معاون امور اجتماعی سازمان انتقال خون ایران با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت تامین نیاز بیماران و مراکز درمانی به خون و فرآورده‌های خونی، از وضعیت خوب ذخایر خونی در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر ذخیره کشوری با کل ذخایر سال گذشته برابری کرده و حتی ۱۵ درصد هم بیشتر است.

ذخایر خونی کشور در وضعیت خوب / اهمیت ادامه اهدای خون مردم در فصل سرما
کلانشهر:دکتر بلوچی در نشستی خبری گفت: مهم‌ترین اصل در سازمان انتقال خون، اهداکنندگان خون هستند که نقش بسیار مهمی در سازمان دارند و سالانه بالغ بر دو میلیون نفر از مردم جهت اهدای خون به مراکز ما مراجعه می‌کنند.

وی از ایجاد معاونت اجتماعی در سازمان انتقال خون در دوره جدید خبر داد و گفت: اکنون ساختار معاونت اجتماعی در سازمان انتقال خون تعریف و مصوب آن هم از سازمان اداری و استخدامی دریافت شده است. معاونت اجتماعی سازمان انتقال خون دارای سه اداره کل است که یکی اداره‌کل جذب اهداکنندگان است که در اولین گام تفاهم‌نامه همکاری با اورژانس پیش بیمارستانی و جهت تامین خون کامل با محوریت گروه خون O منفی شکل گرفت که انجام شد تا بتوان در زمان تروما و جراحات ناشی از تصادفات اقدام کرد. این اقدام عملیاتی شد و در برنامه اربعین هم این اقدام در استان‌های مرزی عملیاتی شد.

وی با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌های متعددی با مجموعه‌های مختلفی اتفاق افتاده، گفت: به عنوان مثال در جهت فرهنگسازی اهدای خون و ترغیب نسل جوان به اهدای خون با مرکز خدمات حوزه‌های علمیه تفاهمی داشتیم. سازمان انتقال خون از زمان دفاع مقدس به این ساختار قوی رسید. بسیاری از اهداکنندگان از یادگاران آن زمان هستند که سن‌شان هم همپای انتقال خون بالا رفته است. مقداری در حوزه اهدای خون جوانان ضعیف کار کردیم که ما در معاونت اجتماعی تلاش کردیم که با حوزه‌های مختلف در این راستا اقداماتی انجام دهند.

بلوچی ادامه داد: در زمینه بحث‌های علمی و همچنین اهدای خون با جهاد دانشگاهی همکاری داشتیم و در جهت افزایش حضور دانشجویان در عرصه اهدای خون اتفاق افتاد که عملیاتی شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه آی تی هم اقداماتی انجام شد، گفت: پیاده‌سازی برنامه انبار سازمان انتقال خون در سراسر کشور با تکنولوژی‌های جدید انجام شده است. در عین حال از آنجایی که یکی از فضاهایی که نیاز به اقدام داریم، حوزه نرم افزاری و ارتباطی است که طرحی برای برقراری ارتباط با اهداکنندگان خون از طریق گوشی‌های تلفن همراه مطرح شد که به زودی از آن رونمایی می‌کنیم. سازمان انتقال خون در مجموعه پنجره ملی مدیریت هوشمند قرار گرفت و به راحتی از طریق این پنجره می‌توان به خدمات سازمان دسترسی پیدا کنند. در زمینه سخت افزار نیز اقدامات بسیاری انجام شده است. در بحث امنیت فضای شبکه و سرورها که از موضوعات مهم در انتقال خون بود نیز اقداماتی انجام شد.

معاون اجتماعی سازمان انتقال خون درباره میزان تولید خون و فراورده‌های خونی، گفت: از ابتدای تیرماه تا انتهای مهر ماه ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه در سال قبل، میزان توزیع به درخواست فراورده‌ها را بررسی کردیم و ۸.۵ درصد نسبت به سال قبل رشد داشتیم. به عنوان مثال یکی از استان‌هایی که همیشه در تامین فراورده‌های خون آن مشکل داشتیم، استان سیستان و بلوچستان بود و در آن همیشه دچار کمبودهایی بودیم و انتقاداتی بود که میزان اهدای خون و فراورده‌های خون در استان‌ سیستان و بلوچستان پایین است. با فضایی که تعریف کردیم و تلاش کردیم ذخایر خون را در کشور مدیریت کنیم، از تیر ماه تا مهر ماه ۱۴۰۱ ذخایر استان سیستان و بلوچستان در برخی مواقع به ۱۳ روز هم رسیده است؛ به این معنا که اگر یک مرکزی در این استان تعطیل شود، باز هم آن استان می‌تواند کل نیازهای استان را طی ۱۳ روز تامین کند.

وی افزود: این در حالی است که پیش از این وضعیت خون و فرآورده های خون در استان سیستان و بلوچستان همیشه در وضعیت بحرانی و قرمز بود که خوشبختانه اکنون وضعیت مناسبی دارد. شاهد حرف های من هم نامه رئیس انجمن تالاسمی ایران به وزارت بهداشت بود؛ چراکه یکی از مهمترین مصرف‌کنندگان فراورده‌های خون، تالاسمی ها هستند که در این زمینه در استان سیستان و بلوچستان همیشه دچار مشکل بودیم. طبق نامه رسمی رئیس انجمن تالاسمی، فراورده‌های مورد نیاز بیماران تالاسمی به صورت ۱۰۰ درصد تامین شده است.

وی در زمینه توزیع بیمارستانی فراورده‌های خونی نیز گفت: در زمینه توزیع بیمارستانی فراورده‌های خون نیز در همین زمان ۵.۴ درصد رشد را شاهد بودیم. نکته دیگری که در تاریخ انتقال خون مهم است، این است که وقتی بیمارستان‌ها از ما برای فراورده‌های خون مورد نیازشان درخواستی دارند، ما در استان‌ها توانایی مشخصی برای پاسخ دهی به این درخواست‌ها داریم. با افتخار اعلام می‌کنیم که بر اساس بررسی میدانی در اکثر استانهای کشور ما حدود ۱۰۰ درصد نیازهای بیمارستانی از سوی سازمان انتقال خون در حال تامین است که به این معناست که هیچ عمل بیمارستانی نیست که به دلیل نبود فراورده‌های خون تعطیل شود. استان سیستان و بلوچستان، خوزستان و فارس ۹۹ درصد نیازهایشان تامین شده است. در مقایسه با سال قبل نیز در این زمینه رشد داشته‌ایم.

بلوچی ادامه داد: میزان میانگین موجودی نسبت به روز در کشور نیز افزایش یافته است. با تمام زحماتی که کشیده شده، باتوجه به نزدیکی به فصل سرما و آنفلوآنزا و... نیاز داریم که مردم در پایگاه‌های ما جهت اهدای خون حضور یابند. پیش از این بارها از طریق رسانه‌ها برای اهدای خون از مردم دعوت می‌شد که مردم هم به صورت هیجانی مراجعه می‌کردند، اما در این دوره چنین چیزی را نداشتیم که نشان می‌دهد کار فرهنگی سازمان قابل قبول بوده و وضعیت کشور در شرایط خوبی است؛ به طوری که در سال ۱۴۰۰ میزان موجودی خون ما ۴.۹ روز بود که اکنون این میزان به ۹.۲ روز رسیده است که نشان می‌دهد ۴.۳ روز رشد ذخایر داشتیم.

وی گفت: از اقدامات دیگرمان تامین خون کم لکوسیت بیماران تالاسمی استان سیستان و بلوچستان بود که اتفاق مناسبی بود. خوشبختانه در زمینه خون‌های کم لکوسیت مشکلات را حل کردیم. در عین حال در زمینه تدوین برنامه‌های جدید هم اقدام کردیم و دستورالعمل‌هایمان را به‌روز کردیم. اقداماتی هم در زمینه دعوت داوطلبان اهدای خون از طریق سیستم‌های نرم افزاری بود که در حال انجام است. پویش‌های زیادی را هم اجرا کردیم.

بلوچی درباره جلب مشارکت‌های مردمی نیز گفت: با همت همکاران توانستیم در شهر جدید پرند زمینی را با مساحت ۱.۵ هکتار از مرکز شهرداری آنجا تحویل بگیریم که به صورت رایگان واگذار شد. مقرر شد آن مجموعه را با کمک خیرین در بنایی با حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ متر مربع به عنوان مرکزی بین‌المللی، انبار استراتژی سازمان و بزرگترین سردخانه نگهداری فراورده‌های پلاسمایی را در آنجا داشته باشیم. چند خیر تقبل کردند که ساخت مرکز اهدای خون اولیه را برعهده بگیرند که کلنگ کار خورده شد و خاکبرداری انجام شده و آماده ساخت شده است. امیدواریم با کمک خیرین این پروژه پیش رود.

بلوچی افزود: کارهای بزرگی هم از سوی خیرین در استان‌ها انجام شده است. به عنوان مثال در کرمان در حوزه‌های مختلفی خیرین کمک کردند. در استان فارس هم در فیروزآباد تفاهمی را امضا کردیم که ۱۲ میلیارد برای ساخت پروژه زمین گرفته شده است. مرکزی در لامرد نیز داشتیم که سالیان زیادی معطل راه‌اندازی و تجهیز بود که این مرکز هم راه‌اندازی شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ذخیره کشوری ما با کل ذخایر سال گذشته برابری کرده و حتی ۱۵ درصد هم بیشتر است.