بهترین غذاها برای مبارزه با سرطان کدامند؟


۱۴۰۱/۰۸/۲۲ - ۲۰:۰۱ | کد خبر: ۲۷۸۳۱ چاپ

میوه‌ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان‌ها بوده و از سلول‌های بدن در برابر آسیب محافظت می‌کنند و بهترین مواد برای مبارزه با سرطان هستند.

بهترین غذاها برای مبارزه با سرطان کدامند؟
کلانشهر: داده‌های CDC ۲۰۲۲ نشان می‌دهد افرادی که میوه و سبزیجات کمتری مصرف می‌کنند و دارای اضافه وزن یا چاقی هستند؛  بیشتر در معرض خطر ابتلا به این ۱۳ نوع سرطان قرار دارند:

آدنوکارسینوم مری
سرطان سینه
سرطان روده بزرگ و رکتوم
سرطان رحم
کیسه صفرا
بالای معده
سرطان کلیه
سرطان کبد
سرطان تخمدان
سرطان پانکراس
سرطان تیروئید
مننژیوم (که CDC توضیح می‌دهد که نوعی سرطان مغز است)
مواد غذایی توصیه شده برای کاهش خطر ابتلا به سرطان
توت‌های تازه
توت‌ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند. زغال اخته برای مبارزه با سرطان عالی است.

موز
در یک مطالعه خواص ضد سرطانی موز تایید شده است.

 

پرتقال‌ها
با خوردن مرکبات مقدار زیادی ویتامین C، فلاونوئیدها و فیبر غذایی وارد بدن می‌شود.

میوه فصل
به خصوص در پاییز، سیب و گلابی بسیار توصیه می‌شوند.

سیب‌های ترد و شیرین دارای ترکیبات پلی فنول و فیبر غذایی هستند که با میکروب‌های موجود در روده مبارزه کرده و به طور بالقوه احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

گلابی دارای ویتامین C، پتاسیم و منبع عالی فیبر است.

گوجه فرنگی
گوجه فرنگی سرشار از ویتامین C و A و همچنین بتاکاروتن و لیکوپن است.

کدو تنبل
کدوها یکی دیگر از مواد غذایی غنی از کاروتنوئید هستند، در حالی که بتاکاروتن و ویتامین C زیادی دارد.

فلفل دلمه ای
فلفل دلمه ای منبع خوبی از کاروتنوئیدها و بتاکاروتن و همچنین ویتامین C و پتاسیم است.

حمص
نخود حاوی فولات، پروتئین و فیبر غذایی است که باعث می‌شود مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید.

سینه مرغ
پروتئین بدون چربی، مانند مرغ، برای کاهش خطر سرطان روده بزرگ، مری و ریه، سالم‌تر از گوشت‌های فرآوری‌شده است.

کلم پیچ
این سبزی تیره و پربرگ دارای کاروتنوئیدها و آنتی اکسیدان‌ها است که به بدن کمک می‌کند از آسیب رساندن رادیکال‌های آزاد به DNA جلوگیری کند.

اسفناج
اسفناج سرشار از ویتامین C، فیبر و بتاکاروتن است که می‌تواند در برابر سرطان از بدن تان محافظت کند.

سبزیجات چلیپایی
سبزیجات چلیپایی مانند بروکلی، کلم بروکسل، کلم و گل کلم حاوی فولات، بتاکاروتن، ویتامین C و فیبر غذایی هستند.

کرفس، هویج و پیاز
هویج مملو از بتاکاروتن است که باعث رنگ نارنجی آن می‌شود، همچنین دارای کاروتنوئیدها و فیتوکمیکال‌ها است.  تحقیقات نشان داده است که میوه‌ها و سبزیجات غیر نشاسته ای خطر ابتلا به سرطان‌های مختلف از جمله سرطان دهان، ریه، مری، روده بزرگ و معده را کاهش می‌دهند.

کرفس حاوی بتاکاروتن، ویتامین C و انواع آنتی اکسیدان‌ها است.

پیاز بخشی از خانواده آلیوم است و حاوی آنتی اکسیدان است

سیب زمینی‌های شیرین
سیب‌زمینی منبع خوبی از بتاکاروتن و فیبر هستند. همچنین دارای آنتی اکسیدان‌هایی هستند که به بدن در مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

تخم مرغ
تخم مرغ حاوی مقادیر قابل توجهی کولین، یک ماده مغذی ضروری است که از متابولیسم، عملکرد عصبی و غیره پشتیبانی می‌کند.

ماست یونانی ساده
غذاهای لبنی سرشار از کلسیم مانند ماست یونانی به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک می‌کنند.

پنیر
مشابه سایر غذاهای غنی از کلسیم به جلوگیری از سرطان سینه کمک  می‌کند.