مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در برنامه پزشک خانواده حدود ۳۰۰ پزشک شاغل داریم و ۲۰ پزشک دیگر نیز معرفی کردیم تا شروع به کار کنند. گفت: به ازای هر ۴۰۰۰ نفر یک پزشک خانواده تعریف شده که مستقر هستند.

اختصاص یک پزشک خانواده به ازای هر ۴۰۰۰ نفر/ فعالیت ۳۰۰ پزشک در این طرح
کلانشهر:دکتر محمدحسن درخشان در خصوص وضعیت طرح پزشک خانواده اظهار کرد: برنامه پزشک خانواده و بیمه روستایی را از سال ۸۴ در کل کشور شروع کردیم و با همان شدت و قوت در حال پیگیری است. برای کل جمعیت روستا و شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر، پزشک خانواده و تیم‌های سلامت تعریف شده و فعال هستند.

وی افزود: به ازای هر ۴۰۰۰ نفر یک پزشک خانواده تعریف شده که مستقر هستند. خدمات دارویی نیز با ۴۲۶ قلم دارو به جمعیت تحت پوشش ارائه می‌شود. خدمات ماما، دندانپزشک خانواده و خدمات سرپایی نیز برای این جمعیت وجود دارد. خدمات به جمعیت تحت پوشش و هدف در قالب بسته‌‎های خدماتی تعریف شده سطح یک ارائه می‌شود و پیشرفت خوبی دارد.

مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: دستورالعمل اجرایی تسری برنامه پزشک خانواده به کل جمعیت هنوز ابلاغ نشده، در سطح ملی در حال برنامه‌ریزی هستند تا هرچه سریع‌تر برنامه برای کل جمعیت تحت پوشش کشور و ۵ میلیون و ۳۳۰ هزار نفر جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد عملیاتی شود. به محض اینکه دستورالعمل‌ها ابلاغ شود، پزشک خانواده به تمام جمعیت شهری نیز تسری پیدا خواهد کرد.

درخشان با بیان اینکه در برنامه پزشک خانواده حدود ۳۰۰ پزشک شاغل داریم، عنوان کرد: ۲۰ پزشک دیگر نیز معرفی کردیم تا شروع به کار کنند، بنابراین تعداد آنها ۳۲۰ پزشک شاغل می‌شوند. بیش از ۹۰ درصد پوشش خدمات و پزشک داریم که در فصول خاص متغیر است. کارشناس آزمایشگاه، ماما، بهورز، پرستار، نیروهای آزمایشگاهی و دندانپزشک خانواده نیز فعال هستند.

وی ادامه داد: بالغ بر ۱۱۵۰ بهورز در روستاها و خانه‌های بهداشت، تشکیل پرونده الکترونیک جمعیت تحت پوشش را انجام می‌دهند. سایر نیروهای بهداشتی و درمانی مانند کارشناسان بهداشت محیط برای فعالیت‌های جامعه‌محور در برنامه‌های نظارتی فعال هستند. بیش از ۲۵۰ نفر مامای فعال داریم. به ازای هر۷۰۰۰ نفر باید یک ماما داشته باشیم.

مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه فرآیندهای ارائه خدمت برنامه‌های سلامت حوزه بهداشت به ظاهر ساده، اما در واقع پیچیده است، تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت اعتبارات نسبتا خوب است. حدود ۶ ماه عقب‌ماندگی واریز اعتبارات پزشکان را داشتیم که اعتبار خوبی را به دانشگاه‌ها تزریق کردند و در حال حاضر مشکل جدی در بخش تامین اعتبار نداریم.

نظر شما:

security code