ارتباطات زیرساخت وجود ندارد.» او همچنین درباره برنامه هایی که با اینترنت یک شرکت دچار محدودیت است، اما با اینترنت یک اپراتور تلفن همراه یا یک شرکت اینترنتی دیگر، محدودیتی ندارد هم می گوید: «این به دلیل فایروال است که روی اپراتورها و آی پی ها فعالیت می کند و بسته به این که شرکت های داخلی چقدر در این ماجرا فعال هستند، می تواند محدودیت ها هم تغییر کند، اما این که تبعیض در اینترنت از زیرساخت اینترنت باشد چنین اتفاقی نمی افتد. » درخور توضیح است که فایروال به نرم‌افزار یا سخت‌افزارهایی گفته می‌شود که از دسترسی به رایانه ها جلوگیری و ترافیک رد و بدل شده در شبکه را کنترل می‌کند. فایروال در حقیقت یک ابزار امنیتی است که می‌تواند یک برنامه‌ نرم‌افزاری یا یک دستگاه اختصاصی شبکه باشد.

نظر شما:

security code